Sv: Hur få ihop ljudet?
Måste jag ha HK 'sido-högtalare' eller kan jag bara köpa 'vanliga' (=inte så skitdyra).
Du kan använda i stort sett vilka högtalare du vill. Däremot finns inga garantier för att det kommer att låta lagom balanserat och snyggt, om de högtalare du väljer skiljer sig mycket mot egenskaperna hos HK:s egna satelliter.
Den har två instickskontakter, en ljusgrön och en svart. Hur gör jag för att få ihop detta på bästa sätt?
Bashögtalaren du har är avsedd att spela två typer av basljud. Dels skall den komplettera satellithögtalarnas frekvensområde neråt, och göra deras ljud fylligare. Den signalen tar bashögtalaren emot genom den ljusgröna kontakten.
Dels skall den spela upp det ljud som, i exempelvis en 5.1 surroundsignal, finns i den speciella så kallade LFE-kanalen (Low Frequency Effects) eller subwooferkanalen - den som är ".1" i "5.1". Den kanalen används som renodlad effekt, för att förstärka saker som oväsen, skottlossning, åskmuller, jordbävningar etc. Den signalen tar bashögtalaren emot genom den svarta kontakten.
En laptop har ju oftast bara en enda (tvåkanals/stereo) ljudutgång, i praktiken hörlursutgången, och där kommer vänster + höger huvudkanal ut. Många stationära datorer har däremot surroundljudkort, då finns (minst) tre utgångar som innehåller i tur och ordning [vänster+höger], [center+LFE] respektive [vänster bak + höger bak]. Med en sådan dator kopplar man den ljusgröna högtalarsladden till den ljusgröna utgången (vänster+höger) och den svarta högtalarsladden till den svarta utgången (center+LFE).
Med en laptop kopplar man således den ljusgröna högtalarsladden till hörlursutgången och struntar i den svarta högtalarsladden.