Fått hem min häst

Smurfoff

Trådstartare
Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla intryck. Hon är lugn och verkar trivas bra. Har ej släppt ihop henne med de andra utan låter de gå bredvid någon vecka till. När började ni rida era hästar ni fått hem? Vi har padock på gården så kommer börja där.

Har ni andra tips på övningar man kan göra för att bygga upp förtroendet och att hon lär känna mig?
 
Beroende på ålder och träningsstatus hat jag ridit ganska omgående. Det är dumt om de får gå och bygga på en massa rastlöshet i kombination med flytt.

Sen blir det ofta mentalt lugna pass, men kroppslig rörelse är bra.
 
Hästar som vi köpt från Portugal och alltså har rest någon vecka har fått vila några dagar och lära sig gå i hage (liten rasthage ensam). Sen har de fått börja arbeta och komma in i rutiner utifrån ålder och kondition.
 
Jag red samma dag som hästen kom hem. Ser ingen anledning att vänta, bättre att komma igång direkt. Såklart får man ta hänsyn till hästens ålder och kondition, med min egen som var 3 longerade jag en stund och skrittade och travade uppsuttet. Ett litet lagom pass för hans dåvarande utbildningsnivå alltså.
 
Inridna vuxna hästar har jag alltid ridit samma dag som eller dagen efter de kom, dock ganska lugna pass utan stora krav. Unghästar får "gå tillbaka" ett par steg i utbildningen från där de är för att känna sig trygga med sånt de kan bra. Hästar som rest mycket långt skulle jag ge några dagars vila innan jag startar någon träning (men också där lite beroende på ålder, utbildning och resvana).
 
Inridna vuxna hästar har jag alltid ridit samma dag som eller dagen efter de kom, dock ganska lugna pass utan stora krav. Unghästar får "gå tillbaka" ett par steg i utbildningen från där de är för att känna sig trygga med sånt de kan bra. Hästar som rest mycket långt skulle jag ge några dagars vila innan jag startar någon träning (men också där lite beroende på ålder, utbildning och resvana).
Hon reste i lastbil i 8 h. Men vi stanna flera gånger å hon var glad och är van att åka transport.
 
Jag hade fortsatt hålla igång hästen på den nivå den var van vid direkt. Med justering för att jag och hästen inte känner varandra än. Om den inte rest långt. Då hade jag justerat för det. En vilodag då vi bara går en runda tillsammans eller en lugn uteritt.
 
Hopsläpp dagen efter en natt i stallet i boxen bredvid blivande hagkompisar Promenader ute i skog och mark första dagarna för att bekanta oss vid varandra och nya omgivningar och sedan ridit rakt ut i skog utan stigar så den fått koncentrera sig på var den sätter fötterna och de nya omgivningarna.
 
Tänk på alla hästar som åker på utbildning/träning. Inte går de i hage i två veckor först 😅
De jag vet som fått mest problem är de som varit alldeles för försiktiga och krånglat till det. Så har hästarna börjat ifrågasätta alternativ fått alldeles för mycket överskottsenergi.
Man gör både sig själv och hästen en riktig björnstjänst genom att bara låta hästen gå i hage i början.
Sen ska träningen naturligtvis anpassas men sätt igång på direkten.
 
Ok men vad skönt jag kan börja att rida henne. För stallägaren sa att jag ska vänta minst en vecka då deras häst blev galen när de började rida direkt när han kom. Men hon är väldigt lugn så tror nog de ska gå bra. Men börjar i padock och rider ut med sällskap senare.
 
Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla intryck. Hon är lugn och verkar trivas bra. Har ej släppt ihop henne med de andra utan låter de gå bredvid någon vecka till. När började ni rida era hästar ni fått hem? Vi har padock på gården så kommer börja där.

Har ni andra tips på övningar man kan göra för att bygga upp förtroendet och att hon lär känna mig?
En sak jag lärt mig är att det väldigt sällan är till hästens fördel att vila efter en flytt. Givetvis så behöver man inte sätta igång och träna direkt men det är bra om dom får hålla igång och få utlopp för sin energi så den inte samlas på. Överskottsenergi gör allting bara onödigt svårt.

Förtroendet kommer med konsekvent och tydlig hantering efter hand som tiden går. Det är inte så mycket övningarna i sej självt som gör att ett förtroende ökar.
 
Jag brukar ge ett par dagar för att landa. Har stor hagar så hästarna rastar sig där. Ingen brådska men inte heller vänta 2 veckor.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 918
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp