Hur få flughuvan att sitta kvar?

klasselover

Trådstartare
Någon som har något supertips? :D

Hästen tar av sig huvan varje dag. Han bränner sig i öronen och trots att jag smörjer med solskyddsfaktor 50 så kan han inte vara utan den + ögonen börjar rinna, så jag vill gärna ha den på. Har provat att övertala honom, funkar inte ;)

Kan inte fläta in den i manen - stubbman. Har inget med kardborren att göra, den är alltid "knäppt" när jag hittar luvan. Så, tips? :D

Sv: Hur få flughuvan att sitta kvar?

Har du provat flughuvor utan kardborre där det är ett stretchigt tyg på undersidan? Jag tycker att de har bättre passform och sitter därför också kvar. Det är betydligt mycket svårare för hästen att ta av eftersom det inte finns något att få tag om när de kliar sig. Fast givet så kan de ju få av sig dem med om de verkligen vill men det är iallafall svårare.

Jag tycker att flughuvorna sitter bra om modellen passar. På mitt russ så funkar Mark Todds luvor bäst, har provat alla möjliga olika varianter men de andra kliar hon av sig. På nordsvensken hade jag en flugvift med öron som satt utan grimma (köpt på hööks). Fjordingen har en huva med stretch.

på min flugluve-mördare så har det fungerat med en exemhuva(sån med tyg som går ner en bit på halsen) och sedan lädergrimma på, fäster kardborren i grimman.

Provat att sätta grimma ovanpå?
Kan inte lova att det hjälper; mitt vbl.sto lyckades lirka av både huvor (olika modeller, olika knäppningar) och rätt hårt spända grimmor utan att knäppa upp/ha sönder någonting alls. Men kanske :p

min lyckades slita av sig luva och ha grimman kvar tills jag köpte tre olika huvor i tre olika butiker och fann att en exemhuva i stl cob(lite trång) var det som fungerade

Jag har precis som någon mer i tråden upplevt att de där stretchiga, utan kardborre, sitter kvar bättre. Jag har en slyngel som inte bara tar av sig huvorna, har gömmer dom också :devil:

I år har jag haft lite fler " ta av mig huvan" episoder. Båda som gjorde detta har låtit huvan i helstrech sitta. Normalt har de cob i träns, men huvan är i ponny (Hööks, fanns bara ponny och full, så jag chansade). Trots det har en av dem lyckadts få av rat en gång. Så omöjligt är det inte....
Hon med minst huvud har nu i flera dagar låtit en större huva sitta kvar, av annat märke (absorbin). Den är egenltingen min favorit huva, men den har åkt av grabben ett antal gånger och tjejen plockade flera olika huvur...

Kanske har pållarna vant dig (tidigare har de aldrig haft huvur), eller så har jag hittat något som är ok för dem. VI får se när somamren framskrider...

Tack för alla svar! Har två catago som jag växlar emellan (han lägger de alltid i en jordhög när han tar av sig dom, tvätt ofta ;) ), trivs väldigt bra med modellen och den går bak lite i nacken så den inte slutar precis bakom öronen. Grimma tar han av sig (egentligen ska alla hästar ha grimma i stallet jag står, men det är omöjligt med honom, tar av sig på ett par timmar), eksemhuva tog han av sig när han gick med eksemtäcke förr så tror inte det hjälper. De utan kardborre med lycra tar han av sig lättare än de med kardborre :grin: Dessutom så har han rätt långa öron, så i de med lycra blir öronen för korta trots att den sitter tight, tror det blir ännu lättare för honom att ta av sig den då, och tar jag större storlek sitter den nog för löst. Sån med nät över öronen och flyveil fungerar knappast, han tar nästan av sig den när vi rider :D

Hopplöst fall? :p Silvertejp har jag dock inte provat!

Anledningen till att han tar av sig dom tror jag är att han bränner sig i öronen för att han fått av sig luvan - blir skorpor - kliar, och han kliar då av sig huvan igen.

Senast ändrad:

Ta en bit av stubben och böj över nackdelen och sätt fast den med några snoddar.

Det gör stallkamraten på sin fjording.

Vill också ha svar och tips på hur man får hästen att inte RULLA av sig grimmor och luvor.. *suck* Min häst har också precis storleken mellan Cob-Full så blir oftast full som man får sy in eller stora Cob, Vbl grimmor och islandsgrimmor funkar.
Tror ni samma modell flughuva funkar då?

har en marodör till häst som tar av sig ALLT! grimman sitter kvar men allt annat hänger nere på halsen eller så har de gått sönder... igår köpte ja en lädervariant som va nitad fast och ingen sömm. ja hittade en läder flärp idag morse och ja resten va söndertrasat och borta. har testat modellen flughuva útan karborre och ja den försvan bara några timmar senare... lika så med karborre. Han blir otroligt rinig i ögonen så det är därför ja vill ha huvan, tror de beror på både sol och flugor tyvärr. har testat att smöra med hästsalva men de blir heller inte bättre... någon med bra tips?

Har du provat flughuvor utan kardborre där det är ett stretchigt tyg på undersidan? Jag tycker att de har bättre passform och sitter därför också kvar. Det är betydligt mycket svårare för hästen att ta av eftersom det inte finns något att få tag om när de kliar sig. Fast givet så kan de ju få av sig dem med om de verkligen vill men det är iallafall svårare.

Såna luvor åker av illa kvickt i min hage... dessutom tycker jag det är svårt att hitta med bra passform, jag tycker de är väldigt tighta just över luftstrupen :confused:

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 364
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 694
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka