Bukefalos 28 år!

hur blir min kanin tam???

K

Kanin135

Hej!
Vi har två underbara kaniner som inte vill bli tama. Vi fick dem när dom var ganska gamla, 13 veckor. Nu är de desto äldre. Inte ett år eller så men ändå. vi vet inte hur vi ska göra för att de ska bli tama. Vi kelar med dom och gosar. Vi pratar och lite annat. Någon som har haft ett liknande problem och som vet hur man ska lösa det??? snälla skriv bara vad som helst som skulle kunna hjälpa lite! (de vill inte bli rumsrena heller)

//Anja och Amanda

:bump:
 
Sv: hur blir min kanin tam???

Vad gör kaninerna som visar att de inte är tama? Bits dem? Är de rädda? :)
 
Sv: hur blir min kanin tam???

ja, ibland biter de oss och de försöker alltid springa iväg när vi ska bära dem. De skakar ofta om öronen när vi är i närheten och så.
men de bits väldigt sällan.
 
Sv: hur blir min kanin tam???

Nu har jag inte kanin utan råttor, men det brukar vara samma princip :)

Det första är tåladmod pch pyttesteg, det kommer ta tid men ni kommer dit! Jag skulle börjat med att ha buren stängd och sen sitta vid buren och prata/sjunga medan man gör något annat typ läser eller kollar på datorn. Sen skulle jag öppnat buren och fortsatt med att prata/sjunga, när kaninerna verkar säkra med det så skulle jag stoppat in handen. Prata lugnt med dem och låt dem nosa. Sen skulle jag haft något gott i handen, typ en morot. Låt dem ta moroten, men sitt kvar med handen. Sen tar du ut den och stänger buren. Efter några timmar kommer du/ni tillbaks och öppnar buren och gör precis samma sak som tidigare. När du/ni känner att kaninerna inte är rädda, utan kommer nyfiket fram till gallret när du kommer i väntan på morot skulle jag öppnat luckan, pratat lugnt med dem och väntat ut dem. Kommer de ut, vilket de kanske inte gör de första gångerna, ger du något gott. Springer de in i buren igen så fortsätt prata lugnt med dem. Upprepa flera gånger. Efter ett tag kommer de nog tillåta att bli klappade! :)

Det viktigaste är att nu inte skrämmer kaninerna (men ni behöver inte "tassa runt på tå" i närheten av buren), ta små, små steg och har tålamod. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
795
Senast: Blyger
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: KesoNeso
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 634
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp