Hur få ihop ljudet?

Corax

Trådstartare
Jag har en laptop och mao inget höjdarljud.
Men jag har kommit över en Harman Kardon subwoofer som det vore trevligt att kunna använda.

Måste jag ha HK 'sido-högtalare' eller kan jag bara köpa 'vanliga' (=inte så skitdyra).
Den har två instickskontakter, en ljusgrön och en svart. Hur gör jag för att få ihop detta på bästa sätt?
Om det nu ens går...

Sv: Hur få ihop ljudet?

Jag har en laptop och mao inget höjdarljud.
Men jag har kommit över en Harman Kardon subwoofer som det vore trevligt att kunna använda.

Måste jag ha HK 'sido-högtalare' eller kan jag bara köpa 'vanliga' (=inte så skitdyra).
Den har två instickskontakter, en ljusgrön och en svart. Hur gör jag för att få ihop detta på bästa sätt?
Om det nu ens går...

Vad är det för modell?
Vad står det på den ljusgröna och svarta kontakten?
Har du någon manual?

Det är den här subwoofern; http://ixbtlabs.com/articles2/harman-elegant/index.html

Jag har uttag för right sat och left sat.
Den ljusgröna och svarta sitter ihop en bit för att sedan dela sig. Där står det Audio in och kabeln är integrerad i själva subwoofern.

Jag såg även nu att det finns en On-knapp på den. Jag ska prova att sätta på den... :angel: :rofl:

Du kan använda i stort sett vilka högtalare du vill. Däremot finns inga garantier för att det kommer att låta lagom balanserat och snyggt, om de högtalare du väljer skiljer sig mycket mot egenskaperna hos HK:s egna satelliter.
Bashögtalaren du har är avsedd att spela två typer av basljud. Dels skall den komplettera satellithögtalarnas frekvensområde neråt, och göra deras ljud fylligare. Den signalen tar bashögtalaren emot genom den ljusgröna kontakten.
Dels skall den spela upp det ljud som, i exempelvis en 5.1 surroundsignal, finns i den speciella så kallade LFE-kanalen (Low Frequency Effects) eller subwooferkanalen - den som är ".1" i "5.1". Den kanalen används som renodlad effekt, för att förstärka saker som oväsen, skottlossning, åskmuller, jordbävningar etc. Den signalen tar bashögtalaren emot genom den svarta kontakten.

En laptop har ju oftast bara en enda (tvåkanals/stereo) ljudutgång, i praktiken hörlursutgången, och där kommer vänster + höger huvudkanal ut. Många stationära datorer har däremot surroundljudkort, då finns (minst) tre utgångar som innehåller i tur och ordning [vänster+höger], [center+LFE] respektive [vänster bak + höger bak]. Med en sådan dator kopplar man den ljusgröna högtalarsladden till den ljusgröna utgången (vänster+höger) och den svarta högtalarsladden till den svarta utgången (center+LFE).
Med en laptop kopplar man således den ljusgröna högtalarsladden till hörlursutgången och struntar i den svarta högtalarsladden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
893
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 889
Senast: Varmblod90
·
S
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny mobil eftersom den jag har börjar bli lite gammal... Men jag blir helt snurrig på alla dessa mobiler...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: Otter
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 629
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka