Hur får man i barn penicillin??

När min äldsta var två kaskadkräktes hon av kåvepeninet och då fick vi tips av VC att blanda ut det i Cocacola. Just cola neutraliserar tydligen lite av äckelsmaken. Det funkade för oss. Hon tyckte väl inte det var någon höjdare men det kom iaf inte upp igen. (Blandade 50/50 med cola och gav i dosspruta.)
 
Var inte så gammal när mamma tvingade läkaren skriva ut tabletter istället för flytande penicillin då jag totalvägrade (hade tvingats ta det flera gånger tidigare).
Gick åt en del läsk då tabletterna liksom flöt mer på bubblorna, men det var ju det eller inte alls.
Mutor före eller efter det flytande gick inte. Jag hade insett hur fruktansvärt äckligt det var ändå.
 
När min äldsta var två kaskadkräktes hon av kåvepeninet och då fick vi tips av VC att blanda ut det i Cocacola. Just cola neutraliserar tydligen lite av äckelsmaken. Det funkade för oss. Hon tyckte väl inte det var någon höjdare men det kom iaf inte upp igen. (Blandade 50/50 med cola och gav i dosspruta.)

Ska prova detta i dag!
 
3-åringen har åkt på halsinfektion och är riktigt dålig. Var nära på att bli inlagda igår på grund av uttorkning men fick åka hem och försöka med vätska ett halvt dygn till. Gick ganska bra och han har kissat men det är otroligt svårt att få i honom nånting över huvud taget. Febern har sjunkit idag och han har druckit lite men att få i honom penicillin är rent omöjligt.

Fått Kåvepenin och han ska ha 1,5 ml 3 gånger om dagen. Har inte fått i honom en enda dos än. Försökte igår kväll med det vi fick från sjukhuset men det spydde han upp. Försökte med dosspruta imorse och att spruta långt bak mot kinden men han spydde upp det också, sen vägrar han dricka eller äta något alls. Har gjort milkshake och blandat i penicillinet men han smakar inte ens. Fått tips om att blanda i sylt eller nåt annat han tycker om men han vill ju inte ha nåt.

Huur göör man??
Våra barn har inte kunnat få i sig flytande Kåvepenin heller. De har fått tablett redan när de var så små. Antingen delade vi dem och svalde med saft eller t o m krossade i sylt. Fortfarande äckligt men har funkat i alla fall.
 
Här är bra idéer tycker jag: https://www.barnakuten.nu/fa-i-barn-medicin-nar-barn-kraks-eller-vagrar-ta-flytande-penicillin/

Just att vara tydlig med att vi kommer behöva tvinga dig för att vi så gärna vill att du ska bli frisk men att det sedan är över för den här gången, och att låta barnet ha vattenglas och godis redo så att det ändå känner viss kontroll i situationen har hjälpt oss mycket.
Grejen är ju att man inte har så mkt för att tvinga om barnet kräks av smaken. Det går ju liksom inte att tvinga någon att inte kräkas.
 
Våra barn har inte kunnat få i sig flytande Kåvepenin heller. De har fått tablett redan när de var så små. Antingen delade vi dem och svalde med saft eller t o m krossade i sylt. Fortfarande äckligt men har funkat i alla fall.

Jag har pratat med hälsocentralen i dag och läkaren skulle kolla på vad som kan skrivas ut istället och höra av sig imorgon bitti. Sköterskan trodde inte tabletter skulle fungera bättre, men man kan väl få försöka? :confused: Idag har han inte fått i sig något penicillin alls, så det kan ju inte bli värre med tabletter liksom...
 
Varför ska man envisas med att ge Kåvepenin när det uppenbarligen är så äckligt för barnen att dom kräks av det? Det finns ju andra preparat att ge istället...

För att annars behöver man behandla med ett onödigt brett antibiotika vilket varken är bra för individen eller resistensutvecklingen.

Med tanke på smakproblematiken tycker man ju att läkemedelsbranschen borde inse att de skulle tjäna på att ta fram ett oralt alternativ med bättre smak, men tyvärr räknas det väl inte som tillräckligt gynnsamt :cool:
 
För att annars behöver man behandla med ett onödigt brett antibiotika vilket varken är bra för individen eller resistensutvecklingen.

Med tanke på smakproblematiken tycker man ju att läkemedelsbranschen borde inse att de skulle tjäna på att ta fram ett oralt alternativ med bättre smak, men tyvärr räknas det väl inte som tillräckligt gynnsamt :cool:

Eller stolpiller! Förstå lyckan hos föräldrar :bump:
 
Eller stolpiller! Förstå lyckan hos föräldrar :bump:
Eller inte. Jag har inte träffat något barn över året som frivilligt har gått med på att ta tempen i rumpan så varför skulle stolpiller fungera?

Nä, en treåring kan mycket väl klara av att ta tabletter. Så mycket bättre att ge än flytande.
 
Grejen är ju att man inte har så mkt för att tvinga om barnet kräks av smaken. Det går ju liksom inte att tvinga någon att inte kräkas.

Nej så är det ju, men i ett senare inlägg stod det att det hade gått utan att kräkningar och i så fall kanske tipsen kan hjälpa framåt.

Ofta kan det väl också vara så att det är lättare hänt att man kräks när man mår dåligt i övrigt? Efterhand som barnet tillfrisknat och samtidigt fått lite rutin på att ta penicillinet har också kräkningarna gått över är min erfarenhet.
 
Jag har pratat med hälsocentralen i dag och läkaren skulle kolla på vad som kan skrivas ut istället och höra av sig imorgon bitti. Sköterskan trodde inte tabletter skulle fungera bättre, men man kan väl få försöka? :confused: Idag har han inte fått i sig något penicillin alls, så det kan ju inte bli värre med tabletter liksom...
Konstigt att hon säger så när det verkligen är så många som har erfarenheten att tabletter är enklare. Lycka till!
 
Eller inte. Jag har inte träffat något barn över året som frivilligt har gått med på att ta tempen i rumpan så varför skulle stolpiller fungera?

Nä, en treåring kan mycket väl klara av att ta tabletter. Så mycket bättre att ge än flytande.

Min treåring har inga problem alls med stolpiller eller ta tempen i rumpan.
 
Antibiotikaresistens. Inte så kul när barnet är sjukt och bacillerna är resistenta istället, vilket är det eventuella framtidsscenariot.
Är det bättre att det inte går att få i barnet penicillin alls pga kräkningar? Vi har, dom två gångerna vi fått Kåvepenin, fått byta PC på inrådan av läkare då det i två dagar bestått enbart av skrik, bråk och kräkningar.
 
Är det bättre att det inte går att få i barnet penicillin alls pga kräkningar? Vi har, dom två gångerna vi fått Kåvepenin, fått byta PC på inrådan av läkare då det i två dagar bestått enbart av skrik, bråk och kräkningar.
Med bakgrunden att jag i många år flera gånger om året (vanligtvis 10) fick kämpa med det förbannade kåvepeninet så ja. Självklart!!! Alternativet är att människor dör av det vi idag enkelt behandlar med antibiotika.
 
De har provat. Det har visat sig att det verksamma ämnet i Kåvepenin inte tas upp tillräckligt bra om det ges som stolpiller tyvärr.

Ja, det läste jag också.

Nu har vi i alla fall fått byta till Amimox. Vi försökte med Kåvepenin i 4 dagar men det gick inte och han har inte blivit bättre alls. Sovit dygnen runt och varit jättesvår att ens få i vätska. Hela dosen Amimox i gick blandat med isglass så nu hoppas vi det vänder.
 
Med tanke på smakproblematiken tycker man ju att läkemedelsbranschen borde inse att de skulle tjäna på att ta fram ett oralt alternativ med bättre smak, men tyvärr räknas det väl inte som tillräckligt gynnsamt :cool:
Det stora problemet är INTE att läkemedelsbranschen inte inser att de skulle tjäna mer. Det stora problemet är att penicillin smakar så jävligt att det är nästan omöjligt att maskera smaken med något. De har nog gjort så gott de kunnat i det flytande kåvepeninet. Det är ett känt problem som är väldigt svårt att åtgärda.
(Kåvepenin är gissningsvis är det penicillin som erfarenhetsmässigt funkar bäst på den infektion det ges för - utan att man ska behöva ta i med det tunga artilleriet, som man bara bör använda när det verkligen behövs!)

Sen vad gäller det där med tabletter, så är det kluvet. Det finns ganska små barn som kan svälja tabletter utan några som helst besvär. Och det finns vuxna som inte klarar det alls.
Det är inte så konstigt att personalen på vårdcentralen tror att små barn inte kan, för det är kanske inget man direkt tränar på.
Men kanske borde alla föräldrar öva på det med sina barn? Börja med några små dragerade sockerpiller, som slinker ner lätt och inte smakar illa.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352
Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
1 796
Senast: Steffe
·
Småbarn Dottern på 4 år har lunginflammation och har därmed fått flytande kåvepenin utskrivet samt Mollipect för hostan (igår). Problemet är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 485
Senast: Meibla
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp