hur få man bort statiskelektrisitet??

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Blondi3958
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 275
B

Blondi3958

Jag har ett stort problem med mina två katter.
Dom har varit statiska i pälsen och ger varandra och mig stötar.
Hur får jag bort det?
Går det att få bort?

HJÄLP!!!:crazy:

Sv: hur få man bort statiskelektrisitet??

Bada med bra schampo, balsam och sist antistatspray när de torkat.
Är de bara lindrigt statiska kan det räcka med sprayen, men oftast behövs bad för att pälsen ska återfuktas av balsamet först.

Kan du namnge någon sådan spray :idea:

Det sprakar om vår tant emellanåt också (husse fick sig en regäl stöt igår) men både jag och framförallt hon skulle nog hellre dö än att försöka trycka ner henne i ett bad :eek: :eek: :eek:

Jag använder PCL. Funkar bra (även på statiskat matte-flätor :angel: ) och finns så gott som överallt.
Jag vill utfärda en varning för märket Cardinal, det stinker tantparfym :crazy:

Går det med människo shampo och balsam eller måste det vara för katter?
Jag använder herbal? schampo på min kisse och det blev bra ett tag.Men kattungen blev livrädd för honom eftersom han fick en annan lukt.:crazy:

Katter och människor har inte samma ph-värde i huden, så man rekommenderar inte samma schampo. Bäst resultat får man med ett scahmpo avsett för kattpälsar, det är ju skillnad på hårkvalitet också. Jag hade valt PCL som "basschampo".

Brukar bero på för torr inomhusluft. Vanligt på vintern och ohälsosamt för människor, djur och krukväxter.

Har du en hygrometer? Brukar ofta sitta en på barometrar. Annars finns det billiga på järnaffärer, Claes Olsson och likande ställen.

Blöta handdukar på elementen hjälper tillfälligt, annars kan du köpa en ordentlig luftfuktare. Om det ska vara en bra går de lös på ett par tusen, men kan det ju vara värt för att få hälsosam luft.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en "bonuskatt" som har blivit tovig som fasiken på höfterna, tovor stora som handflator. Det brukar komma tovor som går att...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort dilemma kring mina två katter. Jag har en hona på snart 10 år, som jag haft sedan hon var kattunge och en hane på...
Svar
14
· Visningar
343
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Min gamla katta (17+) har börjat tycka att det är jobbigt med torrfoder och efter att ha provat oss fram lite har jag konstaterat att... 2
Svar
22
· Visningar
1 015
Senast: ameo
·
Övr. Katt Hjälp Min katt födde ungar i soffan igår Nu när jag försöker flytta dom till bolådan så bär hon tbx dom till soffan !!! Va gör jag ?
Svar
1
· Visningar
293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka