hur få henne att sluta leka?

Sv: hur få henne att sluta leka?

jo men nu har vi ju börjat prata om lite andra saker, men jag har problemet med att om jag vill sluta leka så vet jag inte hur jag ska säga till henne att nu blir det ingen mer pinnkastning utan nu ska du lilla hunden strosa själv och jag ska vara själv. (fortfarande ha koll och inte springa iväg, men du fattar) hon vill aldrig sluta leka med pinnar, bollar etc.
ibland så slutar hon och går och luktar omring på annat och då är allt bra, men det är dom gångerna när hon verkligen hakar upp sig på att leka med pinnar som jag inte kan få henne att tänka på annat. men som någon annan sa att jag får bara ignorera henne så kanske det funkar med lite tålamod från min sida.

och det är inte tillåtet i alla parker och på alla stränder att ha hundarna lösa, men jag går till dom ställena där det är tillåtet... eller när ingen annan ser! ;)

Har du något tips om en bra spårbok till en nybörjare?

Det är inte alls ovanligt att hundar blir "pinn-tokiga"/"boll-tokiga" om de är vana vid att det är enda sättet till aktivering.
När hunden fixerar vid ett föremål - pinne eller boll - så måste man ofta "programmera om" dem lite för att de skall kunna ändra sitt beteende.

För att göra detta så ändrar man till att börja med aktiverings-sätt. Dvs man slutar helt att kasta saker och lär hunden andra sätt att aktiver sej - nos-övningar, lydnadsträning osv.
Som belöning kan man gärna använda näring till en början - då det i sej är lite "dämpande" - men på sikt kan favvo-bollen få bli "lönen för mödan". Dock bör man inte kasta den då heller, utan ge den till hunden som sedan får bära på den.

Att bryta ett mönster går INTE över en natt!
Men om du börjar nu och lär hunden att parken = lite lydnadsträning, lite nos-arbeten - dvs hunden får bränna energi på vettiga/nyttiga saker - och sedan vila, så kommer du säkert se ett fint resultat i slutet av sommaren!
När hunden sedan lärt sej koppla av och vila hos dej är det lättare för att ge den möjlighet att "bara vara hund", då den redan gjort av med en massa energi på era "hjärn-stimulerande" aktiviteter.

(Tänk på att en hund blir MYCKET tröttare av att jobba med hjärnan/nosen än att röra på kroppen!)

/Swat

taskigt att ta din hund till parken och tvinga den att vila bara för att du vill det.

Ja fy vad elak jag är.... Min hund får aldrig göra annat än ligga stilla, hela dagarna, på en gräsmatta.

Det är trist att du inte är intresserad av de konkreta tips jag skrivit till dig. Jag har tidigare kämpat hårt med överaktiv hund och vet lite vad jag pratar om.

det var inte så jag menade. jag är intresserad men jag tyckte du gick lite väl hårt mot mig i början av tråden och kände väll för att näbba tillbaka.

ska kolla upp det där med nosövningar, vet du någon bra hemsida som har övningar som man kan göra? eller en bra bok du kan rekomendera för en ny börjare, som någon annan också frågade om?

tack för att du tar dig tid!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 483
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?