Hur fan blir man pigg(are)????

Här kan det också finnas en anledning till din trötthet. Blir du mindre trött om du under ett antal nätter sover mer än 8 timmar?

Jag har kronisk smärta samt svåra sömnstörningar sedan 2001 så jag har fått vänja mig vid att vara trött... Men under det senaste året har tröttheten blivit värre, trots att jag upplevt att jag sovit lite mindre dåligt. Visserligen vaknar jag fortfarande flera gånger varje natt men brukar lyckas somna om ganska direkt istället för att som tidigare vara vaken flera timmar... Under semestern i somras sov jag 14 timmar/natt och efter några veckor kände jag mig plötsligt så konstig när jag vaknade - det tog ett tag att inse att den "konstiga känslan" var att jag inte kände mig dödstrött och jag mindes helt enkelt inte när jag senast känt så...! :-O

Min läkare konstaterade därför att sömnstörningarna måste vara huvudanledningen till min trötthet. Jag har även låga järndepåer och periodvis mkt låg ämnesomsättning, förutom att fibromyalgi i sig ger stor trötthet - men om huvudanledningen funnits bland något av detta skulle det inte ha hjälpt att sova 14 timmar. Han förklarade att sömnstörningar dels kan vara att man vaknar till många gånger som man inte kommer ihåg i efterhand, men också att man inte riktigt vaknar men har en "ineffektiv sömn" - d v s sover så ytligt att man inte får den djupsömn som behövs för återhämtningen. Så är det alltså antagligen i mitt fall - att sömnen är så ineffektiv att det är först med 14 timmar i sängen som jag lyckas få ihop tillräckligt med djupsömn. Jag har därför fått börja med en medicin som fungerar smärtlindrande för vissa - dock inte för mig - men som har trötthet som "biverkan" och därför ofta förbättrar sömnen. Och - peppar, peppar - det verkar som att den fungerar! I tisdags fick jag åter uppleva att vakna och inte känna mig dödstrött - vilken härlig känsla!!! Hoppas du hittar något som hjälper dig!

Jag brukar försöka sova ungefär lika många timmar varje natt för att få in en rutin på sovandet, jag kan dock utan svårigheter sova betydligt längre och ändå vilja sova mitt på dagen om jag kan. Vet inte om det skulle göra skillnad på att jag sover mer. Men det kan nog ligga ngt i att mina många, korta uppvaknanden under natten ställer till en hel del. Frågan är vad man gör åt det, jag trodde ju att det kunde vara sömnapné men det har jag ju fått konstaterat att det inte var. Det har liksom aldrig stört mig direkt då jag bara vänder mig om och somnar igen men det borde ju rimligtvis påverka mig. Men som sagt, vad gör man åt detta?
 
Jag brukar försöka sova ungefär lika många timmar varje natt för att få in en rutin på sovandet, jag kan dock utan svårigheter sova betydligt längre och ändå vilja sova mitt på dagen om jag kan. Vet inte om det skulle göra skillnad på att jag sover mer. Men det kan nog ligga ngt i att mina många, korta uppvaknanden under natten ställer till en hel del. Frågan är vad man gör åt det, jag trodde ju att det kunde vara sömnapné men det har jag ju fått konstaterat att det inte var. Det har liksom aldrig stört mig direkt då jag bara vänder mig om och somnar igen men det borde ju rimligtvis påverka mig. Men som sagt, vad gör man åt detta?

Jag tänker åter på en arbetsterapeut och deras möjlighet att förskriva hjälpmedel. Kan ju vara så att du skulle sova bättre med ett kedjetäcke eller bolltäcke?
 
Men som sagt, vad gör man åt detta?

Jag har bl a fått hjälp av arbetsterapeut med att prova ut hur jag ska ligga för att minimera smärtan under natten (i mitt fall en kudde bakom ländryggen och en mellan armarna - jag sover på sidan). Samt har fått prova olika mediciner som förbättrar sömnen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 931
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är så trött, så trött hela tiden. Det är svårt att få upp på morgonen, och jag har alltid varit morgonpigg. På kvällen somnar jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 779
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Red_Chili
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp