Hur brukar ni göra?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare DancingFox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 173
Sv: Hur brukar ni göra?

jag brukar rida ut i skogen på min dagen efter tävling. mest skritt men även trav och galopp ibland.
är bara bra för hästen att få röra på sig, ochålänge man inte kräver ngt arbete av den anser iaf jag att det är vila

Jag brukar skritta min häst dagen efter tävling. Aldrig att hästen skulle få stå inne hela dagen, det gör hon aldrig, oavsett om hon tävlat eller inte(såvida det inte är vinter o snöstorm då....)

Min häst verkar tycka det är rätt skönt att få komma ut o lulla lite i skogen dagen efter...

OK... TACK!! :bow: Jag var lite orolig att hästen skulle fara illa om den inte fick vila helt någon dag.... Sedan tänkte jag också att hästen skulle se det som belöning att få vila efter en tävling där det gått bra... Men min tränare anser att det är som ett straff för hästen att få vila i boxen osv...

det blir ju som ett straff om man bara låter den gå i boxen, då blir den stel i lederna och får träningsvärk, som gör så att den tycker det gör ont att röra på sig som oss människor,. jag tycker du ska släppa ut den i hagen så den får röra på sig eller rida en barbacka-tur i skogen . LYCKA TILL!;)

Skrittas för hand dagen efter och vilar sedan 48 timmar efter skrittturen. Sen sätter jag igång henne långsamt med skritt under sadel.

Efter ett meeting så brukar jag skritta min för hand första dagen efter hemkomst, andra dagen skrittar jag ut en kortare sväng, och tredje dagen rider jag ut i skogen som vanligt i alla gångarter. Därefter rids och tränas han helt som vanligt. :)

Låter aldrig hästen vila helt efter en tävlingsdag. Är ju som att be om träningsvärk, då är det bättre att de får röra på sig.
Brukar bli en lugn ritt i skogen, alla gångarter och dagen därpå brukar de få vila.

Tack alla för era svar!! :bow:
Min tränare anser att hästen/ ponnyn inte behöver vila helt varken när det är vanlig träning eller tävling. Alltså visst den ska skrittas för att sedan förbättra galoppen men inte vila i hagen eller något sådant. Då är det bättre att man först rider i skogen och sedan låter den beta i grimskaft.
Jag befinner mig utomlands och där har de inte de svenska hagreglerna, så sporthästarna här tränas och rids, får beta gräs i handen, men inte springa lös i hagen. Det anser tränaren och ägaren är som att be om skador.

Senast ändrad av en moderator:

Detta hör ju inte till diskussionen egentligen, men vad gör ni med hästarna de timmar de inte tränas om de inte få gå ute alls?:eek:

Tycker det är rent djurplågeri att inte låta hästarna vara ute i hagen. Jag hoppas att jag har missuppfattat dig...:crazy:

Jag brukar använda mig av regeln 1 dag vila per 10km tävling. Oftast så blir det 1 veckas vila efter en 5 mils ritt och 1½-2 veckors vila efter 8 mils ritt.
Vila för mig är ut o gå eller hage. Rider inte. Har i o för sig en häst som rör sig en hel del i hagen.
Jag skulle därimot inte få för mig att låta hästem stå i box, skritta ett antal minuter och sedan ställa in hästen i boxen igen. Hästens andra hjärta sitter i hovarna. De behöver röra sig hela dygnet för att pumpa vidare blodet i benen. Det bästa man kan göra är att låta dem röra sig. Då läker ev småskavanker fortare.
// Linda

Stallet där jag jobbar och tränar har en stor hage på 50 hektar (där lektionshästar och de hästar som inte används släpps, inte hingstarna (alltså detta är utomlands) och sedan ingen direkt hage för sporthästarna eller hingstarna. De får gå i skrittmaskinen en timme samt under sadel. Men de ser ut att må bra ändå. Kanske kommer en dag men just nu är det gäststallar som byggs för tävlingar osv. De har rätt mycket regionala och nationella tävlingar. Det är även tänkt att en av nästa års Baltic Cup tävlingar ska vara här.

Detta hör ju inte till diskussionen egentligen, men vad gör ni med hästarna de timmar de inte tränas om de inte få gå ute alls?:eek:

Tycker det är rent djurplågeri att inte låta hästarna vara ute i hagen. Jag hoppas att jag har missuppfattat dig...:crazy:

Håller med dig. Tyvärr är denna, i mina ögon väldigt förlegade, attityd att hästar inte är djur med naturliga behov utan sportredskap (dyra sådana) väldigt utbredd inte bara i Europa utan även i Sverige. Det ironiska är dock att de flesta hävdar att deras hästar inte får gå ute pga. skaderisken medan det, enligt min erfarenhet, är de ständigt uppstallade hästarna som är mest skadade...

Men även om jag anser att det inte är nyttigt rent fysiskt för en häst att stå i en box (i allmänhet på spån också så att den verkligen inte har något att sysselsätta sig med) 23 timmar om dygnet så är det ingenting i jämförelse vad det gör med deras psyke... De som inte utvecklar olater eller problem vid ridning blir istället ofta apatiska vilket jag ofta hör hästägaren beskriva som "nöjd". Som jag ser det så är en nöjd häst en som får gå ute i en hage med kompisar och beta gräs åtminstone ett par timmar praktiskt taget varje dag. Sedan är det kanske inte alltid möjligt att genomföra rent praktiskt, men det är vad man borde sträva efter tycker jag.

Men som jag förstår det är trådskaparen inte så gammal och då är det ju naturligtvis inget som är så lätt att sätta sig upp mot. Det är ju först när man blir lite äldre man har mod, och framförallt möjlighet, att göra saker enligt eget huvud...

(Vill bara påpeka att det här inte är något påhopp på trådskaparen eftersom h*n, rent realistiskt, inte kan göra så mycket åt saken.)

Tar en sväng i skogen, mkt skritt, trav i låg form och så får han sträcka ut lite i galoppen.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 221
Senast: Capybara
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 118
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka