Bukefalos 28 år!

Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

När min svalt inför gastron, så tyckte de han skulle ha munkorg. Sån de kan dricka med men inte äta med. Jag tyckte att men han står ju på spån, men vissa började tydligen (enligt djursjukhuset) äta spån, gnaga trä osv när de inte fick mat.

Jag pallade inte ha munkorg på honom, han såg så himla olycklig ut, så jag ställde honom på papper vilket jag hade hemma och var säker han inte skulle äta, och kletade för säkerhets skull antibit på boxkanterna.

Den gastroskopi som gjordes när han stod inne på djursjukhuset, där hade de haft munkorg på. Fast de är ju lite mer hårdhudade och inte så mycket 'stackars ledsna hästen' som man lätt är som ägare ;)

Nu låter inte din heller riktigt som typen som skulle äta spån kanske, men kan vara bra att tänka på. Djursjukhuset hade tydligen mer än en gång inte kunnat genomföra gastro ordentligt (man ser tydligen inte så bra om inte magen är 'helt tom') för att hästen ätit spån. (Vilket visade sig när de gick ner med kameran i magsäcken).
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

min dam slutade också äta kraftfoder helt mystiskt en dag men fortsatte äta ordentligt med grovfoder, var lite grinig och så, då tandis var ut för regelbunden kontroll några dagar senare så hittade hon ett liitet sår mitt på tungan, såg ut som om hon skulle ha käkat en kvist som rivit till eller liknande, litet och runt, detta var då boven i dramat eftersom det sved när hon åt, hon fick antiinfl. och kraft-förbud pga. andra orelaterade problem, och efter den kuren så hade tungan läkt och hon åt som vanligt.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: -moa-
·
M
Hästvård Hästen har sedan i våras hostat och är senaste månaderna behandlad flertalet gånger för detta. Det var antagligen ett virus från...
Svar
7
· Visningar
2 276
Senast: -moa-
·
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
7 771
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Mitt fullblodsto har börjat äta dåligt :( Just nu står hon själv i en lite hage pga. ett sår på ballen. Tidigare i veckan har hon även...
Svar
12
· Visningar
1 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp