Bukefalos 28 år!

Hur få valpen framåt?

Laa

Trådstartare
Behöver tips :)
Hjälper till med en fyra månader liten valp, som anser att minsta lilla drag i kopplet, oavsett riktning på "draget" betyder bakåt (backa, sätta sig ner, lägga vikten bakåt, lägga sig ner osv osv osv). Opraktiskt minst sagt.
Hemmavid finns inget behov av koppelgång, släpps ut på gården tillsammans med de andra hundarna och följer flocken på promenad. Så ingen naturlig träning där.
Det som är testat av olika inblandade är:
Lockande med godis: funkar ibland
Lockande utan godis: funkar ibland
Vänta ut med och utan "tryck" i kopplet: funkar ibland
Dra tills hunden går: funkar inte
"Draghjälp" av annan hund (dvs annan hund går bredvid, inte att de är ihopkopplade på något sätt): funkar innan hon "hakar upp sig", men inte om hon väl stannat.
Koppellöst: följer inte tillräckligt bra för att jag ska våga ha henne lös bland en massa okända hundar

Halsband eller sele spelar ingen roll.
Jag var lite jobbig med henne när hon åt, hade selen på och la försiktigt tryck åt olika håll med kopplet. Då "reagerade" hon, men flyttade inte vikten bakåt (iom att maten fanns framåt). Men det höll ju bara i sig under måltiden :)

Går på socialträning en gång i veckan, så tänkte ikväll testa lockande med laserpekare och leksak dragen framför hunden. Men gissar att dessa inte kommer att vara universallösningar, så fler tips mottages gärna. Ultimata kanske är att få henne att följa mig lös?
Frågar ju de andra på träningen också, men ju mer knep desto fler möjligheter!

Är detta något som bara går över med ålder och erfarenhet? Oavsett tänkte jag passa på att lära mig en massa knep inför framtida hundar :)
 
Jag har haft precis samma problem med min valp som nu är 5 månader. Jag har provat precis allt känns det som...godis, vara "rolig och intressant" mm,mm. Nu funkar det mycket bättre, det kan fortfarande vara lite trögt i början, men löser sig snabbare och snabbare. Jag har sele på henne och jag drar helt enkelt med henne väldigt lugnt och försiktigt. Tillslut ger hon sig, och då får hon en godis och beröm. Nu äntligen har hon upptäckt att promenaderna är mycket roligare när man följer med i kopplet. :)
 
Valpen lär sig inget av lockande.

Lär den att flytta för tryck. Förslagsvis inne under kontrollerade former.

Jag hade tränat på följsamheten lös parallellt, så att kopplet eg inte behövs alls när det väl är på.

Dra aldrig hunden bakom dig i kopplet, för istället en hand längs kopplet fram till selen och ta hunden till dig, belöna hos dig osv. Att bli släpad i kopplet kan få den mest samarbetsvilliga valp att bli avigt inställd.
 
@Migo låter rimligt, det där med trycket. Ska se om jag får låna henne ett tag och göra en ansträngning :) och nej, jag har inte släpat henne, men andra har. Med nada effekt, och både jag och ägaren är överens om att det inte är en gångbar lösning.
 
Vad händer om du släpper kopplet och fortsätter själv frammåt? Direkt när du känner att valpen går bakåt. Självklart på säker mark, så du törs ha lös valp.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@Blandrastik hon sitter kvar och tittar efter mig som att jag är en konstig varelse som vill att hon ska göra något hon inte vill :) har inte vågat vänta ut henne pga andra hundar i omgivningen, men ska testa nästa gång jag kidnappar henne.
 
Min Aysu är lite likadan ibland, mest i hundmötessituationer iofs. Det som fungerat bäst är att lära henne att gå framåt på kommando. Det används nu flitigt under promenader, om hon står stilla för länge och nosar, om hon stannar framför mig på en smal stig osv. Upplevde det också som en väldigt lätt sak att lära henne :)
 
@Red_Chili väl värt att testa, använder det på en av mina damer, tänkte inte ens på det i den här situationen. Det är det man har buke till :D
 
Om hunden/valpen inte vill gå för kopplet brukar jag hålla kopplet spänt när hunden stannar, absolut inte dra hunden framåt! och så fort hunden gör minsta tillstymmelse att tänka framåt släpper jag efter på kopplet, typ som man gör med hästar nu när jag tänker efter. Eventuellt belöna med favoritleksaken när den går framåt :)
 
Jag hade jobbat på följsamheten när valpen är lös i första hand (men den kräver ju att man är någonstans där det är säkert). Jag bor på landet och hade inte koppel på min valp alls förrän han följde mig utan problem. Iofs var han inte svårlärd till det, och ville naturligt vara nära.

Jag hade iaf inte dragit i valpen, utan som några andra skriver, lärt hunden följa ett tryck och/eller lärt in ett framåt kommando.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag brukar göra så att valpen får ha kopplet på sig men att jag inte håller i det utan låter det släpa efter dit hunden går. Tycker det brukar gå över snabbt när man gör så.
Det var lite min plan också. Sen kanske jag hade jonglerat lite med favvoleksaken, absolut inte vänt mig om. Varit på inhängnad område och kanske själv gått ut, satt mig utanför och väntat, utan ögonkontakt.
Valpar brukar inte vara kända för sitt tålamod.
 
Förstår inte riktigt kommentarerna här.... man vill väl att valpen ska följa med utan att tveka? Och man har väl kopplet för att det ska vara säkert både för hund och människa? Då är det väl bara att gå, så får valpen helt enkelt följa med...?! Det här är ju något den absolut måste kunna, annars blir livet jätteknepigt för både den och dess människor.
Man gör ju samma sak med ett föl som ska lära sig gå i grimma. Det blir motstånd först, men fölet måste inse och acceptera att man följer med när någon håller i snöret.
Bara gå, valpen lär streta emot i början men inser snart att det är trevligast att följa med och att livet blir bra mycket roligare om man gör det i stället för att sitta och tjura emot.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 974
Senast: Farao
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 650
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 820
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp