Hur få bort oönskad katt?

jennis

Trådstartare
Både jag och mina grannar har sista tiden haft problem med en grå katt som springer runt på våra gårdar. Om den bara höll sig utomhus så hade det inte varit några problem men katten gör betydligt mycket mer än så:crazy:

Hos mig håller den mest till i stallet. Den pissar på allt som hänger framme i stallet d v s täcken, grimmor, ensilagebalar, jackor och ryktlådor. Verkligen inte fräscht eller kul men såna saker går ju att låsa in och flytta undan till stängda rum. Lämnar jag utedynorna framme på altanen och går in för att laga mat så är kattf*n framme och pissar även där:mad: Tvätt som hänger ute för att torka är nerpissat och/eller så har katten hoppat upp i tvätten och vält omkull tvättställningen. Lämnar jag ytterdörren öppen så är katten inne på direkten. Igår klättrade den in genom ett öppet fönster.
Jag har hund som det räcker med ett 'varsågod' så jagar han katten bort från gården. På sista tiden har han fått jaga katten ofta.

Min granne har däremot ingen hund och får stå ut med den oönskade katten desto mer. Hos dem spöar katten upp familjens katter. Han är överallt på deras gård och trots intensiv "jakt" så är katten ofta på oönskat besök inomhus. Han kissar ju såklart inne också:crazy:

Vi har jagat katten. Vi har kastat vatten på dem. Vi har kastat sten, pinnar, hinkar och allt annat som går att kasta efter en katt. Katten är helt orädd och kommer glatt tillbaka dag efter dag:mad:

Katten är välskött. Kastrerad hankatt.

Vi har letat efter ägare men ingen har känt igen katten. Igår kom kattägarna gåendes när deras förbannade katt för säkert 1000:e gången var och härjade runt på grannens gård.
Kattägarna blev helt förskräckta när vi berättade vad deras lilla sötnos hittade på. De lovade att ersätta oss för skadade saker (mina utedynor, flertalet hästtäcken och schabrak samt veterinärvård till grannens katter).

Frågan är ju bara hur vi hindrar katten från att göra om detta? Hur får vi den att hålla sig borta från våra gårdar, hus och stall?

Ägarna vill inte ha den som innekatt. Deras plan är att ligga gömda i buskar/träd runt våra gårdar den kommande veckan för att skrämma katten och kasta vatten på den. Jag tror inte alls på den idén då jag har sprutat med vattenslangen på katten och den envist sitter still eller max flyttar sig 10 meter.

Så några tips eller idéer?
 
Sv: Hur få bort oönskad katt?

Nr 1. Man kastar INTE sten efter ett djur! :mad:
Det är banne mig djurplågeri om du skulle råka träffa katten.

Nog för att det låter eländigt jobbigt med denna katt, men man får bara inte skada levande djur, det är levande, kännande varelser vi talar om.

Nr 2. Vad bra att det finns ägare till katten! Skönt också att de verkar bry sig, att de erbjuder att ersätta förstörda saker, försöka få rätt på katten osv. Tyvärr är ju inte alla kattägare vettiga. Jättebra att de tar initiativ till att själva krypa i buskar och vakta på katten, men jag håller med dig, det låter naivt och ganska meningslöst. De kanske inte varit medvetna innan om hur deras katt beter sig hos grannar och fick en chock?

Men om deras buskkrypande och spruta vatten inte funkar, så be dem bygga en innätad rastgård åt katten i anslutning till huset. Vill de inte lyssna på det örat även om alla ni grannar går ihop och vädjar, så får ni i värsta fall ställa ett ultimatum; De får bygga en innätad rastgård åt katten, eller så ringer ni hälsovårdsmyndigheten. Ni ska ju inte behöva få varenda pryl nedpissad!

Å är ni verkligen säkra på att katten är kastrerad? En kastrerad katt brukar inte revirskissa och det luktar inte så starkt om deras kiss. En kastrerad, frisk katt ska inte kissa inomhus eller spöa upp andra katter, det verkar skumt. Antingen är den trots allt inte kastrerad eller kanske katten ej är frisk? Det är förstås inte ert ansvar, utan ägarnas, att reagera och fundera om katten verkligen mår bra. Men ni kan ju påpeka det för dem.

Jag förstår verkligen frustrationen och jag lider med er, men snälla ta inte ut den på katten.

Katter är inte elaka varelser som smider planer att göra ditt liv så eländigt som möjligt. Ägarna har ansvar för sin katt. En stor innätad rastgård är ett utmärkt alternativ för en utekatt.


Låt dem gott ersätta precis allt ni fått sönderkissat så inser de nog snart är det är ekonomiskt ohållbart att låta katten gå ute lös... ;)

Hoppas det löser sig!!
 
Sv: Hur få bort oönskad katt?

Vi har inte kastat sten och andra saker PÅ katten. Däremot har det haglat saker runt om katten med avsikt att skrämma den och få den att fly sin väg. Det enda som har träffat katten är vatten.

Visst fick de en chock att deras söta lille kissemisse gör sånt. Först trodde de oss inte men när de själva fick se hur katten betedde sig så började de inse att vi inte ljög eller överdrev. Som tur är så kom de mitt uppe i kattens framfart så de kunde med egna ögon bevittna slagsmål och revir(?)kissande.

Instängd vill de inte ha katten. Inte ens i inhägnad rastgård annars tyckte jag det var en jättebra idé. De vill att katten ska vara lös men hålla sig hemma på deras egen gård och i omgivande skog men inte besvära grannar.

De ringde mig nyss. Tydligen har de upptäckt att vattenkastning inte hjälper. Nu ville de be om lov att få spraya något medel som katter inte tycker om runt mitt stall och hus. Visst får de göra det men jag tror inte riktigt på den idén heller. Men bra att de försöker och vill göra något åt situationen.

Katten ska vara kastrerad på klinik enligt ägarna. Jag tvivlar med tanke på hans beteende.

Nog för att de verkar ta situationen på allvar men precis som du skriver så kanske de överväger alternativet att stänga in katten igen när de får en uppställning på alla kostnader som katten orsakat.

Jag vet att katter är levande varelser men det är väldigt frustrerande och irriterrande att dag efter dag få sina saker nerpissade och inte kunna ha ens ett fönster öppet i huset förräns katten är inne. Jag vill inte skura kattpiss och tvätta saker efter andras katter.
 
Sv: Hur få bort oönskad katt?

Jag vet att katter är levande varelser men det är väldigt frustrerande och irriterrande att dag efter dag få sina saker nerpissade och inte kunna ha ens ett fönster öppet i huset förräns katten är inne. Jag vill inte skura kattpiss och tvätta saker efter andras katter.

Jag förstår verkligen det!

Det är så tragiskt att en del människor tycker att katter ska vara ute, till vilket pris som helst. Till grannars lidande, till kattens lidande. Jag har talat med många människor när jag arbetade på katthem, som till slut tar till elaka metoder emot kattstackaren när de tröttnat på kiss och ovälkomna besök :crazy: Sorgligt för kattstackaren.

Ja, om ni skriver ned allt katten kostat er och grannarna, så kanske de inser att det blir billigare att bygga en rastgård! Hoppas verkligen det. Iaf hästtäcken och veterinärräkningar brukar ju inte vara billigt.

Annars finns det någon pryl som de hade med på Grannfejden på TV3 en gång. En apparat man sätter upp på väggen som avger ett ljud som katter ogillar. Tror de finns att köpa på tex Lantmännen. Den ska hålla katter borta ett visst antal meter ifrån sig. Hur bra den är känner jag inte till dock. Men då kan man ju inte ha egna katter som vill kunna komma hem, samt om hunden far illa utav detta ljud vet jag inte.
 
Sv: Hur få bort oönskad katt?

Betvivlar du att katten är kastrerad ta då och kolla penis på den. Kastrerad slät och fin. Okastrerad har den "hullingar".
 
Sv: Hur få bort oönskad katt?

Jo, givetvis om pungen är full behöver man inte gå vidare med mer avancerade teknikaliteter ;). Det finns ju kryptokatter och katter som har vävnad som fortfarnde producerar testo kvar trots kastration och då kan detta vara ett knep för att kolla om katten verkar bete sig som en okastrerad individ.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 052
Senast: Skjøldur
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 372
Senast: Fille
·
Övr. Katt Detta inlägg kommer innehålla massa möjliga och omöjliga frågor, så nu får ni en liten varning för det innan ni börjat läsa ;) Jag...
Svar
17
· Visningar
1 694
Senast: Vagis
·
Övr. Katt Har alldeles nyligen fått ett härligt avslut på mitt livs värsta dygn. Är alldeles slut i både kropp och själ. I torsdags när jag...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Keanu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp