Hur får man bort kalkavlagringar i toaletten?

purity_666

Trådstartare
Problemet är inte nere under vattnet utan där vattnet rinner ner på sidorna när man spolar. Det är allra värst bak. Som en gulbrun beläggning. I själva skålen under vattnet 'är det rent. Problemet med de medlen jag testat är ju att de kanar ner längs sidorna så de får inte tid på sig att verka. Nere vid vattnet har det ju funkar eftersom medlet blir kvar där.
Avlagringarna börjar ända längst upp på sidorna och sen ljusnar ju längre ner man kommer

Har testat vanlig toa-rent, diverse städsprayer som ska läsa upp kalk, ättika. Allt rinner ju ner från sidorna för tidigt. Har samma avlagringar i handfatet och de får jag bort när medlen fått verka en stund och läst upp kalket.

Så..hjälp?
 
För någon månad sedan stod det om miljövänlig städning i någon tidning, kommer inte ihåg vilken.
Men man blandar en pasta av ättika och potatismjöl som man kletar på och låter verka ett tag.
 
För någon månad sedan stod det om miljövänlig städning i någon tidning, kommer inte ihåg vilken.
Men man blandar en pasta av ättika och potatismjöl som man kletar på och låter verka ett tag.
Smart. Det är ju det där med att låta verka som är svårt.

Har gnuggat med Jif tills borsten nästan gick av. Blev lite bättre men inte bra. Får testa kalkosan också. Tack för tips!
 
Problemet är inte nere under vattnet utan där vattnet rinner ner på sidorna när man spolar. Det är allra värst bak. Som en gulbrun beläggning. I själva skålen under vattnet 'är det rent. Problemet med de medlen jag testat är ju att de kanar ner längs sidorna så de får inte tid på sig att verka. Nere vid vattnet har det ju funkar eftersom medlet blir kvar där.
Avlagringarna börjar ända längst upp på sidorna och sen ljusnar ju längre ner man kommer

Har testat vanlig toa-rent, diverse städsprayer som ska läsa upp kalk, ättika. Allt rinner ju ner från sidorna för tidigt. Har samma avlagringar i handfatet och de får jag bort när medlen fått verka en stund och läst upp kalket.

Så..hjälp?
Fast gulbrun beläggning är väl inte kalk utan järn??
 
Kalkosan tar både järn- och kalkbeläggningar. Tyvärr fastnar ju allt i kalk, så ofta får man bort andra grejor när man väl löser upp kalken.
 
På med Kalkosan på en svamp med bra riv i och ner och gnugga rejält! Att hälla på medlet funkar inte, du måste gnugga in det i beläggningen först sedan låter du det stå i 30 minuter och spolar av det och sedan får du upprepa proceduren några ggr.
 
Problemet är inte nere under vattnet utan där vattnet rinner ner på sidorna när man spolar. Det är allra värst bak. Som en gulbrun beläggning. I själva skålen under vattnet 'är det rent. Problemet med de medlen jag testat är ju att de kanar ner längs sidorna så de får inte tid på sig att verka. Nere vid vattnet har det ju funkar eftersom medlet blir kvar där.
Avlagringarna börjar ända längst upp på sidorna och sen ljusnar ju längre ner man kommer

Har testat vanlig toa-rent, diverse städsprayer som ska läsa upp kalk, ättika. Allt rinner ju ner från sidorna för tidigt. Har samma avlagringar i handfatet och de får jag bort när medlen fått verka en stund och läst upp kalket.

Så..hjälp?
I programmen How clean is your house använder de vatten och någonting(bikarbonat?) som de kladdar fast och låter sitta ett bra tag. Det verkar fungera.
 
Fast alla sådana där mer brutala tips - som grön svamp, pimpsten etc, borde de inte skada emaljen rätt rejält?

Jag brukar rekomendera svinto men alla skriker i högan sky då att det förstör emaljen och därför avstod jag denna gång.

Handfat och toalettstolar är inte lika känsliga som badkar, att skrubba med grön svamp eller pimpsten i ett badkar är inte att rekomendera men på handfat och toaletter är det inte lika känsligt.

Badkar är gjorda av emaljerat plåt och har inte samma beläggning som toalettstolar eller handfat.
 
Jag brukar aldrig skriva i detta forum men nu kan jag inte vara tyst längre.
Såna avlagringar skrubbas som säkrast bort med ett par sockerbitar.
Ta en bit i taget och skrubba till biten löst upp sig, sedan tar du en ny.
Fördelen är att sockrets sönderfallande gör oftast att inga repor uppstår. Går detta inte bra får du nog ta kraftigare hjälpmedel - med repor som bieffekt...
 
Handfat och toalettstolar är inte lika känsliga som badkar, att skrubba med grön svamp eller pimpsten i ett badkar är inte att rekomendera men på handfat och toaletter är det inte lika känsligt.
Nja?

När jag flyttade in i det här huset var spisen helt matt och hopplös att göra ren. Samma med handfatet på toan. Ytan var alldeles matt och glasyren på porslinset var borta. Ett rent elände att städa.

En kvalificerad gissning är att det berodde på grön skrubbsvamp. Den är till för gjutjärngrytor eller matt rostfritt.
 
Nja?

När jag flyttade in i det här huset var spisen helt matt och hopplös att göra ren. Samma med handfatet på toan. Ytan var alldeles matt och glasyren på porslinset var borta. Ett rent elände att städa.

En kvalificerad gissning är att det berodde på grön skrubbsvamp. Den är till för gjutjärngrytor eller matt rostfritt.

Det går utmärkt att använda det så länge man använder ett medel som löddrar, det ger inga repor om man använder det med förnuft. Jag har skrubbat rent så mycket vitvaror med värre saker än gröna svampar när jag sanerade efter bränder och ingen har fått en enda repa.
 
Citronsyra och vatten. Blanda ihop till kladdig pasta och smeta på, låt stå över natten. Skölj av. Upprepa vid behov.

Snällt och rackarns effektivt!
 

Liknande trådar

Hemmet Min begagnade bänkdiskmaskin har börjat krångla. Jag har inte haft den så länge, men de första diskarna gick bra. Sen fyllde jag på...
Svar
12
· Visningar
1 339
S
Hästhantering Hej! Först vill jag bara säga att det inte är min mening att hänga ut någon, om någon skulle känna sig träffad - behöver bara lite...
Svar
13
· Visningar
2 538
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp