Bukefalos 28 år!

Ska flytta till nytt stall

Jupp ska flytta till nytt stall i mitten/slutet på juni och de fodrar med Dodson and Horrel.
Fodernörd som man är så börjar man redan räkna på en bra foderstat. Har analysen på både hösilage och alla fodersorter som de använder, men kommer inte upp i den kvot jag har nu uten att proteinet blir lidande.

Hästen är ett 17 årigt sto som är ganska lättfödd, går nu lättare/medelträning, vi är på gång.

I nuvarande stall äter hon lympos stallmix müsli anpassat efter stallets egna hösilage, lucern och kli.

0,2 kg müsli
0,2kg kli
0,5kg lucernpellets
10kg hösilage

Hennes behov ligger på 466 smrp 77,6 mj

foderstaten ger 75mj 513,5 smrp kvot 6,8 Ca/p kvot 1,6

Och då ser hon ut såhär:

IMG_6215.jpg


Helt ok för min del, har en "grov" buk som lär bli slimmad när de där magmusklerna kommer. Är under igångsättning efter låsning i nacken och foderficka mellan tänderna.

Nu då till min undring, i det nya stallet så blir den troligtvis bäst fungerande foderstaten så här:

10 kg hösilage
1 kg pasture mix
1 kg alfalfa

86 mj 595 smrp kvot 6,9 Ca/P kvot 2,9

Tror ni hon kommer fungera på den övergången?
Har hela Dodson and horrel sortimentet att leka med men detta är den mest balanserade jag hittar just nu. Notera att detta är hösilage mängden som kommer ätas under sommaren, eventuell får den minskas allt eftersom gräsmängden ökar.

Så vad tror ni? Spåna på så mkt ni vill, är öppen för förslag, och jag vet att man inte får räkna ut enskilda foderstater så är det så att ni har ngt annat förslag så ta det gärna mer exakt via PM tack
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

Det blir ju mer än hennes behov.

Varför ska du ge Pasture mix?
Om du tar bort det, stämmer det bättre?

Jag hade hellre gett så mycket hösilage som möjligt och sedan förmodligen behövt lägga till protein. Antar att det är det Alfalfan är till för.
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

problemet med att ge mer hösilage och knappt ngt kraftfoder är att det sabbar alla kvoterna....mineralerna blir inte bra och smrp/mj kvoten hamnar på 5,6 ca...inte ngt jag trävar efter.
Därför undrar jag om där är ngn som har en lätfödd häst som går ngt över sitt behov och vad som krävs för att det ska fungera?
Räcker det med mer motion?
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

Men om du ger lucern i stället för kraftfoder borde väl kvoten bli bättre?
Kvoten på Pasture mix är ju ganska låg.

Jag har en väldigt lättfödd häst som får på gränsen till för lite grovfoder och bara krubbskrammel av havre/betfor. Han får mer energi än han behöver för att gå ner i vikt så jag försöker nu öka på arbetet lite försiktigt och han minskar sakta men stadigt i vikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska flytta till nytt stall

Har du kollat hur det blir med 0,5 kg build up istället för pasture mixen? Min lättfödda häst var toppen fin på build up + alfalfa och hö. Var den enda kombinationen jag kunde få ihop för att få tillräckligt protien utan att energin sprang iväg, fast det beror ju väldigt mkt på vilka värden man har på höt :)
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

Ska genast snoka på buil upen, har även snokat på sixteen plus


KL: anledningen att det inte är ngt lucerntillägg är för att det inte köps in, därför får jag laborera med det som finns
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

Fast hästar behöver inte kvoter utan rätt mängd av näringsämnena i första hand. Uppfyller du hennes behov så spelar det mindre roll vad en kvot säger.
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

Ja men jag vet att hon går bäst på en kvot runt 7 , då med lågt mj kontra högt smrp.

Jaja vi får se hur det ser ut efter sommaren.

Tack för era reflektioner iaf
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

Ja men jag vet att hon går bäst på en kvot runt 7 , då med lågt mj kontra högt smrp.

Jaja vi får se hur det ser ut efter sommaren.

Tack för era reflektioner iaf


Ja fast helt plötsligt ska du nu ge din lättfödda häst 11 MJ mer än hon brukar få, varför?

Förresten är det ju långt ifrån säkert att ni har samma värden på höet nästa säsong, det brukar ju komma ett nytt parti efter sommaren...

Om du tar bort kraftfodret så borde du hamna närmre antal MJ hon får nu. Stämmer inte mineralkvoterna så ge lämpligt mineralfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska flytta till nytt stall

Ja men tar jag bort kraftfodret hamnar hon på alldeles för lågt protein...och för att komma upp i rätt protein med hösilage så blir mj alldeles för högt

För att täcka grundbehovet av smrp så bör hon få 14kg hösilage, då hamnar mj på 92,4 och 490 smrp

med den foderstat jag funderar på just nu hamnar hon på 76,5mj och 490smrp

Alltså enligt mig mer balanserad.

Foderstaten jag räknar på nu är den som hon kommer ha under sommaren, vad jag menade med att vi får se efter sommaren är att då är där inte lika mkt gräs och att just en ny skörd kommer då.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska flytta till nytt stall

från en sak till en annan

Hur hade ni gjort övergången från nuvarande foderstat:

75mj 513smrp

10kg hösilage
0,2 kg lympos stallmüsli
0,2kg kli
0,5kg lucern

till nya

76,5mj 490smrp

10kg hösilage
0,5kg alfalfa
0,5kg sixteen plus müsli

Ska ta med mig foder från nuvarande stallplats till nya för att mildra övergången men vet inte riktigt hur mkt jags ka ta med mig. Vad tror ni?
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

Det enda du behöver ta med dig är hösilage. Det gamla kraftfodret kan du sluta med tvärt och öka upp försiktigt med det nya.
Hösilaget håller ju inte så länge så ta bara med till en par-tre dar.
Jag hade samtidigt gett nån form av probiotika för att hjälpa magbakterierna på traven. Exv Probiosa Ipona.
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

Ja men tar jag bort kraftfodret hamnar hon på alldeles för lågt protein...och för att komma upp i rätt protein med hösilage så blir mj alldeles för högt

För att täcka grundbehovet av smrp så bör hon få 14kg hösilage, då hamnar mj på 92,4 och 490 smrp

med den foderstat jag funderar på just nu hamnar hon på 76,5mj och 490smrp

Alltså enligt mig mer balanserad.

Foderstaten jag räknar på nu är den som hon kommer ha under sommaren, vad jag menade med att vi får se efter sommaren är att då är där inte lika mkt gräs och att just en ny skörd kommer då.

Men varför köper du inte bara hem krafft proteinpellets tex. 330g smrp/kg, och ger 0,3-0,4 kg av det/dag.
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

från en sak till en annan

Hur hade ni gjort övergången från nuvarande foderstat:

75mj 513smrp

10kg hösilage
0,2 kg lympos stallmüsli
0,2kg kli
0,5kg lucern

till nya

76,5mj 490smrp

10kg hösilage
0,5kg alfalfa
0,5kg sixteen plus müsli

Ska ta med mig foder från nuvarande stallplats till nya för att mildra övergången men vet inte riktigt hur mkt jags ka ta med mig. Vad tror ni?

Men här har du ju helt plötsligt fått ihop det mkt bättre ?
 
Sv: Ska flytta till nytt stall

ja det tar sig sa mordbrännaren ;)

Nä men efter knåp hit och dit finner man den rätta foderstaten.

Tack för all hjälp iaf, en annan är envis som en åsna ibland:grin::D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp