Hur får jag honom att äta lusern hack?

caradan

Trådstartare
Jag har ca 75 kg lusern hackat strå liggandes och den nya hästen vägrar att äta det!
Pelletrerad lusern som ej är uppblött är ok men om jag blött den så är inte den heller bra.

Tips och ideer hur jag ska få honom att äta det?
Just nu har jag försökt att blanda det med betfor med 1 kg hack är ganska mycket så det blir väldigt mycket betfor (som han inte heller är så förtjust i!)
 
Strunta i att blöta det då? Jag blandade hacket i övriga kraftfodret bara. Med havre slank det ner (senare även utan något till).
 
Vilken kräsen pålle :D

Kanske lättare att ge pellets istället då?
 
Jag blötlägger int epelletsen längre och han äter väldigt lugnt så det har gått bra så den pelletrerade får jag i honom. Men det är som sagt hackat strå som är jobbigare, 1 kg fyller ju nästan hela krubban! Och så mycket krafftfoder ger jag inte så att det blir helt utblandat!
 
Jo visst är det det men iom att jag har nästan 4 balar ståendes med hack så vill jag inte köpa pellets....
 
Det är redan melass i lusernhacket så bry dig inte om mer.
Blanda lite av det med havre och se om han inte äter bara han vågar smaka.
De flesta brukar gilla det.

Min häst som bara får lusernhack och kli som tilläggsfoder tycker det är så gott så han står och "töltar" med bog-musklerna, fötterna är stillastående. Så gör han alltid när något är gott :love: Det ser så kul ut :D
 
Synd att jag bor så långt ifrån dig, min fölunge bara älskar sitt lucernhack, det går ner före allt annat. :smirk:
 
Han har smakat men spottar ut det med en del miner!
Han har aldrig ätit krafftfoder innan i sitt 10 åriga liv men började med det hos mig den 23:e. Så han är jätte kräsen!
 
Han ratar hela kraffodret om jag så lägger i en näva av det eller mindre! (men mineraler äter han gladeligen!)
 
Då ser jag inte så många andra val än att sälja... fodret alltså, inte hästen :D
 
Vägrar han äta även om du låter det vara boxen över natten med? Dvs hänger in en hink med lucern och ger vanliga kraftfodret separat och låter lucernhinken hänga över natten?

Isf får du nog sälja det ja. Annars kan de ofta peta i sig det där "äckliga" under natten, och efter ett tag inser de att det inte var så äckligt.

Bodde du närmare kunde jag köpt hacket av dig, här äts hack men uppblött bara av den ena (fölis säger URK om all uppblött mat, men mums om hacket =))
 
Jag har testat att ha en hink med deti och han har knappt smakat på det då. Men i går kväll så la jag i allt i krubban i gen för att testa och i morse så var det slut! Han kanske har kommit på att det inte är så dumt i allafall.
 
Heja! Jag håller tummarna att det fungerar!

När jag skulle ha i unghästen ProEquo (som smakar som, luktar som och ser ut som helhavre i filmjölk) så fnös stackaren bara och vägrade äta. Men fick det stå kvar över natten så var det slut på morgonen. Iofs ingen renslickad krubba, men det var slut i alla fall *s*

Av någon konstig anledning så verkar "kraftfodersuget" ta över någon gång under natten och de äter upp det äckliga, även fast de har hö hela natten. Konstigt eg, men bara tacka och ta emot =) (Var samma sak när jags kulle ha i fölis linfröpellets. Oj så hon grimaserade, första natten ratade hon helt, andra natten hade hon ätit upp hälften på morgonen och tredje natten åt hon allt. Sen dess äter hon det glatt och verkar tycka det är gott? =))
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Trassel12
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: lovehorses
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 129
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 834
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp