Hemlös katt, tips och råd hur göra!

_moa_

Trådstartare
Detta inlägg kommer innehålla massa möjliga och omöjliga frågor, så nu får ni en liten varning för det innan ni börjat läsa ;)

Jag har mina hästar på en lite gård där min katt också bor då han inte kan bo hemma hos oss. Det stryker omkring en annan katt på gården, som jag misstänker har bott i stallet innan min katt kom dit. Nu har min katt jagat ut den andra katten som nu flyttat in i ett förråd på gården. Jag trodde det var en vildkatt men är inte nu lika säker, kanske en sommarkatt som glömdes bort för ett par år sedan. Dom som bor på gården har frågat runt bland grannarna och ingen känner igen katten. Till saken hör att min katt (Baltazar) och den katten (Manfred eller Hariette) kommer inte överens alls. Jag matar Baltazar i stallet och den andra i en glugg i förrådet. Jag vet att det kanske är skit dumt att mata den andra katten, ifall den skulle ha ett hem, men jag tycker så synd om den när den står och skriker utanför. Jag kan verkligen inte låta den vara för jag tycker så synd om den.

Men nu till en annan sak, jag hoppas innerligt att katten är en hankatt. Magen på katten hänger ner väldigt mycket, speciellt vid buken. Kan det vara en honkatt med ungar? Den är ganska tjock ändå för att en "vildkatt".

Samtidigt som den får mat har jag jätte dåligt samvete för att någon sitter och saknar sin katt, tänkte jag skulle sätta upp lappar i affären. Eventuellt så ber jag en veterinär jag känner att kolla om den har någor chip i nacken samtidigt som hon vaccinerar hästar, hund och min katt. För någon märkning i örat har den inte. Jag känner mig väldigt delad i det här med denna katt. Dom som äger gården vill inte ha den där alls (och vet nog inte att jag matar den:o men mitt samvete vill inte bara gå förbi den när den sitter och skriker).

Och nu till den största frågan av allt. Om det inte skulle finnas någon som vill ta hand om katten så vill jag försöka att adoptera den (och självfallet prata med dom som äger gården). Men som sagt, katterna funkar inte alls. Det har i och för sig blivit bättre nu för tiden och dom skriker inte så fort dom ser varandra. Men dom flyger på varandra med jämna mellanrum ändå. Inte så allvarligt så någon av dom har skador dock, ännu i alla fall. Hur ska man göra för att på bästa sätt sammanföra dom? Ta det lungt och sucsessivt eller bara stänga in dom i stallet så får dom bara lära sig att acceptera läget (är dock livrädd att dom ska skada varandra).

Så jag behöver verkligen massa tips och hjälp nu!

Katten börjar bli mer och mer kelig och den vill verkligen bli klappad men vågar inte riktigt fullt ut. Klappade den dock några gånger på ryggen idag och det är ett stort framsteg:bump:
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Om du kastrerar båda katterna är risken mindre att de fortsätter vara osams - nu handlar det troligen mest om att de måste hävda sina revir.
Hoppas det ordnar sig på ett eller annat sätt!
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Ja det kanske kan vara något. Min katt är självklart redan kastrerad men det kanske inte påverkar revirtänkandet? Han är visserligen jäkligt kacksig och flög på den andra katten bakifån här om dagen så han är inte jätte snäll...
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Tycker att du gör rätt som reagerar och vill hjälpa! :bow:
Kolla du upp efter chip i nacken, ta kort på katten och sätt upp i byn och på internetsajter och ring och fråga om polisen fått in efterlysning på dylik katt, men om ingen känns vid katten, försök ta den till veterinären för kastrering. Då är säkert oddsen större för att den verkar som ett mindre hot för din egna katt som verkar ranghög. Du kanske är kattens enda hopp. Kan den få bli kastrerad och få mat dagligen och bo på gården där skydd emot vind och väta finns är det ändå ett ganska bra liv, med dig som tittar över den då och då.

Att ta en skygg katt till veterinären (om den var skygg?) brukar inte vara några problem bara man förvarnar dem innan. De är vana vid rädda, arga och skygga katter där. Du kan lura in katten i en transportbur om du sätter god burkmat eller nåt doftande därinne och knyter ett snöre så du kan dra igen dörren när katten är inne.

Lycka till!
Berätta gärna hur det går.
:bow:
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Idag har jag lyft katten! Utan spottande och fräsande från dens sida. Dock slogs katterna idag. Den blir mer och mer närgången och dom blir mer och mer arga på varandra.

Ska sätta upp lappar och andra efterlysningar! Jag köper inte att den är en vildkatt, för så snabbt blir dom väl inte tama? Eller tam och tam.. Jag kan röra vid den i alla fall. Om jag skulle trycka in den i en transport bur får jag nog ha handskar!

Det som bekymrar mig lite är dock hur min katt reagerar nu för tiden. Han är mer nervös och inte lika säker i sig själv. Kanske kan vara för att han känner sitt revir hotat?

Jag ska hålla er uppdaterade!
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

en liten trådkapning...

Jag hörde på ett djurprogram, tror det var "Hitta Hem" att den som börjar mata en hemlös katt anses ha tagit över ansvaret för den katten, enligt djurskyddslagen :eek: Nån som vet nåt om detta?
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

en liten trådkapning...

Jag hörde på ett djurprogram, tror det var "Hitta Hem" att den som börjar mata en hemlös katt anses ha tagit över ansvaret för den katten, enligt djurskyddslagen :eek: Nån som vet nåt om detta?

Ja det stämmer faktiskt.
Det kommer ju ett stort ansvar med att börja mata en till synes hemlös katt. Det finns många öden där människor berättar om katter som sprungit bort eller råkat åka med någon bil och det har tagit uppåt flera år innan de fått hem sin katt igen, om de haft tur och oftast tack vare id-märkning. Börjar man mata en katt måste man efterlysa ägare och noga undersöka så att ingen saknar just denna katt. Sedan måste man också ha en plan anser jag. Att mata dagligen i kanske ett år och sedan plötsligt flytta och lämna katten åt sitt öde är värre än att låtit bli att mata den från start. De blir ju beroende av oss.

Men det är synd om folk inte vågar hjälpa hemlösa katter för det, bästa är ju om man misstänker en katt vara hemlös och matar den, att sätta på katten ett halsband med en lapp i stil med "Är denna katt hemlös? Ring mig om du äger katten annars kommer jag ta hand om den" tills man ev kan ta in den.
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Idag har jag lyft katten! Utan spottande och fräsande från dens sida. Dock slogs katterna idag. Den blir mer och mer närgången och dom blir mer och mer arga på varandra.

Ska sätta upp lappar och andra efterlysningar! Jag köper inte att den är en vildkatt, för så snabbt blir dom väl inte tama? Eller tam och tam.. Jag kan röra vid den i alla fall. Om jag skulle trycka in den i en transport bur får jag nog ha handskar!

Det som bekymrar mig lite är dock hur min katt reagerar nu för tiden. Han är mer nervös och inte lika säker i sig själv. Kanske kan vara för att han känner sitt revir hotat?

Jag ska hålla er uppdaterade!

Håller tummarna för att det ska gå bra för er!
Är helt med på din linje, en katt född ute som aldrig haft ett hem brukar inte låta sig lyftas sådär lätt, den har säkert haft ett hem en gång i tiden. Jättebra att du efterlyser ägare! Är det en hankatt kan du fråga distriksveterinären om denne kan tänka sig att kastrera katten, vet inte om alla distriktare kan eller vill, men kastrera hankatt är mkt mer okomplicerat och många distriktare gör det. Fråga kan man ju alltid :) Låter ju som att det skulle behövas snart... Så din kisse får må bra också. Handlar säkert om revir.

Lycka till!
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Det var ju bra att jag inte visste det då:angel: Fast jag hade nog matat den ändå!
Håller på nu att knåpa ihop en lapp som jag ska sätta upp!

Är det ingen som hör av sig, jag måste flytta eller något annat hinder så får vi väl avliva den då. Men jag har redan en katt som är ett stort bekymmer vid en sådan situation, så en mer eller mindre ;)
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Här har ni Manfred (jag har bestämt mig för att det är en hankatt nu, jag har dock inte kollat men jag vill inte att det ska komma massa kattungar!) Jag tycker ändå han ser ganska tjock och trevlig ut så sett...
18269786.jpg
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Hmm...det kanske finns nån hemsida där man kan efterlysa ägare?
Jo, jag hittade en som heter www.zoonen.com!

Det är nog risk för tillökning i eran familj...eller så får Manfred mat av nån annan oxå...fast han kanske inte varit försvunnen så länge. Kanske kommit till ert område med nån flyttbil el liknande?
 
Senast ändrad:
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

hehe vilken härlig bild! Han ser lite arg men himla go ut. Tycker mest han ser ut som vilken katt som helst med tjock vinterpäls, men försök få lyfta svansen och kika efter kulorna. Är han okastrerad lär du ju INTE missa dem ;)

Du kan också efterlysa ägare på tex www.kks.nu eller maila det närmaste katthemmet, vissa kattägare ringer ju katthem om de saknar sin katt och undrar om de fått in deras katt.
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Jag har nu annonserat utan resultat. Tänkte sätta upp lappar en sista gång. Katten kommer tas bort i samband med att vi vaccinerar hästarna i april alternativt att den får gå kvar över sommaren och tas bort i höst. Men det jag funderar på är att om man i efterlysnings annonsen skulle skriva att katten kommer tas bort det och det dautmet så eventuella ägare skyndar sig att höra av sig?
Hur skulle ni göra?
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Vad har hänt då du bestämt dig för att ta bort Manfred? :(
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Han är inte välkommen att bo i stallet varken av den som äger gården eller min katt. Om ingen hör av sig så känns det mer humant att ta bort honom än att bara slänga iväg honom vind för våg?
Men han är en mycket trevlig katt, eller jag tror han kan bli, så det är lite tråkigt. Kanske kan försöka omplacera honom.
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Ja skriv att avlivning kommer att ske om ingen käns vid katten. Ett mycket klokt beslut att ta bort den med måste jag säga. Får den vara kvar så kan den ge upphov till hundratls oönskad kattungar om det är en okastrarad hane. Omplacering är nog nästan omöjligt då det finns oehört många katter för omplaceringar i dag. Om ni ändå vill försöka omplacera så kastrera katten först.
 
Sv: Hemlös katt, tips och råd hur göra!

Kan den få bli kastrerad och få mat dagligen och bo på gården där skydd emot vind och väta finns är det ändå ett ganska bra liv, med dig som tittar över den då och då.

Detta är ett bra tips för många hemlösa, halvvilda katter!


Vad gäller situationen här:
Kastrering är givetvis numro ett i alla varianter så snart du inte tar bort den.
Är den väl kastrerad blir alla varianterna lättare att genomföra.

T.ex. att försöka hitta en ny gårdsplats till den.

Vill du försöka låta dem bli kompisar, prova med Feliway. (katternas trygghetshormon, googla).
Den brukar förstås användas inomhus, medan katterna möts utomhus. Du får väl ha den i stallet hos din egen katt. Känner den sig tryggare blir den kanske inte lika försvarsaggressiv.

..................

Hemlösingar som klarar sig bra är ofta vid påfallande gott hull. Det är säkert nåt samband med att de klarar sig bra. Hemlösingar som inte klarar sig bra tacklar ju av och dukar under förr eller senare...
Och omvänt, att vara vid gott hull är säkert nyttigt för en hemlösing. Bättre skydd mot väder och vind. Klarar bättre tillfälliga period utan mat...
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 130
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 088
Senast: Krålus
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 668
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp