Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Att man ska akta sig för kattlådan när man är gravid har nog alla fått höra? I alla fall ska man akta sig för att äta kattbajs om katten inte är ordentligt avmaskad.
Men sen då?
Flera av våra ickedjurägande kompisar som har småbarn tycker att det är äckligt hemma hos oss :mad: Bara för att vi har djur. (Vi tycker att det är äckligt hos dem för att de har smutstvätt liggande överallt och diskbänken full av disk. Så det så!)
Svågern bad att få låna vårt babygym. Det har stått på vinden, där det inte finns några djur, i en kartong sedan i våras och alla bitgrejer till var kokta och lagda i ihopknutna fryspåsar. Ändå var svågern tvungen att låta hela babygymmet ligga i desinfectionsmedel i sitt badkar i ett dygn. För att det luktade hund! Vår ena hund luktade död och elände när hon levde, men hon dog i augusti så hon kan knappast luktat ner babygymmet. Dessutom var gymet gjort av plast.
En annan kompis vill inte använda vårt skötbord till sitt barn eftersom det kan finnas katthår där. Skötbordet har plastöverdrag och det torkas självklart av med jämna mellanrum. Typ efter det använts.
Vi städar ofta, vädrar och vi har ett stort hus med stora rum. En hund och tre katter som får vara inne och två hästar utomhus. Alla djuren skiter ute så det finns inga toalådor.
Ofta får vi höra att Lillan inte ska vara så nära våra djur för att hon kan bli sjuk.

Finns det sjukdomar som man kan få av djur? Förutom allergi och ringorm? Om hon t.ex. växelvis matar hunden med samma hand som hon äter själv med - finns det då läskiga hundbaciller som hon kan bli sjuk av? Eller är folk bara kräkmagade?
Vilka djur smittar och vad får man för sjukdomar?
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Lite skit rensar magen, mycket spyr man av... :p
Jag tror folk är kräkmagade och oupplysta!

Ärligt talat, utan att ha 100% koll på alla forskningsrapporter så har jag inte sett något som säjer att det är skadligt för barn att växa upp ihop med djur. Snarare är det nog så att vi städar och desinficerar alldeles för mycket, så att barnen får växa upp i så sterila miljöer att de itne får någon motståndskraft mot bacillusker...
Ingne annan stans i världen finns såmycket allergier som i Sverige - varför? Och man har konstaterat att barn som växer upp på landet, med djur inne och ute och kanske inte alltid alldeles välstädat, har färre allergier och är friskare. Varför? Tja avgör själv ;)
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Överdrivet!
Precis som ameo skrev så finns det teorier (som inte är bevisade men det finns grund för de) att man har lättare att bli allergisk om man inte umgås med djur under fostertiden och uppväxten.

Såvida inte hunden är sjuk så tror jag knappast att dottern blir sjuk heller.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Nej nej nej.

Lite skit rensar magen. Mycket blir man mätt på:rofl:
Tror inte heller att det är skadligt på något vis.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Fast nånstans måste de ju fått det ifrån. Jag blir i alla fall grymt förolämpad av folk som tycker att det är äckligt med djur inomhus. Vad tror de? Att de kissar och bajsar överallt? :mad:
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Det är den pågående urbaniseringen och fjärmandet från naturen som satt griller i huvudet på stadsbor. Allt som avviker från normen, dvs sterilt och vaakumpackat, blir äckligt och farligt.

Jag läste någonstans om en teori om att när människan lämnar en livsstil och övergår till en anna så tar hon enormt avstånd ifrån allt som har med den gamla livsstilen att göra. Det är tydligen därför inflyttade Stockholmare ska bli så snorkiga och stads-aktiga och urbana och civilserade människor anser att djur och allt som hör till är äckligt. Detta beteende kan sedan pågå i några generationer och blir då normen för den nya livsstilen.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Vänta nu här - tror ju inte att Stockholmare är djurhatare överlag. Väldigt många människor har djur fast de bor i stan. De flesta jag känner är inflyttade stockholmare sen någon generation, men inte finns det några djurhatare där. Trådstartaren bor dessutom inte ens i Stockholm - varför tror du att hennes grannar är stockholmare?
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Jag måste få skriva av mig....:angel:

Jag blir sååå j...trött på allt tjat om att man inte får göra "ditt o datt"
Allvarligt talat vi har FÖR rent i våra hem, vi skyddar oss för mycket mot snart allt..Själv så tror jag att det är precis tvärtom..vi behöver härdas mer..varför är det fler o fler som får allergier mot gud vet vad..? Troligtvis bla pga att vi är överbeskyddande..

Alla dessa rengöringsmedel som finns - decinficerar mot ALLT..förr hade man såpa o det är inte fy skam..vi behöver bakterier för att ha ett bra immunförsvar..

Varför finns det en uppsjö med olika tvättmedel,sköljmedel..?

Håller med om att "skit rensar magen"..det har blivit såå noga med allting, man får snart inte ens titta på en dammråtta för då blir man sjuk..
Visst finns det "farliga" sjukdomar som man kan få av att vara med djur men...normalt bondförnuft brukar fungera bra..vettig hygien osv..
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Det är bara en teori och just stockholmare var bara ett exempel. Samma sak ska rimligen gälla för stadsbor som bestämmer sig för att bli lantisar eller moderater som konverterar till vänsterpartiet. En sådan här generell teori går ju dessutom inte att applicera på varje enskild individ och jag har beskrivit den något förenklad. Dock tror jag att det finns ett uns av sanning i det hela.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Vi har både hund, katt och häst och bor dessutom rätt trångt men har faktiskt inte fått hört av någon att det skulle vara olämpligt ihop med barn.
Jag tycker att många är så överdrivna. Herregud, tänk hur de hade förr i tiden. Inte alls desinficerande rengöringsmedel, hur klarade de sig??? :crazy:
Vår bm tyckte det var bra att vi hade katt, hon sa att när varken jag eller sambon är allergiska eller verkar bära på allergi är det större chans att barnet slipper sånt om det umgås med djur från början.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Jag skäms nästan för att säga det men jag tycker oxå att det är ohygieniskt med håriga djur inomhus. Jag har själv haft massor av lurvisar innan och då såg jag det aldrig på det viset.
Nu har jag inga djur inomhus så då ser jag mer vad smutisgt det blri hos kompisar som har djur inomhus, de ser dte inte själv och det gjorde jag inte heller när jag hde djur inomhus.
Så jag måste säga att jag har full förståelse. När man lever i det så ser man dte på ett annat vis.
Det är inte att de kissar och bajsar inomhus utan att de dreglar, fäller, drar in grus, slickar sig på genitalierna och sen slickar på nått annat, barnleksaker tex.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Jag har precis fått lära mig varför inte gravida kvinnor ska tömma kattlådor. Gick igenom det när vi labbade med bakterier. Det ska man verkligen undvika...:crazy:

Annars håller jag med alla andra, att lite skit rensar magen. Just när det gäller djur och sjukdomar finns det ju en del som kan smitta till människor. Fast de flesta antar jag är bakterier ifrån just tarmarna som kan påverka just små barn, gravida, gamla och människor med nedsatt immunförsvar. Annars tror jag inte de påverkar så mycket.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Men det är ju inte värre än alla de bakterier vi sprider omkring oss. Om du bara visste hur mycket skit det finns på sedlar som vi sedan sprider vidare genom våra händer. Man springer ju inte direkt och tvättar händerna så fort man tagit i en tjuga eller ett handtag på en offentlig dörr.

Hår ser jag inte som direkt ohygieniskt. Jag fäller själv rätt så bra.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

ilixindri skrev:
Jag har precis fått lära mig varför inte gravida kvinnor ska tömma kattlådor. Gick igenom det när vi labbade med bakterier. Det ska man verkligen undvika...:crazy:

.

Men det är ju så svårt att låta bli att göra det när sambon gör det så "dåligt" retar ihjäl mig på att han bara tar hälften av pisset så kattstackarn måste ha en äcklig låda.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

tigerfisken skrev:
Men det är ju så svårt att låta bli att göra det när sambon gör det så "dåligt" retar ihjäl mig på att han bara tar hälften av pisset så kattstackarn måste ha en äcklig låda.
Ta på diskhandskar? Såååå farligt kan det ju inte vara att du inte ens får titta på lådan. Låter du bli att ta i skiten med händerna och för allt i världen inte slickar spaden ren :crazy: så kan det knappast vara så farligt.
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

mian1 skrev:
Ta på diskhandskar? Såååå farligt kan det ju inte vara att du inte ens får titta på lådan. Låter du bli att ta i skiten med händerna och för allt i världen inte slickar spaden ren :crazy: så kan det knappast vara så farligt.

Ja jag har oxå tänkt på det,och jag måste ju inte slicka på spaden så länge jag är gravid...:D
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Varför ska man inte göra rent lådan när man är gravid :confused:
För övrigt tycker jag att det är bra med djur och barn, om inte annat får de lära sig att ta ansvar och ha respekt för andra "varelser".
 
Sv: Hur farliga är djurbaciller egentligen?

Tycker oxå att det är bra att barnen får umgås med djur. Mina har 3 katter ute i stallet/trädgården och varsin shetlandsponny.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp