Bukefalos 28 år!

Hur farligt är kattmat, torrfoder för häst?

S

Sunnan

När jag kom till stallet idag upptäckte jag att min häst lämnat mat i krubban, vilket är ganska ovanligt, när jag sen börjar skopa ur lucernet så upptäcker jag torrfoder, mest troligt kattmat i krubban.
Det luktar och ser precis ut som kattmat.¨

Hur det hamnat där vet jag inte, antingen har någon j*vel slängt in det till henne, eller kan de komma från Lucern. hacket?

det jag undrar över är hur pass farligt kattmat kan vara för häst, jag vet inte hur mycket hon fått i sig, det jag fann var 4 bitar torrfoder.

Hon är pigg annars, men är lös i magen. Äter och dricker bra, lite gasig. Har tagot bort all kraftfoder och ger bara hö.

Vad tror ni?

mvh/ Anita
 
Det är ju inte farligt för katten.Ingen fara, jag skulle fodrat hästen som vanligt.Hade nog själv blivit lös i magen av kattmat. :)
 
:D Jag skulle nog vara oroligare om hon sagt Mjau :p

Har ni katt i stallet, eller kan det vara något äckligt hästgodis som någon varit "snäll" och gett henne?

MVH/
 
Ingen katt i stallet, så det hela är jättesjukt!
Jag fattar inte vars maten kommer ifrån. Börjar bli lite paranoid, med tanke på att stallet ligger ute i skogen med stallägarna på gården som ser allt, så antingen är det någon av de 2 stallkompanjonerna, eller så kommer det från lucernet, jag vet inte jag.

Börjar fundera vad det är som händer i stallet, grimmor försvinner, mat försvinner, småsaker är borta, vantar och saltstenar,ciggaretter och mystiska saker sker, dörrar som står öppna,fläktar som slås på och av på dagen och natten, osv
Hästarna är dock sällan nervösa eller oroliga

antingen så är det en förbannelse över platsen, det är nämligen en gammal avrättningsplats, den näst sista som halshöggs i Sverige, tappade huvudet i hästarnas hage, Nirpin Jouni hette han. Kanske letar han efter sitt huvud?

Även stallägarens mamma avled i stallet på 50 talet när hon blev ihjältrampad av sin kossa.

Är det nu inte han som ställer till oreda bli antalet misstänkta så få, 3 personer, så jag vill hellre tro på spöken.....


Så det är lugnt med kattmaten, så bra. Jag funderar om det är anledningen till hennes lösa mage? Vem vet, kanske hon fått underliga saker i maten tidigare också, hon har varit lite lös i magen i 1 vecka nu.

Tycker ni att jag ska ta bort lucernet ett tag , eller köra på?
 
Fränt, om man inte blir rädd och det känns olustigt vill säga. Kanske jultomten är på besök och busar.

Kan det inte vara så att hon ätit lite extra mkt. kall snö eller att något foder är lite gammalt. Grenar, kvistar att tugga på?

Vore jag dig skulle jag bara hålla lite koll men inte ändra något. Kanske om det var möjligt se till att hon äter sitt kraftfoder medan du är där och kan hålla koll på krubban.

MVH/
 
Hu vad läskigt det låter med stallet och allra helst då det hänt en massa grejjer där tidigare... :crazy: :crazy:
Verkligen mysko med kattmaten, allra helst då ni ej har katt i stallet :crazy: Knappastfarligt för hästen, men ändå jobbigt då du inte vet hur mkt den fått i sig. Men uppenbarligen gillade den inte kattmaten eftersom den lämnat då. Skulle kolla lucern noga och se så det inte kommer därifrån och fodra som vanligt.
 
Gud, där skulle jag aldrig stalla upp min häst!!! :eek:

Vi hade också lite så i stallet ett tag. Varje morgon så hade min häst på nåt konstig vis fått tag på grannens hö. Vi testade, och det var OMÖJLIGT för honom att nå det. Var nån som sa att det var småfolk som hade lite kul, och inte vet jag, nån annan förklaring hittades aldrig....

Och kattmaten är nog inte så farlig!
 
Fast varför skulle den huvudlöse hämnas långtlångt senare genom att ge kattmat till en häst!? Kanske är inte spöken så logiska!? :)
 
Tänkte mest på allt det andra som händer också. ;)
Nej, spöken är nog inte speciellt rationella, inte den där sorten iaf! Han var nog inte vidare snäll i livet hellre..... :crazy:
 
antingen så är det en förbannelse över platsen, det är nämligen en gammal avrättningsplats, den näst sista som halshöggs i Sverige, tappade huvudet i hästarnas hage, Nirpin Jouni hette han. Kanske letar han efter sitt huvud?




[/quote]

Ash, min gård ligger ca 75 meter från en gammal galgbacke och här händer det inte mycket! Hästarna reagerar inte ens om man rider upp dem på platsen... :p


Oroa dig inte för kattmaten! I sibirien händer det att man fodrar hästar med torr fisk!
/Kung Tulle
 
Idag var hon jättelös i magen, det bara rann som vatten, stackarn. Men hon är pigg och glad annars

Jag finner dte också ganska osannolikt att stackars Nirpin Jouni skulle lägga kattmat i hennes krubba,men jag lutar mer och mer att det kommer fårn lucernet.

För kattmat är det, vi har smakat. uäck
 
Jag ska göra det på måndag, och ang historier kring gården så har även div djur dött här. Bla har en häst krampat så hårt att den sparkat in hoven i timringen så de fick såga lös hästliket sedan. Den hade en blodsjukdom som den drogs med länge innan den tillslut krampande avled. Hålet i timringen finns kvar än idag, detta hände på 40 talet, och jag använder hästens bett på min häst idag, ett superbra bett.

Så stallet är så mysigt så. Anledningen till att det är en avrättningsplats är att man ser kyrkogården från stallet. Tanken var att alla syndare skulle ligga och titta mot den vigda rätta delen, medan de själv låg i ovigd jord.

Njä, kattmaten är ett mysterium, och dte är inte så kul, jag är ganska misstänksam mot alla just nu.
 
Nej, denna plats är också väldigt rofylld och fin. Däremot betar inte hästarna på själva galgbacken här, de skiter där istället.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Har en svårfödd stor häst som just nu behandlas med Hippotrim sedan nån vecka tillbaks. (men han har itne fått någon diarré eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 046
M
Hästvård jag hare n 3 åring som i ca en veckas tid inte ätit ordentligt, det började med att hon inte åt upp sin mat vid fodring, just då...
2
Svar
24
· Visningar
3 583
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp