Lite råd - katt som kräks

Tillis

Trådstartare
Hej,

Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut orsaken.

Som liten åt han inget torrfoder, men det hade inte uppfödaren märkt utan informationen vi fick var att han var ”helt galen i mjukmat” som han fick en gång per dag. Uppfödaren hade 6 katter i olika åldrar så hen hade nog ingen riktig koll på vem som åt vad.

Vi märkte detta när han kom hem till oss (16 veckor gammal), och vi märkte också att han inte drack något vatten alls.
Vi fick då ge honom endast mjukmat/uppblött torrfoder samt kattmjölk som vätska. I början hetsåt han och morrade när han fick sin mat, men det försvann ganska fort när han märkte att han inte behövde gå hungrig.

När han var runt 7-8 månader började han äta torrfoder och lärde sig även att dricka vatten i vår fontän.
Men i denna veva har han också börjat med sina kräkningar. Han kräks ungefär en gång i veckan, ibland hår och foder, ibland bara foder och ibland halvsmält foder.

Två gånger på kort tid har vi fått åka till Anicura jour då han har kräkts och – som vi gissar – fått upp något i andningsvägarna. Dessa gånger han han haft hulkningar och påverkad andning. Han har varit svullen i svalget, men inget har funnits som har suttit fast när han har röntgats och efter medicinering med cortison har han snabbt blivit bra igen (då har väl även det eventuella fodret som fastnat lösts upp)... Vi har varit rädda att han ätit något olämpligt då han ibland får tag i konstiga saker att leka med, men som sagt har inget främmande funnits i varken svalg eller mage.

De veterinärer som undersökt honom hittar inget fel. Det enda de sett är att han har ”en otypiskt lång gom” om nu det kan göra att kräkningar går upp i näsan istället...
I övrigt helt frisk och pigg, välvuxen och levnadsglad.

Han har ätit Bozitas torrfoder men som jag nu bytt till Science Plan Sensitive Stomach & Skin. Ingen skillnad.
Han får också 1 påse mjukmat per dag.

Någon som känner igen detta?
Det känns inte som allergi, för då borde han väl reagera oftare? Och han har helt normal avföring.
Vad skulle ni gjort? Uteslutit torrfoder helt? Kan bli lite bökigt då vår andra katt endast äter torrfoder. Prova något annat foder?

Det är inte hållbart med ett veterinärbesök i månaden som dessutom inte resulterar i någon lösning, så ngt måste göras.

Tips, tips, tips!
 
Jag har en katt, numera i 15-årsåldern, som inte kan låta bli att äta för mycket torrfoder, och som dricker lite.
Hen "hetsäter" alltså av torrfoder, får i sig för mycket på en gång och kräks.
Den katten har en bakgrund som "hittekatt" och har antagligen varit utsatt för svält, och så har det blivit inpräglat att det gäller att äta så mycket som möjligt när det dyker upp mat, i synnerhet torrfoder.

Trots åratal med fri tillgång på torrfoder av bra kvalitet, så försvann inte hetsätandet av torrfoder

Resultat: katten kräks, både en och flera gånger per dygn.

Sedan ett antal år så ger vi den katten blötmat två ggr per dag, och numera så blir den mätt på ett bättre sätt, får i sig mer vätska via blötmaten och är mer harmonisk. Den katten äter nästan inget torrfoder alls numera, trots tillgång på det.

Vi har fyra katter till, som alla har fri tillgång till Bozita torrfoder, men som får blötmat en gång per dag.

Vi ger samtliga katter blötmat en gång per dag. Vi har landat på att ge Mjau på fyrkantig tetra, som den mest praktiska blötmaten när vi väger in svensktillverkat, kvalitet, pris och tillgänglighet, och smaklighet (Mjau på brick finns ofta i vanliga affärer).

Prova att ge blötmat en gång per dag, och se om kräkandet upphör.

Er lille katt verkar ju också haft ett behov av försvara maten/fått för lite och hetsäter sig kanske till kräkandet.
 
Jag har en katt, numera i 15-årsåldern, som inte kan låta bli att äta för mycket torrfoder, och som dricker lite.
Hen "hetsäter" alltså av torrfoder, får i sig för mycket på en gång och kräks.
Den katten har en bakgrund som "hittekatt" och har antagligen varit utsatt för svält, och så har det blivit inpräglat att det gäller att äta så mycket som möjligt när det dyker upp mat, i synnerhet torrfoder.

Trots åratal med fri tillgång på torrfoder av bra kvalitet, så försvann inte hetsätandet av torrfoder

Resultat: katten kräks, både en och flera gånger per dygn.

Sedan ett antal år så ger vi den katten blötmat två ggr per dag, och numera så blir den mätt på ett bättre sätt, får i sig mer vätska via blötmaten och är mer harmonisk. Den katten äter nästan inget torrfoder alls numera, trots tillgång på det.

Vi har fyra katter till, som alla har fri tillgång till Bozita torrfoder, men som får blötmat en gång per dag.

Vi ger samtliga katter blötmat en gång per dag. Vi har landat på att ge Mjau på fyrkantig tetra, som den mest praktiska blötmaten när vi väger in svensktillverkat, kvalitet, pris och tillgänglighet, och smaklighet (Mjau på brick finns ofta i vanliga affärer).

Prova att ge blötmat en gång per dag, och se om kräkandet upphör.

Er lille katt verkar ju också haft ett behov av försvara maten/fått för lite och hetsäter sig kanske till kräkandet.
Hej! Tack för ditt svar!
Vi har också teorin att han hetsäter, men hungrig är han nog egentligen sällan. Blötmaten han får delar vi upp på 2-3 ggr per dag, så att han oftast börjar sina mål just med blötmat. Sedan går han över på torrfoder om han fortfarande är hungrig. Men det kan ju mycket väl sitta i sedan han var kattunge, att han nu äter mer trots att han borde vara mätt.
 
Du har fått bra förslag tycker jag.

Går det att gömma mat kanske? Min katt är en riktigt glupsk liten sak och jag brukar i bland när jag ser att hon är i hets-mode gömma maten. Stänger helt sonika in henne i ett skåp, fördelar maten i små portioner i små skålar, och gömmer dem. Sen får hon komma ut och leta efter den.

Eller så kanske det går med såna där slow feeding skålar med piggar som sticker upp?

Kanske är detta en long shot iom att jag ser att ni undersökt och röntgat mm, men har ni kollat om han har astma?
Min katt kunde kräkas/hulka och ha sig mycket efter att hon ätit eller druckit som liten. Kräktes ganska ofta upp maten hel sas. För henne kom det hon fick upp också lite underligt och gick som upp i näsan på något underligt sätt.

Det gick över i hostningar när hon blev lite äldre och då konstaterade vi astma. Hon får aldrig astmaattacker när hon leker och far runt utan det brukar vara kopplat till mat och framförallt dricka oftast.
 
En del katter är kräkare, kanske för att de äter snabbt, kanske på grund av sin inre konstruktion eller på grund av något annat oidentifierbart.

Jag har gjort samma som ni med ett par katter, utrett hos veterinär, testat specialfoder osv., men i slutänden iallafall stått med en katt som fortfarande kräkts, ibland dagligen.
Jag tänker att så länge katten i övrigt verkar må bra, inga diarréer eller andra bajsproblem, fin päls, friska tänder och inga sjukdomstecken annars, så får man kanske acceptera att vissa djur kräks oftare än andra. Det är ju normalt för katter att kräkas ibland, de stöter upp hår och annat tex., och om kräket består av vatten, kattmat, lite hår och slem är det mindre oroande än om det är gulgrönt, rödaktigt, väldigt skummigt, återkommande väldigt slemmigt och illaluktande eller om kräkningarna är väldigt häftiga, besvärar katten och gör den medtagen eller olycklig.

Mask kan ge kräkningar som ser helt normala ut dock, så om kissen inte är avmaskad på länge kan det vara läge för det.

Annars hade jag suttit lugn i båten och hållit koll på kattens allmänna mående mer än kräkningarna.🙂 Jag är kattuppfödare sedan 25 år, kanske jag ska lägga till 😁.
 
Jag har också en katt som kräks och luktar illa ut munnen.
Utredd av veterinär, provat specialfoder, tandsanering osv. Inget resultat. Hon mår för övrigt bra, märks ingenting på henne varken innan eller efter hon kräks.

Hon mår bättre på Royal Canin Digestive, vilket jag alltid brukar rekommendera till katter med känslig mage.

Igår när vi var in för tandsanering (igen) sa veterinären att hon misstänker magsår.

Katten får nu två olika mediciner, Losec 10mg, 1/2 tablet 1 gång/dag + Andapsin 1 g, 1/4 tablet 3 gånger/dag. Hon ska äta detta i två veckor och sedan kontakt med veterinären igen.

Jag ger tabletterna tillsammans med Canikur som min katt älskar.

I och med att vi började igår är det svårt att utreda resultat, men hon verkar må bra och har inte kräkts något.

Medicinen kostar inte speciellt mycket, så mår hon bättre kan jag mycket väl tänka mig att ge henne det resten av livet, i mindre dos, som underhållning.
 
Jag hade slutat ge torrfoder helt, det finns egentligen ingen anledning för katter att äta torrfoder mer än praktiskt för ägaren.
Köp en surefeed till den som äter torrfoder och ge den andra katten våtfoder flera gånger per dag, vi ger fyra gånger när vi jobbar.
 
Du har fått bra förslag tycker jag.

Går det att gömma mat kanske? Min katt är en riktigt glupsk liten sak och jag brukar i bland när jag ser att hon är i hets-mode gömma maten. Stänger helt sonika in henne i ett skåp, fördelar maten i små portioner i små skålar, och gömmer dem. Sen får hon komma ut och leta efter den.

Eller så kanske det går med såna där slow feeding skålar med piggar som sticker upp?

Kanske är detta en long shot iom att jag ser att ni undersökt och röntgat mm, men har ni kollat om han har astma?
Min katt kunde kräkas/hulka och ha sig mycket efter att hon ätit eller druckit som liten. Kräktes ganska ofta upp maten hel sas. För henne kom det hon fick upp också lite underligt och gick som upp i näsan på något underligt sätt.

Det gick över i hostningar när hon blev lite äldre och då konstaterade vi astma. Hon får aldrig astmaattacker när hon leker och far runt utan det brukar vara kopplat till mat och framförallt dricka oftast.
Tack för tips! Vi tror inte på astma. Han är undersökt och har inga sådana bekymmer som väl är.
Vi har nu köpt en slow-feeding-skål till torrfodret, och utfodrar honom fler gånger med mjukmat. Vår andra katt är inte supernöjd över slow-feeding-skålen, men han vänjer sig nog. De äter iaf helt klart lugnare med denna.
 
Jag hade slutat ge torrfoder helt, det finns egentligen ingen anledning för katter att äta torrfoder mer än praktiskt för ägaren.
Köp en surefeed till den som äter torrfoder och ge den andra katten våtfoder flera gånger per dag, vi ger fyra gånger när vi jobbar.
Tack. Ja, det är nästa steg tror jag. Vi får se hur det går nu, då vi har köpt en slow-feeding-skål till torrfodret. Den har saktat ner ätandet betydligt. Vi ökar på mjukmaten också, så varje mål blir större och då håller han sig förhoppningsvis mättare.
 
Jag har också en katt som kräks och luktar illa ut munnen.
Utredd av veterinär, provat specialfoder, tandsanering osv. Inget resultat. Hon mår för övrigt bra, märks ingenting på henne varken innan eller efter hon kräks.

Hon mår bättre på Royal Canin Digestive, vilket jag alltid brukar rekommendera till katter med känslig mage.

Igår när vi var in för tandsanering (igen) sa veterinären att hon misstänker magsår.

Katten får nu två olika mediciner, Losec 10mg, 1/2 tablet 1 gång/dag + Andapsin 1 g, 1/4 tablet 3 gånger/dag. Hon ska äta detta i två veckor och sedan kontakt med veterinären igen.

Jag ger tabletterna tillsammans med Canikur som min katt älskar.

I och med att vi började igår är det svårt att utreda resultat, men hon verkar må bra och har inte kräkts något.

Medicinen kostar inte speciellt mycket, så mår hon bättre kan jag mycket väl tänka mig att ge henne det resten av livet, i mindre dos, som underhå

En del katter är kräkare, kanske för att de äter snabbt, kanske på grund av sin inre konstruktion eller på grund av något annat oidentifierbart.

Jag har gjort samma som ni med ett par katter, utrett hos veterinär, testat specialfoder osv., men i slutänden iallafall stått med en katt som fortfarande kräkts, ibland dagligen.
Jag tänker att så länge katten i övrigt verkar må bra, inga diarréer eller andra bajsproblem, fin päls, friska tänder och inga sjukdomstecken annars, så får man kanske acceptera att vissa djur kräks oftare än andra. Det är ju normalt för katter att kräkas ibland, de stöter upp hår och annat tex., och om kräket består av vatten, kattmat, lite hår och slem är det mindre oroande än om det är gulgrönt, rödaktigt, väldigt skummigt, återkommande väldigt slemmigt och illaluktande eller om kräkningarna är väldigt häftiga, besvärar katten och gör den medtagen eller olycklig.

Mask kan ge kräkningar som ser helt normala ut dock, så om kissen inte är avmaskad på länge kan det vara läge för det.

Annars hade jag suttit lugn i båten och hållit koll på kattens allmänna mående mer än kräkningarna.🙂 Jag är kattuppfödare sedan 25 år, kanske jag ska lägga till 😁.
 
Tack för svar! Ja så är det ju. Kräkningarna i sig är jag inte jätteorolig för, utan det är mer när han lyckas få upp det i näsan och därmed får problem med andning och mår allmänt risigt.
Vi ska köra en avmaskningskur på honom nu också, samt övergå mer till blötfoder så han håller sig mättare på det. Torrfodret serveras nu i slow-feeder så förhoppningsvis kommer vi ifrån en del av problemen där.
 
Min första katt kräktes regelbundet tills vi helt slutade med torrfoder. Han kunde helt enkelt inte äta det i lugn och ro, utan inhalerade bitarna otuggade hur man än serverade det. Efter ett tag med enbart blötmat var allt normalt, och han återgick aldrig till att kräkas igen.

En annan sak som kan underlätta för en känslig katt är att äta och dricka ur upphöjda skålar, så att de inte behöver luta sig framåt över maten.

(Givetvis behöver man kolla så att det inte finns någon sjukdom bakom innan man väntar ut dem med foderbyte, men det låter det ju som ni har gjort? :) Det finns många anledningar till diffusa kräkningar; njurar, lever, bukspottkörtel, osv.)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
964
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 084
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp