Bukefalos 28 år!

Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Precis och när det går över en gränsen (BMI 30<) är det en sjukdom. Regelrätt fetma är kanske inte det allra vanligaste, men visst har vi extremt mycket folk som dallrar runt i de krokarna! Äckligt, om man frågar mig.

Definition på sjukdom från ne.se
tillstånd där en individ (människa, djur eller växt) inte fungerar optimalt.

Vi har kanske lite olika syn på saken, huvudsaken är att vi är överens om att det är ett problem, både hos folk och fä.
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

KL

Nu när ni är överens i diskussionen ang fetma kanske någon av er har något att tillägga ang min pållas hull? ;)

Tycker ni att hon måste tappa mycket, är det endast på magen hon behöver tappa eller är det fett på resten av kroppen som måste bort sas?

Vad tror ni om foderstaten, jag räknade på det igen. Tar jag bort müslin blir energibehovet och protein för lågt...

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

KL

Nu när ni är överens i diskussionen ang fetma kanske någon av er har något att tillägga ang min pållas hull? ;)

Tycker ni att hon måste tappa mycket, är det endast på magen hon behöver tappa eller är det fett på resten av kroppen som måste bort sas?

Vad tror ni om foderstaten, jag räknade på det igen. Tar jag bort müslin blir energibehovet och protein för lågt...

Mvh Domino_s
Ja, ett gäng kilon skulle inte skada att få bort. Det du ska försöka få till är att få ner energin. Eftersom din häst är överviktig så är det med största sannolikhet beroende på att hon får mer energi än hon gör av med. Jag tror att du överskattar arbetet som din häst utför (det vanligaste felet man gör) Jag kan nog tycka att hästen är tjock rakt över (dessutom går det inte att punktbränna fett)

Jag skulle ta bort müsslin och även betforn. Sojan om det inte medför proteinbrist (ser ut som en häst som behöver ganska hög kvot) Sedan är det bara motion som gäller.
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Precis och när det går över en gränsen (BMI 30<) är det en sjukdom. Regelrätt fetma är kanske inte det allra vanligaste, men visst har vi extremt mycket folk som dallrar runt i de krokarna! Äckligt, om man frågar mig.

Att det är ett problem med övervikt kan jag väl hålla med om. Men äckligt:crazy:?
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Ja, ett gäng kilon skulle inte skada att få bort. Det du ska försöka få till är att få ner energin. Eftersom din häst är överviktig så är det med största sannolikhet beroende på att hon får mer energi än hon gör av med. Jag tror att du överskattar arbetet som din häst utför (det vanligaste felet man gör) Jag kan nog tycka att hästen är tjock rakt över (dessutom går det inte att punktbränna fett)

Jag skulle ta bort müsslin och även betforn. Sojan om det inte medför proteinbrist (ser ut som en häst som behöver ganska hög kvot) Sedan är det bara motion som gäller.

Jag har börjat dra ner på betforn, bara så hon får lite så hon äter lucernen...

När du skriver att hon ser ut som en häst som behöver hög kvot, menar du protein då?

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Ja, inte äckligt som i "nu går jag och kräks". Hmm, behöver ett bättre ord.. Det jag tänker på är (förlåt TS, helt OT) hela kulturen som i princip bygger på fett. Jag har ingenting emot att vissa är runda, jag själv är inte pinnsmal (ska man gå på BMI är jag själv överviktig). Jag tycker inte att det är ok att små barn är feta som julgrisar, men jag håller med om att äckligt var fel ordval.


Ja tillbaka till ämnet!
Hon ser inte jättetjock ut på bilderna, men jag håller med om att det finns en del att ta av.
Snart kommer ju gräset igång, åtminstonde nere i söder, och då blir det svårt att banta. Så mitt tips är, precis som sagts, plocka bort kraftfodret och motionera ordentligt.
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Ja tillbaka till ämnet!
Hon ser inte jättetjock ut på bilderna, men jag håller med om att det finns en del att ta av.
Snart kommer ju gräset igång, åtminstonde nere i söder, och då blir det svårt att banta. Så mitt tips är, precis som sagts, plocka bort kraftfodret och motionera ordentligt.

Den här donnan får inte ett strå gräs, eftersom jag har fången att tänka på så går hon endast ut på lite bete i slutet på säsongen och då några timmar per dag...:laugh:

Men ska ha igång henne riktigt ordentligt nu, hon går väl på lite halvfart och är påväg igång ordentligt...:laugh:

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Kan du kanske få tag i gräsfröhalm att fodra med i sommar? Jag antar att hon får stödfodring.
Själv har jag aldrig använt det men har hört att det ska vara ett bra alternativ.
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Kan du kanske få tag i gräsfröhalm att fodra med i sommar? Jag antar att hon får stödfodring.
Själv har jag aldrig använt det men har hört att det ska vara ett bra alternativ.

Ja, självklart kommer hon bli stödfodrad...:laugh: Ska kika på det du föreslog, brukar ge lite vanlig halm som komplement till höet, men ska fråga om dom i stallet kan ta hem gräsfröhalm...:laugh:

Tack för tipset!

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Jag har börjat dra ner på betforn, bara så hon får lite så hon äter lucernen...

När du skriver att hon ser ut som en häst som behöver hög kvot, menar du protein då?

Mvh Domino_s
ja, precis, men det är bara en känsla jag fick när jag såg hästen.
 
Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Har tagit bort müslin och betfor... alltså minskat på energin och nu har hon gått på den "dieten" sedan jag skrev sista inlägget här i tråden...:laugh:

Och hon har verkligen börjat gå ihop och inte nog med det har hon blivit ännu trevligare att rida... jobbar på ett annat sätt, blir inte lika springig när jag kräver saker av henne...

Så tack för alla tips! :bow:

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Jag ska inom det närmaste byta till ett annat stall (10 mars). Valacken ska gå på lösdrift och eftersom han är svårfödd blir det...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: Deimion
·
Foder & Strö Mitt sto på 10 år har börjat kännas trött i ridningen sedan jag plockade bort betforen. Nu fick hon inga svindlande mängder innan utan...
Svar
12
· Visningar
4 400
Senast: Domino_s
·
Foder & Strö Jupp ska flytta till nytt stall i mitten/slutet på juni och de fodrar med Dodson and Horrel. Fodernörd som man är så börjar man redan...
Svar
15
· Visningar
1 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp