hur får man rena stövlar utan lädertvål? snabba svar tack

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fenny_92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 621
F

fenny_92

går det äns? finns de nått annat än lädertvål (som är i stallet å de kan ja inte fixa innan) som man har hemma som man kan få dom rena å fina med? nått måste de väl ändå finnas... dom är bara använda en gång sen sista ja tvättade och smörjde in dom.

saken är den att i morgon ska ja å provrida en häst och fjantiga jag vill inte komma med helt smuttsiga stövlar:angel: okej ja ska titta på hästen dom ska inte titta på mig men ändå... fjantigt ja vet men sån är jag:D

Sv: hur får man rena stövlar utan lädertvål? snabba svar tack

Det går bra att bara tvätta av dom i vatten om du smörjer dom med lädertvål så fort du kommer till stallet sen!

kapar tråden lite

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra med mina ständigt skitiga läderstövlar. Jag brukar torka av dem med en våt trasa och sen putsa med nylonstrumpa och skokräm. de ser fina ut, ett tag. Så fort man liksom trycker utåt på lädret kommer det fram en massa vitgrått smuts. Vågar inte tvätta de med lädertvål. Vad gör man?:confused:

kanske bara torka av dem med en våt trasa? och sen när du har tid ha skokräm?

jo de får nog bli med lite vatten på en trasa eller så iaf. hoppas dom blir fina.

vet att man kan ta hårspary på läder för extra glans (jaja, ja är dressyrare, vi har våra trix;)) men de är inte så bra för lädret å dessa stövlarna är nästan helt nya, köpte på göteborgHS i år.

kapar tråden lite

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra med mina ständigt skitiga läderstövlar. Jag brukar torka av dem med en våt trasa och sen putsa med nylonstrumpa och skokräm. de ser fina ut, ett tag. Så fort man liksom trycker utåt på lädret kommer det fram en massa vitgrått smuts. Vågar inte tvätta de med lädertvål. Vad gör man?:confused:

har tyvärr inget bra tipps mer än att göra de efter varje gång du har använt dom. sen beror de ju lite på lädret oxå, de finns ju de som är mer och mindre glansigt i sig självt.

men varför inte lädertvål? de och sen smörjmedel är jätte bra :) se till att hitta ett som du ser och känner på lädret att dee funkar.

har tyvärr inget bra tipps mer än att göra de efter varje gång du har använt dom. sen beror de ju lite på lädret oxå, de finns ju de som är mer och mindre glansigt i sig självt.

men varför inte lädertvål? de och sen smörjmedel är jätte bra :) se till att hitta ett som du ser och känner på lädret att dee funkar.

Hmm, ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte riktigt varför man inte ska ha lädertvål, men det stog så på lappen när jag köpte dem och jag har inte vågat prova än, rädd att förstöra dem. Jag brukar heller inte tvätta dem så ofta, kan ju vara därför... Ska försöka tvätta och ha skokräm på dem riktigt ordentligt en gång, hoppar det funkar :D

Lycka till med hästen också:)

okej knas:crazy: hur har dom tänkt man ska få bort all smutts? de är ju som å diska tallrikar bara med rinnande vatten typ, eller nått;) tycker de låter lite konstigt men visst säger dom de så.
men försök iaf tvätta dom på ditt sätt efter varje gång så ska du nog se att ee snart blir bättre :)

t*ck;)

INTE LÄDERTVÅL!!!! Galen kvinna!! Du ska tvätta av med en våt trasa, jag lovar dig att allt smuts går att få bort, efter det så lägger du på ett lager skokräm, borstar med en borste och sist så fixar du finishen med en nylonstrumpa!!

Använder man lädertvål eller läderbalsam blir dem ruskigt fula :crazy: jag använder endast vatten och sen skokräm på mina stövlar!

Använder man lädertvål eller läderbalsam blir dem ruskigt fula :crazy: jag använder endast vatten och sen skokräm på mina stövlar!

Och sömmarna kan gå sönder och man får budgetera för ett par nya stövlar som om det andra inte vore nog (:crazy::devil::cry:).

nej inte mitt läder iaf. ja har alltid de på allt ja har och de är fint som fasen

aja men skit samma vad som förstör å vad som inte gör de.:laugh:

nu har ja försökt fixa de med trasa å vatten de får fasen va så. de är ja som ska kolla på hästen inte dom som ska kolla på mig ;)

ALDRIG lädertvål eller något som har med skötsel av läderprodukter för hästar på ett par riktiga läderridstövlar eller skor!

Det är inte samma läder, eller det är väl på något sätt, men de är behandlade på olika sätt och ridstövlar och skor tål då inte lädertvålen! Lädret luckras upp och blir äckligt och förstörs mycket snabbare än normalt.

De enda man kan ha lädertvål och liknande på ska tydligen vara MH produkter då de är behandlade med något som tål tvålen.

Som Ravishing säger ska du bara torka av stövlarna med fuktig trasa och sen på med skokräm!

Jag torkar av mina med en våt trasa och smörjer dom med läderbalsam, har haft mina i ca 8 år, ett par königs och dom har då inte blivit fula

okejokej....

men aja som sagt skit samma, vi gör på olika sätt och är nöjda var med sitt eget sätt:)
men de är värt å prova på dom här stövlarna även att dom förra aldrig blev fula så kanske dessa kan bli

Senast ändrad av en moderator:

Oj jag hade inte en aning om att man inte skulle ha lädertvål på sina läderstövlar. Ska genast sluta upp med det nu:o

Men när ni säger skokräm, vad för skokräm? Jag brukar aldrig köpa det så det finns säkert en massa att välja mellan, lr?

Precis så gör jag. Men de vägrar att bli riktigt rena:cool:

(ja, jag såg att det inte var till mig, men det kanske finns tips ändå? :angel: )

Vilken oryktad häst du måste ha :angel: nä skoja bara, men stövet kan vara lite knepigt att få bort men jag brukar ta bort det med en våt trasa direkt jag har använt stövlarna! Har man inte tid med det får man väl ta i omgångar kanske? Eller så gnuggar man som f*n...

Haha, varför rykta? :p

okej, jag ska försöka vara ännu mer nogrann än vad jag brukar vara när jag tvättar dem. har väl tid nu på sommaren när man inte har nån häst att rida. ska kanske försöka med ännu mer vatten på trasan? jag brukar vara ganska sparsam med vattnet... de ska iallafall bli riktigt rena igen:devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 639
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 783
Senast: Mirre
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 121
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Handdukar
  • Bilder från iPhone till Mac
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur