Hur får ni huva och träns att sitta kvar?

shlubberdubb

Trådstartare
Skaffade huva då pålle har inkar vid öronen som blir värre av flugbett. En Whittacker huva i full storlek. Sätter på detta och träns över och ut och tömkör. Så långt allt väl. Men halvvägs igenom passet fixar jag med tömmarna under tiden han står still. Så skakar han till på huvudet och hela konkarrongen ligger på backen. Där står jag på ett gärde med en häst utan något på huvudet, med körgjord och tömmar fästa. Tacksamt nog stod han still så det var bara att kränga på det hela igen fast utan luva. Den åkte ner i jackfickan.

Så hur får ni det att sitta kvar?

Sv: Hur får ni huva och träns att sitta kvar?

Har aldrig varit med om att varken träns eller luva har lossnat. Vad har du för träns, alltså har du alla delar på plats?

Sitter verkligen tränset åt med alla remmar osv? Låter som att det sitter jättelöst om allt kan åka av bara av en skakning. Jag har islandsträns med enbart huvudlag och aldrig varit med om att tränset ens flyttat sig...

Kan det åka av som du beskriver så skulle det kunna hända med enbart träns utan luva också. Jag har som övriga som svarat aldrig varit med om det, varken med eller utan luva.

Svarar alla:

Jag har aldrig använt luva tidigare. Aldrig haft problem med träns som åkt av heller (utom på en sköthäst på tävling). Det är inpassat efter konstens alla regler och rasade i backen i alla fall. Jag tippar mer på att luvan är boven i dramat än huvudlaget. Ska testa igen.

Sätt luvan över tränset om du tror det är den som är boven :)

Jag har varit med om det flera gånger när det gäller så kallade "dövluvor" till travare. Om vi hade huva under huvudlaget hade vi i princip alltid uppkäken på. Remmen till huvan fästes runt nosremmen på huvudlaget (på undersidan), aldrig bara runt ganascherna där käkremmen sitter.

Det var lite olika på olika hästar hur det funkade och jag har inget minne nu om det varierade med utformningen av hästens huvud. Huvudets storlekt/bredd etc.

Hadde oxå en whitaker luva till min häst men den skakade han av sig (dock satt tränset kvar) men har inte gort detta med någon annan luva, kanske skulle du prova med en annan luva? och se vad som händer

Hadde oxå en whitaker luva till min häst men den skakade han av sig (dock satt tränset kvar) men har inte gort detta med någon annan luva, kanske skulle du prova med en annan luva? och se vad som händer

Ska nog testa med annan luva. Tack!

så gjorde min hästs luva några gånger också :p
hade flera olika luvor men samma sak hände.

löste det med att klippa manen där tränset låg mot och spänna käkremmen bättre.

Du drar väl inte åt nosgrimman tillräckligt hårt :p

Skämt o sido, vissa hästar får lättare av träns/grimmor, och det blir ju såklart lättare med en luva under.

Min luva (och träns) sitter superbra, Equiline. Mammas huva åker av framåt hela tiden (tränset sitter kvar) så fort hästen ruskar på huvudet, Glengordon.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 360
Senast: Mezcal
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Har använt sökfunktionen, men en del frågor ändå. Kan det komma plötsligt på en äldre häst? Kan det debutera i hagen enbart...
Svar
18
· Visningar
2 426
Senast: _micaelaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka