Hur får man hästen att gå på TYGELN...???!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Buffalo_brud
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 105
B

Buffalo_brud

Kan någon hjälpa mig..?? Hur får man hästen att gå i rätt form dvs. GÅ PÅ TYGELN? :confused:
/Tacksam för svar

Det brukar, mer eller mindre, komma av sig själv när man själv har fått ordning på sin sits, drivning, skänklar och tyglar.

När man klarar av att rida hästen på ett bra sätt med hjälp av sitsen och de mindre hjälperna.
Går inte att förklara "gör såhär och såhär", utan det bästa är om du skaffar dig en duktig dressyrtränare som ser vad just du ska tänka på osv.

Man tar loss tygeln och lägger ut den på marken. Sen försöker man få hästen att gå på den! Det kan vara lite svårt att pricka den i början, men träning ger färdighet!! ;)

Nirak

Hästen är sk på tygeln när det balanserar rätt mellan ryttarens hjälper.....INTE BARA KRÖKA PÅ NACKEN...FEL FEL!!!!Ta hjälp av en tränare.Lycka till

Gå på tygeln...det är väl samma som att gå i form. Har för mig att det finns ett gäng trådar i det ämnet, använd sök funktionen :)
Annars kan jag tala om att det är mycket som spelar in. Ens egen balans och hästens etc (det andra har svarat redan). Men i mitt fall spelade även sadeln och bettet en stor roll.
I sommras var hästen redo för att gå i form, jag och min tränare började försöka få henne att sätta undersig med bakbenen. Hästen försökte verkligen, men det gick bara inte.
Då märkte vi tillslut att sadeln halkade frammåt under hela lektionen för att sedan hamna på bogbladen, den hade blivit för liten.
Ny sadel= hästen ökade steg längden och var inte lika "lat", men fortfarande stämmde det inte, hästen hade börjat fibbla med bettet, ibland tog hon bettet och ibland försökte hon bara komma bort från trycket.
Nu för ca 2 månader sedan hittade jag ett bett som hon gillar och vad tror ni händer :confused: :D
Äntligen går hästen i form, hon höjer ryggen så det känns nästan som att sitta på en båge(smärre överdrift)och hela hästen blir sååå stabil, de i ridhuset trodde nog att jag var smått knäpp då jag jublande skriker över hela ridhuset -Jag känner det!! Hon går i fooooorm!!!! :banana: :banana:

Kan lägga till att jag inte använder mig av stödjande tyglar, utan jag ber henne gå i en form för att därefter ge eftergift så länge hon håller formen. Med andra ord jag rider henne i form på lösa tyglar.

En tränare sa en gång till mig att man ska hålla bettet som om det vore en fågelunge- inte för löst för då flyger den i väg, men heller inte för hårt så den dör.... :rofl:

Jag orkar inte starta en nya tråd, det finns så många om formen, etc.. Men jag tänkte fråga en annan grej här i forumet:

för ett tag sen red jag en häst som har väldigt lååång hals och som är väldigt stark. Hon blir gärna framtung och jag vet att jag har låång väg kvar innan jag klarar att rida henne i en högre form.
Men en dag när jag red henne så slappnade hon av i hela kroppen, sänkte huvudet och gick med bomullsliknande rörelser. Det kändes som om vi var i perfeklt harmoni, jag behövde nästan bara tänka "sidvärts" så gick hon åt sidan.
Men hon gick ju inte "i form", enligt mina kompisar efteråt.
Men allt kändes ju så PERFEKT..?? Måste en häst gå i värsta formen för att det ska kännas bra och kul att rida..?

Många tror, helt felaktigt, att alla hästar ser likadana ut när dom går i form.
Många tror också att böjen på nacken är ett tecken på att hästen går i form. Helt fel!!

Först och främst måste hästen vara balanserad..hästen kan gå i form även på lång tygel då den är avslappnad mellan ryttarens hjälper.Sadel och bett gör så klart sin del med,se till också att hovarna ser bra ut så att hästen kan trampa under sig åp rätt sätt..är hovarna tex för långa så får hästen ett lååångt kliv är hoven kortare så får den ett kortare kliv och lättar att trampa under sig.Gick igenom detta med min insrtuktör härom dagen :)

Allting påverkar

Jo, det är ju så.
Allting som hindrar/försvårar för hästen att slappna av gör det också svårare att få hästen i rätt form.
Oftast är det dock vi ryttare som påverkar hästen mest negativt.
Jag anser att man inte ens ska ta ordet "i form" eller "på tygeln" i sin mun förrän man själv har ordning på sin egen form.
Utan den får man heller ingen bra form på hästen.

Man tar loss tygeln och lägger ut den på marken. Sen försöker man få hästen att gå på den! Det kan vara lite svårt att pricka den i början, men träning ger färdighet!!

Ehh...? jaja jag får väl prova med det...och använda westerntyglar :D

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 340
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
988
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka