hur får man hästen att lita på en?

O

oh_darling

egentligen en luddig fråga, det går ju inte bara att få en häst att lita på en bara sådär... men har ni några tips på övningar eller hur man ska gå till väga, eller hur man inte ska göra?

jag tycker sånt här är så viktigt, det här med förtroendet alltså... tacksam för svar.
 
Hej!
Förtroende är något som kommer med tiden och är inte något som man kan vinna direkt. Ledarskap och dominans kan du skapa väldigt enkelt med inte förtroende. Tror dock att det är lättare om man har båda sakerna. Träffar många människor vars hästar känner förtroende för dem, men inte att de är ledare. Oftast blir det mycket bättre om man lägger till ledarskap också.
Övningar för att stärka självförtroendet er emellan finns. Som t.ex allting som har med hantera rädlsa att göra. Motivera hästen att våga och visa att det är okej så litar han på dig också.
Niklas
 
Det grundläggande är att umgås mycket med sin häst i alla situationer och etablera en relation till den. I hagen , i stallet och i ridningen. Att gå ut och gå med den som jag går med en hund är en sätt att skapa ett band till sin häst, att leka med den i hagen (om man törs :crazy: varning om man inte har klart för sig vad man ger sig in på).

I relationen är det grundläggande att när hästen gör som jag vill är jag vänlig och lugn, MEN att jag är konsekvent och sätter tydliga gränser för vad som gäller och får den att respektera mig. Här ska man inte vara rädd för att vara tydlig! Dödssynden är dock att gå in i emotioner dvs att bli arb och känslomässig, sånt fattar inte hästar..... De fattar om jag markerar en gräns och här kan man vara ganska tuff men inte om jag sedan hänger kvar i ilska och vrede.

Det finns massor med övningar man kan göra om man har svårt att hitta på egna. Pat Parelli använder sig av "seven games", Linda Tellington-Jones presenterar några i sin bok Ttouch kallar hon det, Hempling har sin metod. Det är bara att skaffa sig information och plocka ihop sin egen cocktail.
Det finns dock enligt mig inga speciella övningar som fungerar som en trollformel och vips har man en häst som litar på en i ur och skur. Det är ett långt lärande.... och det tar tiiiid. Hästar har ofta gott om tid om man säger så....

Dels är det tiden vi lägger ned på våra hästar som bygger relationen men det är också kvalitén på tiden vi spenderar tillsammans.

Tid, tålamod och konsekvens.

Luddig fråga = luddigt svar ;)

Frid KOkopelli Mana
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Tilly_85
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 634
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
996
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp