Bukefalos 28 år!

Bör jag ta bort övriga maten när hon får så mycket hösilage?

Domino_s

Trådstartare
Jag ska inom det närmaste byta till ett annat stall (10 mars).

Valacken ska gå på lösdrift och eftersom han är svårfödd blir det jättebra för honom med fri tillgång + lite extra lucern och tillskott.

Men mitt sto är inte lika svårfödd, har tidigare blivit tjock bara av knappt ingenting. Nu är hon dock i fint hull och rids ganska mycket.
Hon äter för tillfället 9 kg hösilage, 0,5 kg lucern, linfrö, betfor, mineraler och b-vitamin.

Har inte bestämt om hon ska få gå ute hela tiden eller komma in på nätterna, men i vilket fall som helst så blir det mycket mat i hagen. Inte fri tillgång men det fylls på en gång på morgonen och en gång på kvällen med en hel del hösilage.
Om hon klarar att gå ute hela tiden utan att bli för tjock så ska hon få göra det.

Vad tror ni, ska jag ta bort lucern, betfor och kanske linfrö också? Eller ska jag fortsätta ge henne det?
Nu får hon inte lucern för att hålla hullet utan för att få en bra balans mellan energi och protein då energin i nuvarande hösilaget är ganska hög och det sätter sej i huvudet på henne. Med lucern är hon lugn som en filbunke.

Mvh Domino_s
 
Sv: Bör jag ta bort övriga maten när hon får så mycket hösilage?

Det beror ju på vad det är för värden på silaget hon ska äta i det nya stalllet.
 
Sv: Bör jag ta bort övriga maten när hon får så mycket hösilage?

Har tyvärr ingen analys på det...:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Bör jag ta bort övriga maten när hon får så mycket hösilage?

Det beror ju på hur värdera i höet är.
 
Sv: Bör jag ta bort övriga maten när hon får så mycket hösilage?

Tyvärr är den frågan mycket svår att svara på utan analyserat foder då det är svårt att se om alla ämnen finns i lagom nängd i höet. Man kan då komplettera höet med kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
733
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 291
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 398
Senast: Blyger
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp