Hur det era förstaskörder ut?

Jordgubbkiwi

Trådstartare
Är det någon som har fått förstaskörd i slutet av juni som ser ut såhär? Jag ser några enstaka timotejax men känns som jag fått hem andra eller tredjeskörd? Jag vet inte vad det är för vallsorter men sägs ha socker på 90 wsc nir vilket jag blir tveksam till nu när den avvek så mycket från förväntningarna visuellt.
(Ny leverantör och densamma har ordnat analysen)

Jag är van vid att förstaskörd har ganska grova strån.

Bifogade filer

• IMG_4968.webp
    IMG_4968.webp
    390,5 KB · Visningar: 194
Hur ser resten av analysen ut?
Generellt beror grovlek osv mer på skördetidpunkt i förhållande till tillväxtfas än kalendermånad.

Var i landet är det skördat? Vad hade det för värden annars? Jag har också blivit misstänksam men bor i Skåne.
Zon 3
Jag har aldrig sett en vall som ser ut såhär i slutet av juni där jag bor.. Det är så otroligt bredbladigt och mjukt!

Orolig att jag blivit lurad. :(

Energi 7,5 och protein 70 g smrp

Hur ser resten av analysen ut?
Generellt beror grovlek osv mer på skördetidpunkt i förhållande till tillväxtfas än kalendermånad.
Grannbönderna odlar mest timotej och raj så det är det jag kan jämföra med. Och år ut och år in har timotejstammarna stått högt hemma i slutet av juni och även delvis börjat gulna. Detta är mjukt som kokt spaghetti, bredbladigt. Och det får mig att bli orolig.
År 2024 i slutet av juni vad det högsommarvärme. Och hela Maj var också jättesolig.

Grannbönderna odlar mest timotej och raj så det är det jag kan jämföra med. Och år ut och år in har timotejstammarna stått högt hemma i slutet av juni och även delvis börjat gulna. Detta är mjukt som kokt spaghetti, bredbladigt. Och det får mig att bli orolig.
År 2024 i slutet av juni vad det högsommarvärme. Och hela Maj var också jättesolig.
Bäst är nog att fråga :)

Jag hade budgeterat för att analysen var gjord av leverantören så att göra en fullständig ny analys är jag inte sugen på. :meh:

Jag såg att optilab hade en analys för enbart socker, så jag ska skicka in för enbart sockeranalys.
Stämmer sockret med den analysen jag fått ökar chansen att resten av analysen också stämmer,
(Socker är det jag är mest orolig för. )

Gav en näve till varje häst imorse och de fullkomligt slukade det, och tiggde mer.. så det kanske är rena sockerbomber jag köpt :cry:

Jag hade budgeterat för att analysen var gjord av leverantören så att göra en fullständig ny analys är jag inte sugen på. :meh:

Jag såg att optilab hade en analys för enbart socker, så jag ska skicka in för enbart sockeranalys.
Stämmer sockret med den analysen jag fått ökar chansen att resten av analysen också stämmer,
(Socker är det jag är mest orolig för. )

Gav en näve till varje häst imorse och de fullkomligt slukade det, och tiggde mer.. så det kanske är rena sockerbomber jag köpt :cry:
Oftast blir väl analyserna bäst i fält så brukar också föredra det.

2024 var ett år med mycket socker för oss (Mälardalen), 110-120 om jag minns rätt istället för normala under 100 :( jag hade min vanliga leverantör men kollade runt lite och tja, vädret var ju samma för alla häromkring..

Oftast blir väl analyserna bäst i fält så brukar också föredra det.

2024 var ett år med mycket socker för oss (Mälardalen), 110-120 om jag minns rätt istället för normala under 100 :( jag hade min vanliga leverantör men kollade runt lite och tja, vädret var ju samma för alla häromkring
Mm, då har vi snarlik erfarenhet från 2024.
Min vanliga leverantör hade inte under 100 men ändå i närheten, men jag underskattade mängden när jag bokade så behövde köpa ett annat parti nu. Från en (för mig) ny leverantör. Första gången jag testar en ny leverantör och osäkerheten gnager i mig nu :(

Lurad på vad? Jag fattar inte. Jag har inte velat köpa någon 1a skörd på flera år pga lågt protein och högt socker.
Jag har köpt ett foder baserat på den analys jag fått presenterad.
Det sägs vara förstaskörd.
Baserat på hur fodret ser ut när jag öppnar balen har jag svårt att tänka mig att det är förstaskörd, och således att analysen jag fått inte heller stämmer. Det är därför jag startade tråden - för att fråga om andra har haft förstaskörder som ser ut såhär, för detta utseende på en förstaskörd är nytt för mig.

Hade det varit andraskörd med samma analys hade jag köpt den också, det är inte det som det handlar om. Men utseendet på fodret får mig att misstro leverantören.

Hoppas jag förklarat bra!

• Gilla
Reactions: fio
Baserat på hur fodret ser ut när jag öppnar balen har jag svårt att tänka mig att det är förstaskörd, och således att analysen jag fått inte heller stämmer. Det är därför jag startade tråden - för att fråga om andra har haft förstaskörder som ser ut såhär, för detta utseende på en förstaskörd är nytt för mig.

Hade det varit andraskörd med samma analys hade jag köpt den också, det är inte det som det handlar om. Men utseendet på fodret får mig att misstro leverantören.

Vad säger din analys angående NDF då? Den ger ju ett hum om "grovleken" på höet....

Ja, då förstår jag. När är kortet taget?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka