Hur får bantar man en häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Eiche
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 828
E

Eiche

Om man vill banta en häst som är "normalt" igång med träning och har för stoor mage, hur bantar man den?
MVH

Sv: Hur får bantar man en häst?

hmm jag gjorde såhär när jag började ta hand om nuvarande medryttarhästen:

hon hadde hö/halm mage va allmänt rent fööööör tjock :eek: hon hadde knappt blivit riden så jag började med promenader m.m arbetade upp kondition sen började jag med lite hårdare träning och tillslut blev de muskler istället för fett m.m nu är hon världens vackraste i min ögon :love:

trappade inte ner nått på fodret, hon har alltid hafft samma foderstat men måste ändra den snart.

Den bästa bantningen är att träna hästen allsidigt och regelbundet!! Klättra mycket och jobba med arbete där magen får jobba, öppnor och slutor är bra, galopparbete och travjobb på liten volt i långamt tempo, där fokus ligger på att hästen träder in med inner bak och bär upp sig, lång överlinje.

Det är viktigt att inte dra ner för mycket på maten. En häst som rids behöver bra med energi och protein. Kolla foderstaten om du inte redan gjort det och räkna ut vad som är lämpligt för din häst. Jag tror dock att hästar som får äta obegränsad mängd (fri tillgång) och själva väljer hur mycket de behöver äta, mår bäst och är i finast form (de kanske äter lite mycket precis i början, men det ger sig).

Lycka till!

Tack för svaren :) Helt plötsligt vart de mycket mer "välstädat" i min hjärna ;)

Det kan ju vara proteinbrist - det ger ibland stor mage.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 481
Senast: Blyger
·
Hästvård Fattar inte vilket underforum jag ska lägga tråden på men snubblade över dokumentären "Fjällryttaren" på svt och har visserligen bara... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
21 789
Senast: MiaMia
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
306
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Mary_Oh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31