Bukefalos 28 år!

Hur bevisar man att det är sin katt när man är uppfödare till katten?

eldkyss

Trådstartare
Har ett litet dilemma som jag igentligen inte vet om det är något dilemma eller ej. Man det är så att vår älskade katt försvann för ett år sedan. Vi ställde in oss på att hon inte fanns mer efter månader av letande. Men så imorse så kom hon hem! Fin i hull och det är väldigt tydligt att det är någon som tagit hand om henne. Nu är vr oroliga att vi ska förlora henne igen. Finns det något jag kan göra för att kunna bevisa att det faktiskt är vår katt om hon försvinner igen? Jag hade tänkt ta henne till veterinären nu och idmärka henne ifall hon skulle springa bort igen. Men hur fungerar det nu om det är så att hon redan är idmärkt av dom som tagit hand om henne? Då förlorar vi henne igen?
 
Har ett litet dilemma som jag igentligen inte vet om det är något dilemma eller ej. Man det är så att vår älskade katt försvann för ett år sedan. Vi ställde in oss på att hon inte fanns mer efter månader av letande. Men så imorse så kom hon hem! Fin i hull och det är väldigt tydligt att det är någon som tagit hand om henne. Nu är vr oroliga att vi ska förlora henne igen. Finns det något jag kan göra för att kunna bevisa att det faktiskt är vår katt om hon försvinner igen? Jag hade tänkt ta henne till veterinären nu och idmärka henne ifall hon skulle springa bort igen. Men hur fungerar det nu om det är så att hon redan är idmärkt av dom som tagit hand om henne? Då förlorar vi henne igen?

Såg precis att enligt lagen om hittegods så går en omärkt katt över i ny ägo 3 månader efter att den hittades.
 
Foton om det är en speciell katt med tecken

Det har jag mycket av. Foton alltså. Men jag läste via hittegodslagen att om upphittaren haft katten i mer än tre månader så tillfallar katten i deras ägo. Fast det kanske beror på om dom polisanmält det eller ej? Att dom hittat henne?
 
Men jag läste via hittegodslagen att om upphittaren haft katten i mer än tre månader så tillfallar katten i deras ägo. Fast det kanske beror på om dom polisanmält det eller ej? Att dom hittat henne?

Precis så är det. Om inte ägarna anmält katten försvunnen och kommit och hämtat den inom tre månader så kan upphittarna ta över katten. Jag har inte varit med om detta med just katt men däremot så hamnade en av mina kaniner i min ägo på just det här sättet.
 
Jag hade satt halsband på katten med ditt telefonnummer på (och kanske ett "ring mig om ni matat denna katt"). Om hon går tillbaka till dem kan ni prata om saken.
Annars får ju de också uppleva att deras älskade katt försvinner spårlöst.
 
Upphittaren måste ha anmält katten som upphittad till polisen OCH annonserat för att lagen om hittegods ska gälla. Det går alltså inte att bara plocka in en katt och hålla den i 3 månader för att juridiskt räknas som ägare.

Kvitto på köp av katten, ID-märkning, foton och liknande kan användas för att fastställa ägarskap.

Uppstår en tvist och du fastställs som ägare kan upphittaren kräva ut ersättning, förutsatt att denne har agerat lagenligt.
 
Vill man vara säker på att ingen tar över ens katt så är det ju bara att ID-märka/chipmärka, det kan man ju aldrig ifrågasätta. Tatuering försvinner ju efter ett tag så chipmärka är bättre. Dock får man inte glömma att registrera ID-märkningen eftersom det inte görs automatiskt.
 
Vill man vara säker på att ingen tar över ens katt så är det ju bara att ID-märka/chipmärka, det kan man ju aldrig ifrågasätta. Tatuering försvinner ju efter ett tag så chipmärka är bättre. Dock får man inte glömma att registrera ID-märkningen eftersom det inte görs automatiskt.

Jo, ägarregistrering via ID-märkning går visst att ifrågasätta. Det är inte givet att den som står registrerad som ägare faktiskt är kattens ägare. Jag har sålt ett antal katter genom åren. Jag fyller i blanketter om ägarändring som de nya ägarna sedan får skriva under och skicka in. Det är inte alltid de gör det. När jag kontrollerar finner jag att en del inte alls har skickat in papperen (vilket innebär att jag alltså måste ändra min praxis och börja skicka in papperen åt dem). De är dock fortfarande katternas ägare och de har ju juridiskt giltiga dokument (köpeavtal) som styrker detta.

Så ägarregistrering i ID-registren går absolut att ifrågasätta.
 
Jo, ägarregistrering via ID-märkning går visst att ifrågasätta. Det är inte givet att den som står registrerad som ägare faktiskt är kattens ägare. Jag har sålt ett antal katter genom åren. Jag fyller i blanketter om ägarändring som de nya ägarna sedan får skriva under och skicka in. Det är inte alltid de gör det. När jag kontrollerar finner jag att en del inte alls har skickat in papperen (vilket innebär att jag alltså måste ändra min praxis och börja skicka in papperen åt dem). De är dock fortfarande katternas ägare och de har ju juridiskt giltiga dokument (köpeavtal) som styrker detta.

Så ägarregistrering i ID-registren går absolut att ifrågasätta.
Okej, för jag är livrädd att förlora henne igen :( Har ju tänkt att ta henne till veterinären och chipmärka henne, men har dragit mig lite för det då jag är rädd att dom som tagit hand om henne kanske redan har chipmärkt henne och att jag på såvis inte har rätt till henne. Men så är det alltså inte?
 
Jo, ägarregistrering via ID-märkning går visst att ifrågasätta. Det är inte givet att den som står registrerad som ägare faktiskt är kattens ägare. Jag har sålt ett antal katter genom åren. Jag fyller i blanketter om ägarändring som de nya ägarna sedan får skriva under och skicka in. Det är inte alltid de gör det. När jag kontrollerar finner jag att en del inte alls har skickat in papperen (vilket innebär att jag alltså måste ändra min praxis och börja skicka in papperen åt dem). De är dock fortfarande katternas ägare och de har ju juridiskt giltiga dokument (köpeavtal) som styrker detta.

Så ägarregistrering i ID-registren går absolut att ifrågasätta.
Att hon redan är chippad så att säga så att veterinären kanske tror att man stulit henne.
 
Upphittarna har inte automatiskt äganderätt om de har chippat henne. Det kan stärka deras sak, men det är inte avgörande.

Gå du och kolla om hon blivit ID-märkt, om inte så gör du det. Är hon märkt kontaktar du dem och försöker reda ut situationen.
 
Jag blev av med min katt för många år sedan, hon satt i sele på min balkong på nedre bottenvåningen. Plötsligt var hon bara borta, kopplet var helt så det var helt uppenbart att hon blivit lossknäppt.

Jag hängde upp lappar med foto i hela området, letade, och letade. Anmälde henne försvunnen till polisen, som faktiskt tog anmälan som en stöldanmälan genom att den som tagit loss henne varit inne på min balkong för att kunna göra det.

Katten blev aldrig anmäld som upphittad, men såg henne ändå i fönstret hos en granne 7 portar bort 5 månader senare och ringde på.

OBS då att hon var öronmärkt, och jag hade ID kortet. Jag pratade med kvinnan som förklarade att hennes ena dotter "hittat" katten, och jag berättade att katten var hittad på min balkong alltså hämtad därifrån. Hon hade dessutom kvar sitt halsband, lappen med mitt telefonnummer låg i kapseln.

Fick jag tillbaka min katt? Nej inte på laglig väg då katten varit i grannens ägo för länge. Ändå hade de inte anmält henne upphittad, och trots att min anmälan om stöld fanns kvar. Men det gick inte att bevisa att det var grannens barn som knäppt loss henne, utan de kunde ha hittat henne utanför min balkong. :( :(
 
@Boj men hur kan det vara okej för dom att behålla den och inte behöva ge tillbaka den när du gjort en polisanmälan och dom inte anmält den som upphittat och dessutom hade du ju ID-nr?! Vad var deras argument för att inte ge tillbaka den då? Dom måste ju fatta att det va din när du kom med id-beviset?
 
Ja det frågade jag med, men de ansågs vara nya ägare efter 90 dagar eftersom man inte kunnat lokalisera ägaren (mig). Jag protesterade eftersom jag verkligen givit mig till känna, lappen hängde kvar i deras trapp med foto på katten. Katten hade halsbandet kvar med mitt telefonnummer i, jag hade ID handlingar motsvarande den öronmärkning katten hade. Det kunde inte bevisas att det var familjens barn som hämtade katten på min balkong, utan betraktades som upphittare och genom det ha laglig rätt att få behålla katten.
 
Det är ju inte brottsligt att ta hand om en katt så polisen kan inte göra så mycket utan i de fall någon "tar hand om" någon annans katt får man ta det till Tingsrätten för att fastställa ägarskap.
 

Liknande trådar

Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
925
Senast: Rosett
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 767
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp