Hur fånga in skadad hare?

hier

Trådstartare
Jag väcktes för en stund sen av hemska, hjärtskärande skrik vid skogen utanför min balkong för en stund sen.
Det lät flera gånger så blodet isade sig, så tillslut gick jag ut för att kolla.

Tillslut hittade jag en hare på en gräsplätt. Den lät mig komma onaturligt nära, dock inte tillräckligt nära för att fångas in. Den blöder och rör sig trött och långsamt/ansträngt för en hare.

Varken djurambulansen eller polisen kunde hjälpa mig och jag hittar inget journummer så här mitt i natten.

Jag bor granne med en veterinärklinik. De öppnar kl 8. Skulle jag klara att fånga in den och hålla den vid liv under dessa timmar? Bör jag?
Isåfall hur?
 
Jag väcktes för en stund sen av hemska, hjärtskärande skrik vid skogen utanför min balkong för en stund sen.
Det lät flera gånger så blodet isade sig, så tillslut gick jag ut för att kolla.

Tillslut hittade jag en hare på en gräsplätt. Den lät mig komma onaturligt nära, dock inte tillräckligt nära för att fångas in. Den blöder och rör sig trött och långsamt/ansträngt för en hare.

Varken djurambulansen eller polisen kunde hjälpa mig och jag hittar inget journummer så här mitt i natten.

Jag bor granne med en veterinärklinik. De öppnar kl 8. Skulle jag klara att fånga in den och hålla den vid liv under dessa timmar? Bör jag?
Isåfall hur?

Ja! Självklart ska du göra vad du kan! Åh lilla hare, undra vad som hände dig ❤️
 
Fick du tag på den?

Annars kan du ju trösta dig med att den nog inte lever så länge skadad. Någon opportunist kommer ta den illa kvickt, så den lider nog inte så länge i alla fall. Naturen är som den är.
 
Fick du tag på den?

Annars kan du ju trösta dig med att den nog inte lever så länge skadad. Någon opportunist kommer ta den illa kvickt, så den lider nog inte så länge i alla fall. Naturen är som den är.

Det var tyvärr så det fick bli, att naturen får ha sin gång. Jag hade med mig filt och närmade mig i en stor båge med blicken i marken, men den var ändå i så pass bra skick att den kunde linka iväg från mig. Och kl 2 på natten var det inte många jag kunde få tag i som hjälp..
Jag ville inte jagas och skrämma ihjäl den på kuppen, så nu håller jag tummarna att den läker eller att den hittas idag. Kommunens jour hjälpte mig att lämna meddelande till närmaste jägare så får vi se om hen tar sig an det.

Så himla tråkigt när smådjurskliniken var 20 m bort och så skulle det vara natt:cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp