Hur brukar ni göra?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare DancingFox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 173
D

DancingFox

Hur brukar ni göra dagen efter ni har tävlat?
Låter ni dem vila i hagen, eller tar ni dem under sadel ut i skogen för att förbättra skritten och därmed öka era tävlingschanser? Min tränare och jag har lite olika åsikter gällande detta. :confused:
Tacksam för svar!

Sv: Hur brukar ni göra?

OK... tack.... min tränare är rätt tuff och tycker inte att hästarna behöver vila i hagen eller boxen när de tränas för att tävlas.... "vila kan de göra när de är döda och de mår bäst av att röra på sig" Visst kan det låta tufft, men jag förstår honom då han har kämpat för det han har åstakommit...Han tycker att hästarna vilar mer under promenaden i skogen än om de skulle gå i skrittmaskinen och hagen.... ville bara kolla lite här hur ni brukar göra....

jag brukar också skritta ut i skogen eller låta honom vila

Lite olika... Oftast skrittas hon eller rids som vanligt. Sällan hon får vila helt i hagen, hon mår bäst av att röra på sig mycket och ha mycket i huvudet samtidigt. Vi brukar kunna träna dressyr för tränare dagen efter tävling också. Då brukar hon vara lösgjord och det går riktigt bra! :devil:

OK... TACK!! :bow: Jag var lite orolig att hästen skulle fara illa om den inte fick vila helt någon dag.... Sedan tänkte jag också att hästen skulle se det som belöning att få vila efter en tävling där det gått bra... Men min tränare anser att det är som ett straff för hästen att få vila i boxen osv...

Han får aldrig "stå" efter tävling i normala fall utan joggas och rids lite lätt, det var någon som sa att dem kunde stelna till och att det var bättre att få bort mjölksyra och sånt ur kroppen, fast det behöver inte stämma..

Aldrig vila helt. Det är som att be om träningsvärk. De får jogga lite lätt, utomhus om väder och underlag är bra. Annars inomhus.

mina hästar tävlas inte hårt, så de får vila dagen efter. de springer å busar tillräckligt mycket i hagen så de blir inte stela :smirk:

OK... TACK!! :bow: Jag var lite orolig att hästen skulle fara illa om den inte fick vila helt någon dag.... Sedan tänkte jag också att hästen skulle se det som belöning att få vila efter en tävling där det gått bra... Men min tränare anser att det är som ett straff för hästen att få vila i boxen osv...

Håller med om att vila i boxen en hel dag är helt förkastligt (är inte så förtjust i skrittmaskiner heller), men att få gå och lulla i en hage med lite gräs (och helst med kompisar) tror jag nog att de flesta hästar uppskattar efter en tröttande tävlingsdag, kanske med många timmar i en transport. Det är möjligt att din häst fysiskt orkar med att ridas varje dag, men rent psykiskt tycker jag nog att det kan vara nyttigt med ett brejk då och då.

Och att skritten skulle förbättras ute skogen så att det skulle kunna göra någon markant skillnad i poängen framöver tycker jag låter lite överdrivet. Men att skritta ut har ju många andra fördelar och förtjänster (t.ex. att "smörja upp" och sträcka ut trötta muskler och leder) så gör för all del det!

Sedan är det ju en väldigt skillnad på behovet av återhämtning om du tävlat t.ex. fälttävlan jämfört med LC-LB dressyr dagen innan. Som jag fattar det så är det dressyr det rör sig om i det här fallet och om du inte tävlar svår klass och din häst är frisk, i god kondition och välmusklad tål den säkert det mesta dagen efter, men bör kanske få ta det lite lugnare, om inte annat för att få varva ner rent mentalt.

Beror på hur tuff tävlingen varit, har de varit en lätt tävling får de ett enkelt träningspass dan efter, har de varit tuffare blir de bara en skrittur.

Det beror på hästen och omgivningen. Rör den sig mycket i hagen, busar med kompisarna etc så kan den lika gärna få gå i hagen. Mina går i flock ute dygnet runt året runt.
Skulle jag ha hästen i ett stall där den tillbringade dagarna i en box och i en hage som bara är något större så skulle den få komma ut och röra lite på sig efter tävlingarna. När en vuxen häst som tränas och tävlas skrittas 30 min i skogen så är det samma sak som vila.

/Linnea

väldigt olika beroende på vilken häst det är och hur ansträngande tävlingen har varit.

endagstävlingar när de bara går en klass anser jag inte som så jobbiga, då joggar de bara lite dagen efter sen sätts de igång som vanligt igen.

meeting är lite annorlunda. ett meeting som sm med 3 tävlingsdagar ( 5 blir det om man inte bara räknar dagarna man tävlar.) så med d-ponnyn så lät jag honom vila i 5dagar efter det, för att ha gått 3 klasser där han gjorde sitt allra bästa så var han helt slut, så då blev det 5 dagars paus i hagen. sen sattes han igång i skogen några dagar innan vi börja rida på banan igen.

det är väldigt inviduellt från häst till häst, d-ponnyn får vila ibland för han mår bra av det, men storhästen får helst bara vila en dag i taget för hon blir en riktig tjurskalle om hon får vila för mycket..

Jag brukar ofta låta hästen vila dagen efter, då det brukar vara nått spec. dagen efter så jag inte hinner rida :p
Men helst så rider ja en sväng så den inte går o blir stel efter tävlingen..

Jag brukar iofs inte tävla så högt på min häst så det är ju ingen fara ;)

När jag jobbade med tävlingshästar(trav) så skrittade och joggade vi lungt dagen efter och dagen efter det fick dom vila, sen tränade vi på som vanligt.

Om du tänker på dej själv, dagen efter ansträning så kankse du har träningsverk, är stel på morgonen, men ju mer du rör dej under dagen ju bättre känns det.

går i hagen.. har jag vart på meeting vilar han 2 dagar..

Min häst får sällan vila helt (alltså bara gå i hage). Han blir grinig, stel, seg och rent :devil: . Inte alls trevligt. Han mår så väldigt mycket bättre av att i den mån det går få komma ut och röra på sig lite lätt, skrittas i skogen eller joggas lite på dressyrbanan.
Har det däremot varit en ansträngande tävling (eller träning för den delen) med lång resa osv, så får han vila helt någon dag och bara gå i hagen, och därefter skrittas igång och jobbas lite lätt.
Ställer aldrig av helt flera dagar i rad.

För det mesta så skrittas ut på en lugnare tur.

Hur brukar ni göra dagen efter ni har tävlat?
Låter ni dem vila i hagen, eller tar ni dem under sadel ut i skogen för att förbättra skritten och därmed öka era tävlingschanser? Min tränare och jag har lite olika åsikter gällande detta. :confused:
Tacksam för svar!

hästen bör röra på sig 2 dagar efter tävling/hård träning för att inte bli stela... så jag tycker absolut att du ska rida ut en sväng....

Det beror lite på hur hård tävlingen har varit. Han han knappt behövt anstränga sig så rider jag som vanlligt annars skrittar jag ut en sväng för att mjuka upp lederna.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 221
Senast: Capybara
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 107
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 118
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka