Hur börjar man?

Sv: Hur börjar man?

För övrigt vet jag inte om rovdjur har något gemensamt kroppsspråk, som skiljer dem från gräsätare - både en katt och en häst tycker ju t ex att det är helt ok att stirra på varandra, medan en hund tycker att det är oerhört provocerande och rätt aggressivt med nån som glor stint. Olika djur har olika sätt att kommunicera på, helt enkelt.

Överlag tycker jag katter och hästar verkar komma rätt bra överens, även om de ena är rovdjur och de andra bytesdjur. Så det verkar inte vara någon generell regel att hästar inte tål rovdjur.

Ja, precis. Och hundar och katter är båda rovdjur men har ändå olika språk. Jag minns att hundarna i början av sin bekantskap med våra katter var lite smått förundrade över katternas spinnande, de lärde sig dock snabbt att deras spinnande inte ska förväxlas med en hunds morrande. Nu går katterna glatt spinnande och gosar in sig i hundarnas pälsar, mysigt!:love:

När det gäller katt och häst så minns jag för många år sedan då jag arbetade på ett travstuteri. Med mig hade jag mitt halvblodssto. En dag när jag gjorde iordning henne för en ridtur så kommer en av stallkatterna och hoppar upp på hennes bak, rullar ihop sig och somnar där. Hästen tyckte uppenbarligen att det var varmt, mjukt och allmänt mysigt att ha "rovdjuret" katten liggande på sin rumpa. Jag fick till slut fösa ned den när hästen var sadlad och vi skulle gå ut.
 
Sv: Hur börjar man?

Ja, det är ju till och med rätt vanligt att katten ligger och vilar på hästrumpan, även om jag tror att det var ännu vanligare förut då spiltor var vanligare och hästarna därför stod mer stilla i stallet. Då är de ju bättre att ligga och vila på för katterna.

Mitt fuxsto har en rolig förkärlek för den röda av våra stallkatter. När den katten kommer förbi när hästen står uppbunden i stallgången vill hon gärna att jag kopplar loss henne så att hon kan föra ner huvudet till kattens höjd och sällskapa med den en stund. De har uppenbart ömsesidigt utbytefg av det, trots att katten är ett rovdjur. Jag tror inte att min häst upplever det så, dock. :D
 
Sv: Hur börjar man?

Så var min förra medryttarhäst också, hon hade höpåsarna utanför sitt boxgaller, och stallkatterna brukade vila i dem. Hon brukade trycka nosen mot gallret, så att stallkatterna kunde "jabba" mot henne med tassarna, uppenbart tyckte hon det var mysigt med mjuka tassar mot mulen. Det var inte höet som lockade, i alla fall, påsarna satt för långt ner, och hon gjorde bara så när katterna var där och ville umgås.

Hundar och hästar brukar ha svårare att umgås, tycker jag, i bästa fall lär de sig ignorera varandra. Hästovana hundar jag haft med till stall har tyckt att hästarna är enormt provocerande, med sin tendens att glo stint med framåtriktade öron, och inte sluta fast hunden signalerar på olika sätt att den tycker det är obehagligt (vilket förståss gör hästen ännu mer nyfiken, så att den tittar ännu mer).
 
Sv: Hur börjar man?

Nej, det har du rätt i. Man ser ju mycket hundar i många stall, men aldrig något direkt umgänge mellan hund och häst. Min häst struntar i stort sett i hundarna, men är glad om de håller sig åtminstone ett par decimeter från hennes bakben, och hon får ofta beröm för att hon är bra med hundar, av hundägarna. Men det är ju egentligen bara passiv tolerans hon visar, och hundarna är hästvana nog för att inte bry sig om deras sätt att titta och sådant.

För övrigt tror jag att det där upprepade pratet om människan som rovdjur i relation till hästarna är en del av det där lite machoaktiga som man ser i en del idéer om hästhantering. Förmig uttrycker det antingen ingenting, dvs jag tar det inte på allvar, eller så uttrycker det en självbild hos människan som jag faktiskt inte blir särskilt imponerad av och som för mig signalerar just att det är viktigt att vara den överordnade. Inte bara i den sociala relationen mellan människa och häst, utan också i näringskedjan, så att säga. Lite primitivt, känns det allt.
 
Sv: Hur börjar man?

Nej, det har du rätt i. Man ser ju mycket hundar i många stall, men aldrig något direkt umgänge mellan hund och häst. Min häst struntar i stort sett i hundarna, men är glad om de håller sig åtminstone ett par decimeter från hennes bakben, och hon får ofta beröm för att hon är bra med hundar, av hundägarna. Men det är ju egentligen bara passiv tolerans hon visar, och hundarna är hästvana nog för att inte bry sig om deras sätt att titta och sådant.

För övrigt tror jag att det där upprepade pratet om människan som rovdjur i relation till hästarna är en del av det där lite machoaktiga som man ser i en del idéer om hästhantering. Förmig uttrycker det antingen ingenting, dvs jag tar det inte på allvar, eller så uttrycker det en självbild hos människan som jag faktiskt inte blir särskilt imponerad av och som för mig signalerar just att det är viktigt att vara den överordnade. Inte bara i den sociala relationen mellan människa och häst, utan också i näringskedjan, så att säga. Lite primitivt, känns det allt.


Det känns som att du och de som diskuterar just den här biten, INTE har läst vad TS är ute efter.

Suck
 
Sv: Hur börjar man?

Nej, det har du rätt i. Man ser ju mycket hundar i många stall, men aldrig något direkt umgänge mellan hund och häst. Min häst struntar i stort sett i hundarna, men är glad om de håller sig åtminstone ett par decimeter från hennes bakben, och hon får ofta beröm för att hon är bra med hundar, av hundägarna. Men det är ju egentligen bara passiv tolerans hon visar, och hundarna är hästvana nog för att inte bry sig om deras sätt att titta och sådant.
/.../


Jodå - det kan man visst se! :D

Min gamla jaktlabbe var bästis med dåvarande halvblodsvallacken. De stor alltid och hälsade med nosningar när de möttes. Jag använde också henne (hunden) för att visa vägen. Hade henne med på ridturer och när hästen blev lite nervös och började steppa så kunde jag bara skicka hunden före - då gick han efter direkt. Vargen skyddar mig, typ. :bump:

Fungerade utmärkt. :)
 
Sv: Hur börjar man?

På youtube ser jag människor rida sina hästar helt utan utrustning mitt ute i naturen med bara kommunikationen som hjälpmedel och jag tänker att det är det enda sättet. Jag vill inte hålla på med hästar mer om det inte innebär en relation där hästen kan lita totalt på mig. Helt utan något slags våld eller tvång. Är det ens möjligt? Är det inte tvång att sätta på hästen en grimma och leda in den i stallet? Är jag en larvig idealist som känner att det där är någonting jag bara måste uppnå?

Larvig vet jag inte om jag tycker att du är. Kanske lite blåögd möjligtvis - men det är väl vi alla mer eller mindre. ;)

För det första så är hästar flyktdjur och att rida utanför ridbanan utan huvudlag vill jag avråda ifrån - oavsett hur mycket den "litar på dig". Ska du få en helt stensäker häst i alla situationer får du droga ned den. *sagt mycket vänligt* Kanske om du bor mitt ute i skogen med många mil till närmsta väg. Det är inte bara dig det gäller, du kan ramla av och skada dig, men hästen kan också dra järnet ut på motorvägen och orsaka seriekrock med många skadade/döda som följd.

Däremot vill vi väl alla att våra hästar ska lita på oss, lita på att det ryttaren säger är tryggt, att vi aldrig lurar in den i en situation där den kan bli skadad eller skrämd. Den relationen är någonting som växer fram i takt med att du varje dag bevisar just detta för hästen. Det finns inga magiska övningar. Förtroende är sådant som kommer efterhand som du visar dig värdig.

* Sköt om den på ett lugnt och vänligt sätt.
* Förklara tydligt vad du vill så att den förstår.
* Rid med fokus på att stärka dess självförtroende och styrka.
* Skapa situationer hela tiden där den lyckas och du kan berömma den - både i hantering och ridning.
* Gör det enkelt, och tänk på säkerheten.



Jag försöker nu reda ut hur fan jag ska komma vidare med mina tankegångar. Jag inser att jag har umgåtts med hästar i många år men aldrig på riktigt förstått hur de fungerar och när jag väl försöker fylls mitt huvud med teorier och "vad betyder den öronrörelsen?". Kanske är det vissa människor som helt enkelt kan känna en häst eller kan jag lära mig hur jag ska göra för att vara en individ som hästen kan lita på? Måste man skaffa sig en husgud och gå ut och "träna"? Det jag letar efter är ju liksom inte standardiserade NH-övningar utan något helt annat i form av en helt ny sorts kommunikation!


Helt ny sorts kommunikation. Hm. Ja, det blir nog lite svårt kanske. :D

Men du kan ju lära dig på samma sätt som vi andra dödliga gör:
* Spendera massor av tid med hästarna. Var med i hagen och titta hur de agerar.
* Fråga sin tränare/ridlärare när du funderar över saker.
* Skriv in dig på en kurs i etologi på universitetet.
* Läs böcker, alla böcker om etologi och hästar, jämför vad som står.
* Testa lite försiktigt på din egen häst.
* Rid och hantera andras hästar, lektionshästar, privathästar - vad som nu finns att tillgå.
* Gå kurser i det som verkar intressant, hästeriet är ju enormt...
* Fråga, fråga, fråga, fråga - alla du stöter på!


Som ni kanske märker har jag fått griller i huvudet (föranledda av vissa personliga förändringar) och börjat ifrågasätta hela mitt sätt att umgås med hästar. Jag behöver lite råd helt enkelt :D Hur sätter man igång? Kan jag ha nått bra på gång med mina tankar? Finns det några fantastiska böcker i ämnet?

Det är jättebra att du ifrågasätter, funderar, och vill utvecklas! Det vill jag också. :p

Är det så att du är en teoretisk person så leta reda på universitetskurser i etologi med inriktning på häst. Där får du massor av boktips.

Skrika och gapa på sin häst är oftast helt meningslöst. Det bara höjer stressnivån. Folk som beter sig så jämt och ständigt har jag väldigt lite tillövers för. Oavsett vilken skola de anser sig tillhöra. Så jag tycker du ska gå lite på känn, vad känns ok för dig och vad funkar för din häst?

Hoppas det går bra med utvecklingen och rapportera tillbaka om vad som händer!
 
Sv: Hur börjar man?

Det var en nervös häst som for runt en del, men så länge hunden var med kände han sig trygg och energin gick framåt istället för åt alla håll samtidigt. ;)
 
Sv: Hur börjar man?

Jag har alltid haft hund med mig, min tjej har aldrig ridit ut utan hund, hon går gärna slalom efter hunden, stannar hunden mitt framför fötterna så stannar hon även i takten trav.

Ger jag fria tyglar på ridtur så är det hunden som styr. :) Min nuvarande hund kommer jättebra överens med hästen. Roligt att se då dom kivas.
 
Sv: Hur börjar man?

Min nuvarande hund är ordentligt tänd på att jaga - så jag är försiktig när jag sitter på hästen. Har bara tagit korta rundor då vovve varit med. Men det är bekvämt när det funkar bra!

Och roligt när man verkligen ser att hästen förlitar sig på hunden för eventuellt skydd och stöd.

Min tränare har en riktigt högintensiv häst, massor av nerver och energi, den funkar också bäst när hen tar med hunden ut på ridturerna. Hästen varvar ned när hunden får ta befälet och leda gruppen. Utmärkt träning för dem båda! ;)
 
Sv: Hur börjar man?

Vår gamla hund och en av våra hästar hade också en relation. Hunden smet ofta in och la sig i höet, och hästen åt försiktigt runt omkring. Gick hon före gick han efter, när han var osäker unghäst var hon suverän draghjälp.
Hon var väldigt hästvan, men hon fick aldrig en sån relation till någon annan av våra hästar som kom efter, utan det var just dom 2 som litade på varandra och hörde ihop.
En gång när hästen stod i stallgången kom en stor schäfer farande, vår lilla ganska skraja hund flög upp framför hästen och morrade och reste ragg åt schäfern. Hennes häst rörde man inte.
 
Sv: Hur börjar man?

Kan börja med :bow::bow::bow: !!!

Gud vad roligt att hitta fler som tänker som en själv!! :bump:

Fick samma tanke för några år sedan och sen dess har det fortsatt att breddas och fördjupas!

Har fördjupat mig inom olika NH metoder, på mitt eget sätt, och gör min egen grej av allt. Kan varmt rekommendera detta! Även utbildningar är jättebra för att få extra förståelse av det andra redan studerat.

Boken Dansa med hästar är nog oslagbar... :angel:
 
Sv: Hur börjar man?

Kan börja med :bow::bow::bow: !!!

Gud vad roligt att hitta fler som tänker som en själv!! :bump:

Fick samma tanke för några år sedan och sen dess har det fortsatt att breddas och fördjupas!

Har fördjupat mig inom olika NH metoder, på mitt eget sätt, och gör min egen grej av allt. Kan varmt rekommendera detta! Även utbildningar är jättebra för att få extra förståelse av det andra redan studerat.

Boken Dansa med hästar är nog oslagbar... :angel:

Hästarnas budskap älskade jag även om den är lite mera skönlitterär. Jag har börjat med lite NH och plockar russin ur kakan. Det som kanske inte hör till tråden är berättelser om hundar och hästar. Möjligt att de passar bra ihop för att båda är flockdjur! Det är som TS skriver att man någon gång i sitt hästliv börjar fundera på vad det är man sysslar med. Jag slutade jaga rosetter och köpte en fölunge och nu har jag massor att lära mig och utvecklas med en underbar liten individ:)
 
Sv: Hur börjar man?

Jag har precis, precis börjat lära mig om NH och kan säga redan nu att man får sån enorm förståelse av så otroligt lite fakta. Nyckeln, enligt mig är att förstå hästen och dess beteende. Sådana grejer som att vi är direktlinjetänkade och hästar är sidlinjetänkande. (T.ex. om en häst är svårfångad i hagen kan det vara så enkelt att du närmar dig hästen på fel sätt, som ett rovdjur. Alltså direktlinjetänkade. Går du upp till hästen lite mer slalomaktigt och inte ser hästen i ögonen kan det förändra hela attityden). Vi ser det som trevligt och väluppfostrat att se varandra i ögonen, medans hästar, precis som hundar, finner det hotfullt. Detta var ju bara väldigt lite av det jag har lärt mig men det är typ 4 rader av information men oändlig ny förståelse för hästen, enligt mig. Jag rekommenderar: Ett mest hästen - Sally Swift, Boken om Horsemanship - Lisbeth Johnson (, Marie Haglund och Ulf Owenede), Horsemanship från grunden - Sven Forsström och Inger Lantz Forsström och Dansa med hästar - Klaus Ferdinand Hempfling
 
Sv: Hur börjar man?

Jajamen! Så bra är det! Håll dig bara till de riktigt seriösa tränarna och inte de som har gått en helgkurs och sedan ställer sig och viftar med ett rep så kommer du att få så många aha-upplevelser!

I övrigt vill jag bara slänga in en liten tanke om hästens gillande av gårdens olika rovdjur (hund, katt och människa)
Ni som någon gång har sett en älghund som har ställt en vuxen älg och älgen står och betar i godan ro alltmedan hunden springer som en tok runt benen på den och skäller, ni förstår vad jag menar när jag säger att den har ju LÄRT sig att hunden inte skadar den. Precis som hästarna LÄR sig att gårdens rovdjur inte har för avsikt att äta upp dem.
En hästindivid som är av den lite känsligare sorten, tar dock lättare till flykten i hagen om den som kommer för att fånga in den går rakt på med blicken stadigt fäst på densamma, dvs som ett rovdjur.
 
Sv: Hur börjar man?

Jajamen! Så bra är det! Håll dig bara till de riktigt seriösa tränarna och inte de som har gått en helgkurs och sedan ställer sig och viftar med ett rep så kommer du att få så många aha-upplevelser!

I övrigt vill jag bara slänga in en liten tanke om hästens gillande av gårdens olika rovdjur (hund, katt och människa)
Ni som någon gång har sett en älghund som har ställt en vuxen älg och älgen står och betar i godan ro alltmedan hunden springer som en tok runt benen på den och skäller, ni förstår vad jag menar när jag säger att den har ju LÄRT sig att hunden inte skadar den. Precis som hästarna LÄR sig att gårdens rovdjur inte har för avsikt att äta upp dem.
En hästindivid som är av den lite känsligare sorten, tar dock lättare till flykten i hagen om den som kommer för att fånga in den går rakt på med blicken stadigt fäst på densamma, dvs som ett rovdjur.

Tack för att du förklarade det på ett bra sätt :bow:
 
Sv: Hur börjar man?

Jag har precis, precis börjat lära mig om NH och kan säga redan nu att man får sån enorm förståelse av så otroligt lite fakta. Nyckeln, enligt mig är att förstå hästen och dess beteende. Sådana grejer som att vi är direktlinjetänkade och hästar är sidlinjetänkande. (T.ex. om en häst är svårfångad i hagen kan det vara så enkelt att du närmar dig hästen på fel sätt, som ett rovdjur. Alltså direktlinjetänkade. Går du upp till hästen lite mer slalomaktigt och inte ser hästen i ögonen kan det förändra hela attityden). Vi ser det som trevligt och väluppfostrat att se varandra i ögonen, medans hästar, precis som hundar, finner det hotfullt. Detta var ju bara väldigt lite av det jag har lärt mig men det är typ 4 rader av information men oändlig ny förståelse för hästen, enligt mig. Jag rekommenderar: Ett mest hästen - Sally Swift, Boken om Horsemanship - Lisbeth Johnson (, Marie Haglund och Ulf Owenede), Horsemanship från grunden - Sven Forsström och Inger Lantz Forsström och Dansa med hästar - Klaus Ferdinand Hempfling

Jag anser mig vara åt NH hållet. Men har aldrig "smygit" runt min häst och ej vågat se den i ögonen. Hästar tittar på den häst dom är påväg att hälsa på, dom går inte och kollar åt andra hållet då dom springer fram till kompisen med spetsade öron och gnäggar. :) När jag kommer till hagen ropar jag på henne, hon tittar rakt på mig och svarar. De gånger hon ej vill komma är om vi haft en jobbig dag innan, transporten eller hovis står synligt, eller hon just har fått mat i hagen, dom är inte dumma och tror ej dom tar illa upp då vi tittar på dem. Dom vet mycket väl vad det handlar om och om dom anser sig tjäna på att springa iväg eller vet att det är bättre att komma till dig :)

Sen finns det det här med join up och kroppsspråk, då jag ber hästen komma in tar jag bort "energin" och lutar mig ifrån hästen för att "släppa" in den, vet inte om det var det du menade ungefär?
 
Sv: Hur börjar man?

Precis som att jag och min hund tränar ögonkontakt varje dag, och där är det bara godis och beröm inblandat. :) Djuren ser skillnad på ögonkontakt och ögonkontakt. Böjer jag mig mot han och stirrar arg när han gör fel tittar han gärna bort för att han upplever mig obehaglig.

Pollan däremot bryr sig inte ett smack om jag borrar ögonen i henne då hon naffsat lite på mig. Utan där får jag använda kropp och röst.
 
Sv: Hur börjar man?

Jag tror trixet är att inte göra ting så jäkla komplicerade. Jag håller på med NH och anser det vara en slags "livsfilosofi". Ett naturligt sätt att vara med och hantera hästar på. Det är inget krångel, det handlar mycket om att lära känna hästen. Ta reda på varför den gör som den gör och agera därefter. Många har kanske en häst som bits, och då får hästen en fet örfil. Men VARFÖR bits hästen? Är han rädd? Dominant? Får godis ur handen hela tiden? Nh för mig är ett slags sunt bonnförnuft, där du tänker efter lite innan du handlar. Och framför allt samarbetar med din häst. För det är ju det det handlar om. Och när man fått till det samarbetet, att hästen gör som du vill för att hästen VILL göra som du vill, inte för att han måste, ja... då har man kommit en god bit på väg!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 797
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 694
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: super
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 201
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp