Hur beter vi oss egentligen?

Det byggs mest industriområden.
Det finns massor av områden där kommuner kan planera bostäder t.ex. denna stads alla fotbollsplaner som dessutom ligger mer eller mindre centralt.

Varje kommundel har en fotbollsplan....

Vi har tom en fotbollsplan nedanför stallets hagar. Föräldrarna till fotbollsungarna hade en drive för några år sedan då de ville ha bort hagarna eftersom några ungar fick allergiska reaktioner när det blåste åt fel håll.
Det är ju så man spyr...

Dessutom har vi två relativt centrala stora golfbanor...
I skogen runt omkring sitter varningsskyltar om att man skall akta sig för ev golfbollar på villoväg.

Så det borde räcka med att vid varje ingång till ridstigarna varna folk för hästskit och ev häst utan ryttare.


De lyckades inte ...den gången.

Självklart är det ett politiskt beslut som går att påverka men när det gäller att ge minoriteten rättighet så är det lite svårare.

Det är därför jag vill ha ett giltigt skäl till ´varför promenadfolk INTE kan samsas om vägarna med ridfolk.

Så länge vettiga argument inte kan presenteras så....

Självklart skall både golfbanor och fotbollsplaner finnas kvar eftersom det ger folk fritid - liksom hästarna.

Industriområdena tycker jag själv är bättre att bygga jäms med motorvägen = tung trafik kommer aldrig in i staden och får ut folk från staden till och från arbete så man slipper köerna morgon och kväll.
 
Det är därför jag vill ha ett giltigt skäl till ´varför promenadfolk INTE kan samsas om vägarna med ridfolk.
Men det är också bara politik.

Folk är rädda för hästar, de är rädda för allergier och så trampar hästar sönder mera än promenadfolk så att vägarna blir dyrare att underhålla.
Därför så måste man arbete politiskt för att få den plats som man vill ha åt sig.
Ishockey är en ganska så liten sport om man räknar antalet utövare, men de kan konsten att marknadsföra sig.
Så de brukar kunna övertyga kommuner om att da bara måste ha en Ishall.

Ridfolket måste lära sig att tala för sig.

Så länge vettiga argument inte kan presenteras så....
Så vaddå?
Tänker du rida där i alla fall eller?
Civil olydnad är ett dåligt sätt att få sin vilja fram på, oftast så blir man flyttad helt och hållet.

Ett annat sätt är ju annars att flytta till ett område där ridning får plats.
 
Ridstigarna underhålls inte. De har använts som ridstigar under decennier utan underhåll och är inte söndertrampade. Hade det inte varit för hästarna så hade det överhuvudtaget inte funnits några stigar :smirk:.
Det är de gamla ridstigarna de använder som promenadstråk.
upp småvägar och promenadstigar på hälften. Ena halvan är påbjuden ridväg och andra till för de som promenerar.

Vi har en sådan väg är men det är ett jäkla gnäll ändå.

En vän från annan ort sa till mig.

-"Staden du bor i är hur fin och underbar som helst, tar man bara bort befolkningen och planterar in nya människor så blir staden helt perfekt!"
 
Jag har också just stånkat mig igenom tråden och sitter som ett gapande fån och bara häpnar...

Jag försöker verkligen vara ambassadör även om det inte alltid är lätt att leva som man lär.

Jag skulle vilja påpeka en annan sak som har med ridning i skog att göra och som inte så många verkar förstå. Det finns fler anledningar till att man inte vill ha ryttare i skogen än att stigarna blir söndertrampade när det är blött ute. Är man skogsägare innebär det att skogen är en inkomst, något man skall försörja sig på och hästar i skogen betyder väldigt ofta skador på trädens rötter, vilket i sin tur blir röta i träden och därmed ett inkomstbortfall.
Många gånger kan markägare verka synnerligen oresonliga men för dom finns det, faktiskt, helt andra aspekter att ta hänsyn till.

Vi tycker tex att det är mycket bättre att ryttarna håller sig på befintliga stigar, även om det är blött, då stigarna redan är "sår" i naturen.

Det bästa är att man försöker föra en dialog med markägaren/markägarna i området där man har tänkt rida och tar reda på exakt hur dom vill ha det. Man kanske till och med kan erbjuda sig att betala en slant per år för att få nyttja en viss väg/stig el dyl...!?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp