Unghäst som inte vill äta ordentligt

lovehorses

Trådstartare
Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få.
Märkte redan förra vintern att när det blir kallt, minus grader, så är hon inte lika intresserad av mat. Hon kan bra lämna en giva grovfoder för att tugga rötter istället.

Hon får grovfoder 4 ggr/dag. från kl 17- 06.30 står hon inne på box. Ute är det utpotionerat i bestämda givor.
Grovfodret är analyserat är ett medelbra grovfoder skulle jag säga. PROBLEMET är att hon inte vill ha mera grovfoder. hon äter 10 kg hö och det är inte mycket mer. Har ökat på vid insläpp och nattmat men äter inte upp det. blir en massa spill.

Hon får kraftfoder också vilket hon ibland också kan lämna om hon vill men mer sällan ändå.
Masken är kollad och tänderna. Pigg och glad annars.

Min plan i dagsläget är att köpa lusern och betfor och dundra på med det. Tänker mig mera få det konsentrerat i matväg. Sen ha grovfodret i ett hönät som kan hänga hela tiden så kan hon äta ur det. Blir det över så blir det inget spill iallfall. Detta gäller inne på box. Ute kan jag inte göra något åt i dagsläget.

Mera ideer på foder och vad jag kan göra.

/en ägare som inte är van vid "svårfödda" hästar.
 
Jag tänker att hon behöver mer energi, då kanske inte lucern är det bästa alternativet även om det räknas som grovfoder.
Olika lucernsorter (pelleterat) har ju rätt olika energi innehåll om man gör en jämförelse.

Lägg till olja till det kraftfoder du väljer.
 
Därför tänkte jag lite med befor att ge 5 dl torr ooch sen lusern på det. Eller ska jag bara ge befor och sen det vanliga hon får?
 
Första steget är att ha koll på tand- och maskstatus. Det har du gjort,

Jag tycker inte att 10kg hö (om det verkligen är torrhö) låter särskilt lite för en arab.

Andra är att ha koll på grovfoderanalysen och hästens behov (inte tabellhästens, utan den specifika hästens behov).

Är kvoten rätt för din häst? En del hästar lägger inte på sig/tappar hull om kvoten mellan protein och energi är fel (för dem!).

Att försöka få upp energi-innehållet och eventuellt protein med hjälp av alternativa grovfoder tycker jag är en bra första plan. Antingen med hjälp av tex lucern (och betfor) eller ett annat hö. Däremot behöver man titta över mineralbalansen om man ger mycket lucern.

Om hästen ändå inte går upp i vikt, och man funderat över kvot osv, kanske tex olja kan hjälpa.
 
Därför tänkte jag lite med befor att ge 5 dl torr ooch sen lusern på det. Eller ska jag bara ge befor och sen det vanliga hon får?
Betfor tillför inte så mkt i små mängder, bättre satsa på foder som är mer näringstäta eller hur man ska säga.
Vad får den i sig i MJ och gsmrp med den foderstat du haft?

Om det behövs både energi och protein skulle du tex kunna ge en mindre giva lucernpellets där du blandar ner både olja och potatisprotein. Då blir det verkligen högkoncentrerat så hästen får i sig mycket på liten mängd. Men bra att först ha koll på vad den faktiskt får i sig via höet så att du har något hum om vad som behöver ökas och hur mycket.

10 kg hö låter ju inte jättelite. Alla hästar är inte matvrak så bättre att hålla sig till en högiva som hästen faktiskt äter upp och sen satsa på koncentrerat krafftfoder. Du vill inte ge för mycket kraftfoder heller så hästen blir mätt och då äter ännu mindre hö.

Havre kan vara ett bra alternativ också.
 
Äter hon mindre när det blir kallt än annars?
Har hon täcke på sig så hon håller sig varm? Viktigt att inte svårfödda hästar behöver lägga för mkt energi på att hålla värmen.
 
Men är hon verkligen så tunn då? 10 kg hö låter ganska mycket för den här typen av häst? Som jämförelse äter min snart 26-åriga storhäst drygt 10 kg hö och 1,5 kg lucern (olja+potatisprotein) om dagen.

Frågan är om du kommer få i henne så mycket lucern ändå, och det låter mer som hon behöver något mer energitätt. En halvliter betfor gör varken till eller från. Jag hade satsat på något smakligt foder (visst, den där halvlitern betfor är ju ett bra och billigt alternativ) och dragit i olja och potatisprotein, som redan nämnts. Det är förhållandevis billiga och effektiva energi-och proteinkällor.

Att täcka mer är ju också ett ganska effektivt sätt att se till att energin inte bara går åt till att hålla värmen.
 
Har man kollat så hon inte har magsår?

Jag hade gett riskliolja utan tvekan! Dels är den energität. som alla oljor. Den är också naturligt anabol och ger ökad muskeltillväxt. Utöver det motverkar den magsår och innehåller gamma-oryzanol som är aptitstimulerande och används så veterinär i många länder.
Förhoppningsvis leder det till ökat intag av grovfoder.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Du har fått väldigt bra svar och egentligen vill jag bara inflika lite utan att ge direkt svar att du måste göra på något specifikt sätt.

Jag har fjordhästar så kan inte direkt jämföra men jag vet att även araber har bra vinterpäls.

- Mina är mindre hungriga så fort det blir kallt. Vinter med ordentlig päls är inga problem. Kan det vara därför din häst är mindre hungrig just nu?
- Är det runt nollan +- 5 grader, fuktigt och/eller regn är de fantastiskt hungriga trots samma päls.

Båda mina är unghästar (2,5 och 3,5 år gamla).

Den som är 3,5 år gammal kom hem omusklad och riktigt jäkla tunn och då var det inte frågan om att hinna äta så mycket hö han behövde för att gå upp i vikt relativt snabbt.
Eftersom det är kalorier/energi som behövs så är det ju det jag måste få i honom. Det blev först svarthavre som är mer fett i än vanlig havre och energirikt. Efter det hittade vi havre som var ännu mer fett i och fodrade med det.
Jag har bra erfarenhet av fetrik havre och tycker inte att det sätter sig på huvudet och jag tycker inte att man behöver vara rädd för havre om grovfoder ligger i botten för en bra foderstat.
 
Hade velat utreda den för magsår. Fick hem en häst förra sommaren som är stor och grov av naturen men han var väldigt tunn. Åt säkert 20 kg hö om dagen utan problem men gick ändå inte upp i vikt. Efter han varva ned och blev bekväm med sitt liv och rutiner så har vi en lagom rund häst. Han äter fortfarande lika mycket hö men numera så är han i normalt hull. Gissar på att han hade magsår pga av stress när han kom, men han fick lite olika preparat och inget kraftfoder bara mineraler. Tog ett tag innan han började lägga på sig men som sagt nu 1 och halvt år senare är han i normal hull för sin storlek. De som fattas nu är muskler man han har varit konvalecent efter has skada.
 
En liten tanke bara, mina hästar dricker sämre när det är kallt, så då ger jag drickbart varmvatten. Tänkte bara så att hon får i sig tillräckligt med vatten, för vill hon inte dricka kanske hon inte vill äta så mycket hö...?
Hoppas det löser sig, jobbigt när hästen inte är "som vanligt"!
 
Tack för alla svar!
Hon har ordentligt med täcke på sig så fryser gör hon inte.
Har termobar ute och sätter på kvällarna varmt vatten i hink i boxen. Dricker bra inne iallafall.

Hon e inte mager men har noterat att hon fallit ur lite så vill boosta upp innan det blir kris.
Nu ger jag lusern och betfor och ökat hösilaget ökar jagh på lite i taget.
Från igår har de halm i hagen men de är hon inte intresserad av alls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 076
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 002
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Miamamman
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp