Hur beter sig folk egentligen?

Diabetikern

Trådstartare
Vart är normalt hyfs och sunt förnuft?

I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men konsekvensen vart helt uppåt väggarna.

Vid en större matvaruaffär finns en liten liten rondell, För att komma till denna så är det 2 rondeller innan. Hastigheten man håller in i den lilla rondellen är inte ens 30.
Han kom från vänster och jag skulle köra ut. Tyckte det såg ut som om han blinkade så jag rullade framåt inser att han ska rakt fram så jag får gasa på då jag redan kommit en bit ut. Det var knappt han behövde bromsa in för att släppa fram mig. Helt mitt fel absolut

men

Detta resulterade i att han följde efter mig i 10-15 min körde nära tutade när han kom ännu närmre (vid korsning mm) och pekade finger som hejsan. Det var 2st i bilen som satt och pekade finger grabbar mellan 20-30 år.
Jag var på väg att hämta upp en tjejkompis men inte fasen vågade jag stanna bilen utanför hennes dörr med de två i bilen bakom.

Inser i efterhand att jag skulle helt enkelt ringt polisen och berättat hela grejen medans jag satt i bilen men riktigt så långt tänker man inte alltid.

Vi pratade om hände4lsen under kvällen och min ena väninna har råkat ut för samma fenomen 3 ggr! En vid en omkörning då mannen blev förbannad körde efter henne hela vägen hem och skällde ut henne efter noter när hon hade sin dotter på 8 år bredvid sig. En helt vanlig omkörning på en större väg, inga konstigheter.

Vad är det för fel på folk egentligen?

Min mor råkade i storgräl med en man vid matvaruaffären pga av de som sitter utanför och ber om pengar. Mannen skrek åt dem, stod och spottade på dem mm mm Min mor är som hon är och gick fram till en av kvinnorna mannen stod och skrek på och gav henne en 20-lapp framför näsan bara för att.

Allvarligt? Vad är det som gör att folk tror att det är ok att bete sig hur som helst?

Vet egentligen inte vad jag ville med tråden mer än skriva av mig.

Har ni råkat ut för något liknande av människor som inte kan bete sig? Glad att jag hade firmabilen som INTE står i mitt namn och bara har växelnumret. Ringde till chefen efter för att berätta om grabbarna skulle höra av sig för jag kände att de skulle kunna hitta på vad som helst för de var arga.

Fy vad liten man känner sig ibland och jag har aldrig gjort det innan.
 
Oj, jag är nog inte rätt person att svara i tråden då jag mycket väl skulle kunna vara en av dem :nailbiting:.
Blir fruktansvärt förbannad när folk inte kan trafikregler och eldar upp mig något fruktansvärt, har som värst jagat en buss till ändhållplatsen.... Vanliga bilar har jag väl jagat något varv i en rondell. Skulle aldrig följa efter någon dock, det har jag inte tid med.

Sorry,,
 
Jag har aldrig råkat ut för liknande.

Däremot märker jag väldigt mkt hat mot cyklister. Där bilister har kört över på min sida för att sen svänga ut precis innan vi ska krocka. Samt bilister som nästan trycker till en med backspegeln och hänger på tutan när dom kör om. På cykel är man ju dessutom helt försvarslös mot en 2 ton tung bil.
 
Jag har råkat ut för så mycket knäppgökar i trafiken att jag vet inte vad jag ska tro. Ingen som följt efter mig som tur är utan jag upplever att många känner sig skyddade i sin bil och kan därför tuta/gestikulera bäst dom vill. Det obehagligaste var på en motorväg när ett gäng motorcyklister körde väldigt långsamt, ungefär i 60-70 så jag körde ut i vänsterfilen och körde förbi. Inga konstigheter. Då kör ena motorcyklisten upp jämte mig och stirrar in i fönstret på passagerarsidan. Sedan ligger han där, tätt intill och bara stirrar genom sin svarta hjälm. Jag ska av på en avfart till höger så jag blinkar flera gånger för att visa att jag måste köra ut, men han släpper inte ut mig. Efter kanske 3-5 min så åker han iväg.

En gång har jag faktiskt pekat finger själv :o Jag vet inte vad det var för ful sida som hoppade fram ur garderoben. Då kör jag på en smal 30-väg och det kommer en lastbil dundrandes alldeles för snabbt i mitten av vägen så jag får hastigt köra in till kanten för att han inte skulle ta backspegeln för mig eller krocka. I chocken så stannar jag av lite och bilen bakom lägger sig på tutan och två tanter börjar vifta hysteriskt. Jag blev nog lite skärrad eftersom det bara var några veckor efter att jag krockat rejält för första gången i mitt liv, och när tanterna la sig på tutan så brann det bara till i skallen och dom fick ett finger :crazy: Inte Singos stoltaste ögonblick.
 
En gång när jag nyligen flyttat hemifrån och hade tvättat så ringde det på dörren, utanför stod en arg man som frågade ”VAR är våran tvättkorg!!!!!!!!!??” Han var helt säker på att jag tagit den, jag hade tiden efter honom tydligen.
Jag: :confused::crazy: Fattade ingenting. Blev helt skakig (en svaghet jag har, blir rädd när nån är arg) men lyckades få fram att det stod en tvättkorg där nere när jag tog upp min tvätt och jag visste inte något mer.
Tycker det är ohyfsat att bli arg på någon när man inte ens vet om personen gjort något fel. :down:
 
Vart är normalt hyfs och sunt förnuft?

I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men konsekvensen vart helt uppåt väggarna.

Vid en större matvaruaffär finns en liten liten rondell, För att komma till denna så är det 2 rondeller innan. Hastigheten man håller in i den lilla rondellen är inte ens 30.
Han kom från vänster och jag skulle köra ut. Tyckte det såg ut som om han blinkade så jag rullade framåt inser att han ska rakt fram så jag får gasa på då jag redan kommit en bit ut. Det var knappt han behövde bromsa in för att släppa fram mig. Helt mitt fel absolut

men

Detta resulterade i att han följde efter mig i 10-15 min körde nära tutade när han kom ännu närmre (vid korsning mm) och pekade finger som hejsan. Det var 2st i bilen som satt och pekade finger grabbar mellan 20-30 år.
Jag var på väg att hämta upp en tjejkompis men inte fasen vågade jag stanna bilen utanför hennes dörr med de två i bilen bakom.

Inser i efterhand att jag skulle helt enkelt ringt polisen och berättat hela grejen medans jag satt i bilen men riktigt så långt tänker man inte alltid.

Vi pratade om hände4lsen under kvällen och min ena väninna har råkat ut för samma fenomen 3 ggr! En vid en omkörning då mannen blev förbannad körde efter henne hela vägen hem och skällde ut henne efter noter när hon hade sin dotter på 8 år bredvid sig. En helt vanlig omkörning på en större väg, inga konstigheter.

Vad är det för fel på folk egentligen?

Min mor råkade i storgräl med en man vid matvaruaffären pga av de som sitter utanför och ber om pengar. Mannen skrek åt dem, stod och spottade på dem mm mm Min mor är som hon är och gick fram till en av kvinnorna mannen stod och skrek på och gav henne en 20-lapp framför näsan bara för att.

Allvarligt? Vad är det som gör att folk tror att det är ok att bete sig hur som helst?

Vet egentligen inte vad jag ville med tråden mer än skriva av mig.

Har ni råkat ut för något liknande av människor som inte kan bete sig? Glad att jag hade firmabilen som INTE står i mitt namn och bara har växelnumret. Ringde till chefen efter för att berätta om grabbarna skulle höra av sig för jag kände att de skulle kunna hitta på vad som helst för de var arga.

Fy vad liten man känner sig ibland och jag har aldrig gjort det innan.
Men vilka äckliga idioter det finns! Ring polisen nästa gång. Det hade kunnat gått riktigt illa!
 
Oj, jag är nog inte rätt person att svara i tråden då jag mycket väl skulle kunna vara en av dem :nailbiting:.
Blir fruktansvärt förbannad när folk inte kan trafikregler och eldar upp mig något fruktansvärt, har som värst jagat en buss till ändhållplatsen.... Vanliga bilar har jag väl jagat något varv i en rondell. Skulle aldrig följa efter någon dock, det har jag inte tid med.

Sorry,,

Jag är mest förundrad över att så många antar att man inte kan trafikregler eller att man "slarvar" med flit. De gånger jag gjort misstag i trafiken så har det oftast varit utan mening. Exempelvis fått motorstopp för att jag kör en ny bil och det tar någon sekund extra när det slagit om till grönt, och bilen bakom lagt sig på tutan. Chilla, liksom. Jag sitter inte här och slöar med flit :D

Men ja, jag kan också bli arg i trafiken. Men oftast är det för att det blir en kombination av rädsla (d.v.s adrenalin) och att jag blir provocerad av att någon utsätter mig för risk. Exempelvis dumma omkörningar, folk som kör rakt ut framför än eller dylikt. Men oftast biter jag mig i läppen, alternativt ropar rakt ut i bilen om jag blir riktigt arg. Inget som den dumma bilisten märker av :p
 
Jag har aldrig råkat ut för liknande.

Däremot märker jag väldigt mkt hat mot cyklister. Där bilister har kört över på min sida för att sen svänga ut precis innan vi ska krocka. Samt bilister som nästan trycker till en med backspegeln och hänger på tutan när dom kör om. På cykel är man ju dessutom helt försvarslös mot en 2 ton tung bil.
Cyklister kan jag störa mig på också. 9 av 10 tror (skiter i) att man inte får cykla över övergångsställen :banghead:.
Det får man inte om man ska ha företräde får man vackert stiga av cykeln och leda den över. På nåt sätt verkar cyklister tro att dom är lika hårda som bilarna.
NEWSFLASH !! Det är dom inte.
 
Jag har inte varit med om så mycket själv, mer sett hur andra betett sig. Jagat efter, pekat finger, tutat en massa... :meh:

Jag förstår att man kan bli irriterad i trafiken, men att dra det så långt till att man ska uppfostra eller straffa andra tycker jag är lite väl. På vilket sätt är det bättre att bete sig som en idiot än någon som inte kan trafikregler? Och hur vet man alla gånger att personen inte kan/respekterar trafikreglerna, och inte bara gjort ett misstag?

På sin höjd har jag fått folk (alltid killar) som verkat försöka uppfostra mig (?) efter att jag gjort en omkörning. Då har de gasat på, kört om, och saktat ner på farten igen, så att jag behövt köra om igen, och så har det hållit på sådär ett tag. Oerhört tröttsamt, men inte obehagligt.

Folk som kört efter mig på det sätt som TS beskrivit, hade jag tagit regnr och polisanmält.
 
Road Rage, tack för att vi har hårda vapenlagar i Sverige. Men allmänt håller jag med att det blivit ett hårdare och kallare klimat. Iofs, om polisen stoppat dina killar TS hade de med all sannolikhet varit spaka som små lamm och inte aaaaallllls menat något illa och ber om ursäkt. Just den gruppen, jo jag vet att generaliserar, brukar ju ofta ha ganska kort stubin, och konstigt nog pensionärer, ffa äldra kvinnliga pensionärer.

Å andra sidan, ibland när det kommit på en pansis på T-bana eller liknande och jag erbjudit min plats ser de alltid lika förvånade och glada ut. Några stycken blir ursinniga och en snäste, tror du jag är gammal eller? :meh:
 
Innan jag skaffade körkort förstod jag inte vad min pappa menade när han brukade muttra "alla andra är dumma i huvudet utom jag". Nu tycker jag att det händer dagligen att folk struntar i trafikregler och att det bara är genom att jag är väldigt uppmärksam som det inte blir någon olycka.

Jag kan därför förstå om man blir förbannad på de som inte följer reglerna, men det är något helt annat än det som TS beskriver, det är att överreagera i multum och att försöka straffa eller uppfostra någon annan. Beter man sig så anser jag att man inte är mogen att ha körkort. Senast jag blev asförbannad var i lördags då en bil slängde sig ut framför mig på en 70-väg så jag fick ställa mig på bromsen, sen kom den inte upp i 70 så jag skulle köra om på en fin lång raksträcka. Då lägger sig idioten i mitten av vägen och hindrar omkörning. Sen var det inget omkörningsläge längre och då låg han normalt i sin fil och fortsatte att köra långsamt.
 
Jag var med om en otäck incident i trafiken härom veckan.
Mitt sällskap (inte jag som körde) låg i omkörningsfil på 120-väg i uppförsbacke. Vi hade en annan personbil framför oss och vi skulle förbi en lastbil.
Vår chaufför insåg att vi inte skulle hinna förbi innan omkörnings/stigningsfilen skulle ta slut, och vi skulle därför köra in i högerfilen bakom lastbilen.

Då kom det en bil i mycket hög hastighet, körde om oss på högersidan och sneddade in framför oss i vänsterfilen.
Vi körde omkring 120, hur fort den förbikörande bilen kom vet jag inte.
Men det var enorm tur att vi inte hunnit börja svänga till höger än!

Där hade det varit väldigt lockande att ringa polisen, men vi hann inte uppfatta mer än att bilen var svenskregistrerad med X som första bokstav.
 
Åh, i trafiken kan man ju bli vansinnig (fast jag skulle aldrig följa efter någon och tuta). Angående omkörningar skulle jag vilja säga att folk nog tror att de gör helt vanliga omkörningar, fast de beter sig som hänsynslösa idioter:

- Kör in precis framför en när de har kört om. Risk för seriekrock, stenskott och (på vintern) skitig framruta. Typ 9,9 av 10 bilister går in för nära framför när de har kört om. Det är nog det som gör mig mest vansinnig i trafiken eftersom det är både korkat och hänsynslöst.

- Folk som kör om på fel sida, alternativt börjar gasa när någon kör om. Gå direkt tillbaka till körskolan utan att passera gå!

- Mittfilsförare som skapar långa köer efter sig trots att det är helt fritt i filen längst till höger. Gissningsvis är det samma personer som inte vet om att man inte får köra om på höger sida när hastighetsbegränsningen är över 70 km/h och som därför inte fattar att de beter sig som betonggrisar i trafiken.

Naturligtvis besinnar jag mig och jagar inte efter trafiksyndarna. Trots allt är jag ingen trafikpolis. Men en radda svordomar och okvädningsord brukar jag kosta på mig. Pulsen skenar bara jag skriver detta.
 
Jag skulle nog vilja påstå att jag är bäst i vårt avlånga land på att använda blinkers. Jag är så van vid att nästan uteslutande köra i stadstrafik så vanan sitter kvar var jag än åker. Kommer ofta på mig själv med att blinka in på vår tomt på landstället även fast det är på en liten grusväg och inte en annan bil på långa vägar :rofl:
 
Jag skulle nog vilja påstå att jag är bäst i vårt avlånga land på att använda blinkers. Jag är så van vid att nästan uteslutande köra i stadstrafik så vanan sitter kvar var jag än åker. Kommer ofta på mig själv med att blinka in på vår tomt på landstället även fast det är på en liten grusväg och inte en annan bil på långa vägar :rofl:
Jag brukar också blinka när jag svänger in på uppfartsvägen. Utan andra fordon inom synhåll.
 
Oj, jag är nog inte rätt person att svara i tråden då jag mycket väl skulle kunna vara en av dem :nailbiting:.
Blir fruktansvärt förbannad när folk inte kan trafikregler och eldar upp mig något fruktansvärt, har som värst jagat en buss till ändhållplatsen.... Vanliga bilar har jag väl jagat något varv i en rondell. Skulle aldrig följa efter någon dock, det har jag inte tid med.

Sorry,,
Men alltså.. varför? Vad får du alls ut av att bete dig sådär i trafiken? Förstår du inte att det beteendet ökar risken för olyckor? Vore det inte bättre om du höll dig till kollektivtrafik istället..?
 
Jag var med om en otäck incident i trafiken härom veckan.
Mitt sällskap (inte jag som körde) låg i omkörningsfil på 120-väg i uppförsbacke. Vi hade en annan personbil framför oss och vi skulle förbi en lastbil.
Vår chaufför insåg att vi inte skulle hinna förbi innan omkörnings/stigningsfilen skulle ta slut, och vi skulle därför köra in i högerfilen bakom lastbilen.

Då kom det en bil i mycket hög hastighet, körde om oss på högersidan och sneddade in framför oss i vänsterfilen.
Vi körde omkring 120, hur fort den förbikörande bilen kom vet jag inte.
Men det var enorm tur att vi inte hunnit börja svänga till höger än!

Där hade det varit väldigt lockande att ringa polisen, men vi hann inte uppfatta mer än att bilen var svenskregistrerad med X som första bokstav.

Det där är jätteläskigt. Något händer med vissa människor när två filer ska bli en och det ligger en lastbil framför. Inget blir viktigare än att hinna om lastbilen. Inte ens livet självt, uppenbarligen.
 
Jag skulle nog vilja påstå att jag är bäst i vårt avlånga land på att använda blinkers. Jag är så van vid att nästan uteslutande köra i stadstrafik så vanan sitter kvar var jag än åker. Kommer ofta på mig själv med att blinka in på vår tomt på landstället även fast det är på en liten grusväg och inte en annan bil på långa vägar :rofl:

Jag också!

Spelar ingen roll om jag kör i beckmörker på landet eller det är alldeles tomt omkring mig, jag blinkar alltid.
Tog körkort när jag bodde på Södermalm, det påverkar kanske.
 
Personligen tycker jag mest det är tröttsamt med alla extremt stressade personer som försätter andra människor i fara pga deras stress. Riskera inte andra människors liv för att du är ute sent liksom...
Vid ett tillfälle sa jag till en person. Han hade legat precis i baken på min bil trots att jag körde strax över 30 på en 30-sträcka. Samt att han varit jättestressad och tutat när bilen framför mig tog någon sekund på sig att starta vid rödljus samt att han gjorde en farlig omkörning precis innan en kurva där det inte fanns någon sikt över kurvan bakom dvs det hade blivit stor krock om det kommit en mötande bil.
Jag kunde inte låta bli att gå fram till honom när jag senare träffade på honom. Jag kände igen honom och hans bil. Jag ansträngde mig för att vara lugn och trevlig.
Det var en man som kändes väldigt blyg utanför sin bil. När jag lugnt sa att du utsätter oss andra för fara genom att köra på det sättet sa han bara att" Jo men det löser sig nog, det brukar inte bli några olika på den vägen."
Nä men jag har blivit påkörd just på det sättet och jag tycker inte det är okej att vi andra kan bli skadade pga ditt beteende såg han mest skyldig ut och tittade bara ner i marken.
 
Jag brukar också blinka när jag svänger in på uppfartsvägen. Utan andra fordon inom synhåll.

Jag tänker att blinka är invant när man kör bil, det sitter i muskelminnet utan att jag tänker på det så ser ingen anledning till att sitta och utvärdera huruvida det finns andra fordon som behöver se signalen eller inte. Bättre att låta det vara invant att man blinkar när man ska svänga, alltid.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
33 828
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp