Hur bred ska kanalen vara?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gilisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 927
G

gilisen

Som rubriken lyder.. Hur bred ska kanalen som minst vara i en padd för bomlösa sadlar, och hur bred får den som max vara för att den inte ska skapa problem?

Sv: Hur bred ska kanalen vara?

Gäller väl samma som på bomsadlar. Kanalen måste vara bredare än tornutskotten (+ nån cm på varje sida). På min häst minst 6 cm.

Gäller väl samma som på bomsadlar. Kanalen måste vara bredare än tornutskotten (+ nån cm på varje sida). På min häst minst 6 cm.

Okej, för om jag tittar på min grandeurpad så är inte kanalen alls bred.. Tycker det är lite mysko...
Vad har du för pad till din bomlösa?

Okej, för om jag tittar på min grandeurpad så är inte kanalen alls bred.. Tycker det är lite mysko...

Jag tyckte också att kanalen va för smal på grandeurpaden, så jag sprättade upp sömmarna o ändrade lite. Annars kan jag rekomendera dig att köpa börjes pad, den kostar mindre än 200 kr. Lägger du i grandeuriläggen i den så blir det shyst. kanalen är mkt bredare på börjes paden än på grandeurspaden.

Jag tyckte också att kanalen va för smal på grandeurpaden, så jag sprättade upp sömmarna o ändrade lite. Annars kan jag rekomendera dig att köpa börjes pad, den kostar mindre än 200 kr. Lägger du i grandeuriläggen i den så blir det shyst. kanalen är mkt bredare på börjes paden än på grandeurspaden.

Okej, tack för tipset :)

Jag har inte köpt någon padd till min bomlösa än (hästen har stått och sadeln är splitter ny), men den padden som var med har ungefär 6 cm.

Hur bred den minst ska vara kan jag inte svara på. Dock har jag alltid haft Skitopaddar till mina bomlösa och de har haft en kanal på ca 5 cm tror jag (har den inte hemma nu så jag kan inte mäta) och det funkar jättebra. Andra paddar jag har kollat på har också haft ungefär samma bredd på kanalen. Det får ju inte vara ett för stort utrymme, då kommer den bara ligga platt på ryggraden.
Man får nog utgå från hästen hur bred den måste vara, på en bred häst måste den vara lite bredare och på en smäcker häst behövs det oftast en lite smalare (gäller för bomsadlar också)

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: NilHe
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
207
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31