Hur bra är du på att känna igen AI genererade bilder?

Mkb

Trådstartare
Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte superbra på att skilja på AI och annan konst, för det tog slut ganska fort och jag fick strax över 100 poäng. Gjorde en till gång och fick 290 någonting, så det beror väl lite på vilka bilder man får.

https://artsandculture.google.com/experiment/odd-one-out/wAHNn4JsVTFOiw

Det är också intressant att fundera över hur AI generellt kan komma att förändra saker, så vill någon kommentera det så gör gärna det också. Det är lite kontroversiellt bland konstnärer vet jag, bland annat eftersom det bygger på deras arbete utan att ge någon direkt cred till dem (det var väl också ganska nyligen som någon vann ett pris inom fotografi med ett fotografi som i själva verket inte var ett fotografi utan en AI genererad bild), men det finns förstås även andra yrken som har påverkats redan eller kommer påverkas på olika sätt med AI som verktyg.

Senast var det kanske det här med att Amnesty International använde AI genererade bilder, vilket fick kritik då fotojournalister menade att det skadade trovärdigheten när det samtidigt finns en debatt om fake news och pålitligheten hos media. AI har förstås också använts som annat än bildverktyg, läste om någon domare som använde ChatGPT för att fråga vad som gällde i fallet som hen dömde i domstol vilket jag hoppas inte kommer bli någon standard faktiskt med tanke på de inbyggda svagheterna.
 
Fick 447 på fösta försöket men det var knappast skicklighet.
Ändå imponerad! :D Kan erkänna att jag själv oftast gissade utifrån hur enkel bakgrunden var på de olika bilderna. Min förutfattade mening var att AI bilderna generellt skulle se enklare ut och ha en mer enhetlig bakgrund. Ibland fungerade det och ibland inte.
 
Nejmen va?! Jag fick 7 poäng 😂😂
Hade du någon strategi? :D Eller gissade du vilt? Det var jättesvårt tycker jag med.

Jag måste säga att jag tycker det var mycket svårare att se på de där bilderna att det var AI än de flesta andra exempel jag sett. Till exempel tyckte jag att det syns rätt tydligt på fotografi-tävlings bilden att det är AI, särskilt på den bakre figuren i bilden och även handen i förgrunden (https://www.theguardian.com/technol...r-admits-prize-winning-image-was-ai-generated). Och på Amnesty Internationals bilder syns det väldigt tydligt men där tror jag också de sagt något om att det var ett medvetet val.
 
FnGX1cmXwAYu79n.jpg
 
Hade du någon strategi? :D Eller gissade du vilt? Det var jättesvårt tycker jag med.

Jag måste säga att jag tycker det var mycket svårare att se på de där bilderna att det var AI än de flesta andra exempel jag sett. Till exempel tyckte jag att det syns rätt tydligt på fotografi-tävlings bilden att det är AI, särskilt på den bakre figuren i bilden och även handen i förgrunden (https://www.theguardian.com/technol...r-admits-prize-winning-image-was-ai-generated). Och på Amnesty Internationals bilder syns det väldigt tydligt men där tror jag också de sagt något om att det var ett medvetet val.

Gissade vilt 😁 sen läste jag igenom resten av tråden och fick över 300 poäng iallafall, haha.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Aldrig intresserat mig för AI men spelade tre omgångar. Fick 27 poäng första gången och 629 poäng på tredje försöket. Spännande hur hjärnan fungerar: den måste ju ha sett någon form av mönster men jag har absolut ingen aning om hur eller vad. "Me is just one of the things my brain does"
 
Att fotografers arbete utnyttjas utan cred/ersättning tycker jag är en ickefråga i sammanhanget. Det är ju inte riktigt så enkelt som att AI:n klipper och klistrar bitar av bildkonst, utan bilder skapas på lägre nivå än så utifrån bokstavligen miljontals autentiska fotografier.
Nej, den stora utmaningen om man vill titta utifrån fotografperspektiv är imho snarare att det lilla förtroende och den autencitet som fortfarande finns kvar hos en fotografisk bild sannolikt kommer att raderas helt. Autenciteten och den avbildande sanningshalten hos ett "foto" blir med ens i nivå med en frihandsteckning. Visst går det, relativt enkelt, att manipulera bilder redan idag (och sedan länge), men detta är utan överdrift ett paradigmskifte.
 
Gör jag fel på nått vis? Ser bara små minityrbilder med delar av detaljer av större bilder? "Vilket av ankarna är AI-genererat" så var två av bilderna bara ett sträck, ingen del av själva ankaret syntes 🤔
 
Jag får väldigt varierande reultat från gång till gång :D hade mycket lättare att välja rätt när man skulle välja mellan fotografier.
 
Gör jag fel på nått vis? Ser bara små minityrbilder med delar av detaljer av större bilder? "Vilket av ankarna är AI-genererat" så var två av bilderna bara ett sträck, ingen del av själva ankaret syntes 🤔
Hm det borde väl åtminstone synas vad det är för något. Ibland syns inte ett helt objekt för mig heller utan kanske till exempel en hel båt på en och bara mittendelen av en båt med ändarna utanför bilden på en annan, men bara streck låter ju inte helt rätt. Vet inte vad det skulle kunna bero på dock.
 
Att fotografers arbete utnyttjas utan cred/ersättning tycker jag är en ickefråga i sammanhanget. Det är ju inte riktigt så enkelt som att AI:n klipper och klistrar bitar av bildkonst, utan bilder skapas på lägre nivå än så utifrån bokstavligen miljontals autentiska fotografier.
Nej, den stora utmaningen om man vill titta utifrån fotografperspektiv är imho snarare att det lilla förtroende och den autencitet som fortfarande finns kvar hos en fotografisk bild sannolikt kommer att raderas helt. Autenciteten och den avbildande sanningshalten hos ett "foto" blir med ens i nivå med en frihandsteckning. Visst går det, relativt enkelt, att manipulera bilder redan idag (och sedan länge), men detta är utan överdrift ett paradigmskifte.
Frågan är inte fullt så svartvit vad gäller cred tycker jag det verkar som. Det går även använda AI för att generera bilder i en specifik konststil, det vill säga en konstnär kan ha etablerat en personlig stil på sina illustrationer, målningar, fotografier eller vad det kan vara, och AI kan då användas för att få något som med ett prompt efterliknar just precis den stilen. Det var ett av argumenten när ett antal konstnärer ville stämma några för att först ha använt deras konstverk för träningsset utan att be om lov och sedan genom AI använt dessa ursprungliga konstnärers namn för att replikera deras specifika stil och profitera på detta.

Håller med om trovärdighets-frågan. Kritiken från fotojournalister gentemot Amnesty International till exempel tycker jag är ganska rimlig, det är knepigt att börja tumma på autenticitet i en tid där fakta betyder allt mindre och är under ständig attack.

Det finns också andra potentiella problem som kanske vid första anblick är mindre konkreta men viktiga de med tycker jag, även inom konsten. Till exempel när man reducerar ett antal bilder till ett ord (eller reducerar ett ord till ett antal bilder beroende på hur man ser det) och det sker utifrån ett träningsset som från början är skevt, vilket det alltid är, vilka konsekvenser får det för konsten som skapas utifrån det och för betraktaren?

De mer intressanta konstverken med AI tycker jag inte är när man använder den befintliga konsten för att visa något liknande eller något som ska härma verkligheten, utan när man har använt luckorna eller mellanrummen mellan grupper av data i träningsset för att skapa "maskindrömmar" och det inte alls ser ut som förväntat.
 
Att fotografers arbete utnyttjas utan cred/ersättning tycker jag är en ickefråga i sammanhanget. Det är ju inte riktigt så enkelt som att AI:n klipper och klistrar bitar av bildkonst, utan bilder skapas på lägre nivå än så utifrån bokstavligen miljontals autentiska fotografier.
Nej, den stora utmaningen om man vill titta utifrån fotografperspektiv är imho snarare att det lilla förtroende och den autencitet som fortfarande finns kvar hos en fotografisk bild sannolikt kommer att raderas helt. Autenciteten och den avbildande sanningshalten hos ett "foto" blir med ens i nivå med en frihandsteckning. Visst går det, relativt enkelt, att manipulera bilder redan idag (och sedan länge), men detta är utan överdrift ett paradigmskifte.
Det handlar ju dock om mer än fotografisk konst som den ”lär” sig från. Min partner är digital konstnär och den marknaden börjar mer och mer domineras av AI-”konstnärer”, där personen bakom (i text) har bett AI om att producera ett ”konstverk”. Problemet är att AI source-ar sitt material från hela nätets konstnärer, utan att ta hänsyn till upphovsrätt mm. I framtiden kommer detta såklart utvattnas och de bilder som genereras kommer längre och längre från något som helst original, men så länge AI fortfarande är i inlärningsfasen så profiterar man på existerande konstnärers arbete. Min partner kan trösta sig med att han redan har en kundkrets som efterfrågar det mer ”exklusiva” och ”unika”, men mycket av brödfödan, som art work till musiker och liknande är redan förlorat till AI-”konstnärer” som kan leverera ett resultat på ingen tid till lägre pris.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp