Hur får man ljust läder att mörkna?

r_freddy

Trådstartare
Är det någon som vet hur man kan få ljust naturfärgat läder att mörkna snabbt utan att det blir fläckar :confused:
Ingen som har bild på något naturfärgat som mörknat :idea:
Jag funderar på att köpa en sadel men den finns bara i naturfärgat :mad:

Sv: Hur får man ljust läder att mörkna?

olivolja. jag olivoljar mitt fd naturfärgade träns till brunt idag, just nu, då det naturfärgade ponnyhacket redan blivit brunt genom olivoljning. jösses vilket ord. inga fläckar. vet dock inte hur de funkar på en sadel, kanske färgar av sig vad vet jag

oj! vilken skillnad, mitt träns var från början som ditt kandar, men liknar nu ditt träns, precis som jag ville ha det :devil:

Gissa varför jag aldrig mer kommer att använda ekololja på ljust läder... :crazy:

Tack för tippsen :bow:
Nu blir det inhandling av sadel :banana:
Om det inte skulle fungera kan man ju alltid göra som grannen och ofrivilligt bada sin nyinhandlade naturfärgade sadel :crazy: så vipps så blev den mörkbrun :devil: ( Behöver jag tala om att han inte var så glad på sin häst:rofl: )

Fast du kanske måste olja in den flera gånger då jag tror att den kommer att bli lite "flammig" efter bara en eller två omgångar med olja...

Lädret suger oftast in oljan lite ojämt i början..

Glöm inte heller att fukta lädret lite innan du lägger på oljan, då sugs oljan in bättre..

Lycka till.

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
609
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka