Gå på tygeln...det är väl samma som att gå i form. Har för mig att det finns ett gäng trådar i det ämnet, använd sök funktionen

Annars kan jag tala om att det är mycket som spelar in. Ens egen balans och hästens etc (det andra har svarat redan). Men i mitt fall spelade även sadeln och bettet en stor roll.
I sommras var hästen redo för att gå i form, jag och min tränare började försöka få henne att sätta undersig med bakbenen. Hästen försökte verkligen, men det gick bara inte.
Då märkte vi tillslut att sadeln halkade frammåt under hela lektionen för att sedan hamna på bogbladen, den hade blivit för liten.
Ny sadel= hästen ökade steg längden och var inte lika "lat", men fortfarande stämmde det inte, hästen hade börjat fibbla med bettet, ibland tog hon bettet och ibland försökte hon bara komma bort från trycket.
Nu för ca 2 månader sedan hittade jag ett bett som hon gillar och vad tror ni händer

Äntligen går hästen i form, hon höjer ryggen så det känns nästan som att sitta på en båge(smärre överdrift)och hela hästen blir sååå stabil, de i ridhuset trodde nog att jag var smått knäpp då jag jublande skriker över hela ridhuset -Jag känner det!! Hon går i fooooorm!!!!
Kan lägga till att jag inte använder mig av stödjande tyglar, utan jag ber henne gå i en form för att därefter ge eftergift så länge hon håller formen. Med andra ord jag rider henne i form på lösa tyglar.