Bukefalos 28 år!

Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Medicin mot magsår som är syrahämmande, men det måste ju undersökas om han har sådana problem först, det är receptbelagt. Vad är mash?

Man kan behandla med gastrogard utan att ha gjort en gastroskopi. Det är inte farligt att ge gastro om hästen inte har magsår.

Gastroskopi kräver tyvärr svält innan, magen måste vara helt tom. Det i sig kan förvärra/skapa magsår, så ibland väljer man att behandla på symptom, utan att bekräfta diagnosen. Det är som sagt inte farligt för hästen på något vis - däremot så är det väldigt dyrt med gastrogard, så för husse/mattes plånbok kan det vara väl befogat att 'vara säker på diagnosen' innan.

Man skulle kanske kunna tänka sig prova med andapsin (betydligt humanare prissättning), men enligt 'min' vet så är andapsin mer förebyggande, och kan på vuxen häst inte 'bota' ett befintligt magsår (vilket gastrogard kan). Men om man ska prova utan diagnos så kanske andapsin kan funka. Det är också receptbelagt så oavsett måste du ju prata med din vet, men det ska du ju ändå göra.

När min fick magsår av butta, så första tecknet var tyvärr att han åt mindre.. Och mindre, sen slutade han äta och fick atypisk kolik. Sattes då på gastrogard utefter symptom, inom ett dygn började han äta, och inom en vecka åt han normalt. Man trodde då det skulle räcka med 1 v med gastrogard. 3 dagar efter utsättande började han backa av maten igen och samma visa som innan. Gastroskopi visade på delvis läkta magsår, nya 'äldre' (några dagar gamla) blödande magsår samt nya (pga 12 h svälten) magsår.

Han fick då en 'full' gastrogardbehandling (4 v). 2 v in i den gjordes en ny gastroskopi som visade utläkta magsår förutom några små nya pga svälten.

Gastro gjorde nästan mirakulös skillnad, men plånboken kved.

Men som sagt, man behöver inte göra en gastroskopi utan kan (och det görs rätt ofta) behandla på symptom och se om hästen svarar på gastrogard. Men det är tyvärr otäckt dyrt om man inte har typ en shettis.
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Det vet jag mycket väl och det kanske jag hade gjort om jag hade varit beh vet. Men nu fungerar det såhär förstår du: ;)

1) Veterinärer får bara skriva ut saker till djur de tittat på.
2) Jag kan aldrig garantera att veterinären TS har gladeligen skriver ut gastrogard om denne inte finner det befogat - svårt att veta på ett internetforum, inte sant? Vi kan inte sitta här och ställa säkra diagnoser över nätet, dock kan man ge tips och förslag.
3) Därför skriver jag som det är - för att få receptbelagd medicin måste vetten ha tittat på djuret, hur länge som gått sedan undersökningen är upp till enskild bedömning - inte upp till dig eller mig :)
4) Jag tror inte det skadar att göra en rejäl klinisk undersökning när man har problem under en behandling, oavsett problem. Att få utskrivet saker utan en koll när djuret är sjukt kan vara förödande i vissa fall då symptom kan maskeras och diagnoser missas!

Därför skrev jag inte "säg åt vetten att han skriver ut xxx!". Man blir sjukt trött på sånt som veterinär, och oftast är de som läst på forum på nätet helt ute och cyklar. :crazy: Vilket kanske vi är också ;)

Så hetsa inte upp dig på att jag sagt att nån kanske måste titta på hästen, hoppas jag kunnat förklara varför. :D
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Blää ja vi var ju inne på att behandla på symtom med det i somars när han hade problem (fast åt då normalt ändå men hade smärta oh mycket gas, och i nuläget är det mycket gas för buken blir liksom uppsvullen då på ett visst sätt vilket jag känner igen) men sedan så lyckades vi få bort det genom stallbyte och annan lugnare miljö så det vart aldrig av.

Det kanske dock är värt att behandla en kortare tid nu utan gastroskopi för att få bort det, även med gastroskopi så kommer jag ju betala självrisk på det så en kortare behandling kan man ju lika gärna göra utan att ens förlora pengar så att säga, sen om det behövs mer så är det ju bara att åka till klinik och efter ett tag blir det ju på sjlävrisk då när man kommer upp i sånna pengar.

Aja ringer klinik idag så får vi se vad dom tycker.
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Bra, hör med behandlande veterinär och med kliniken, hoppas det löser sig! :)
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Hehe min vet skriver gladligen ut till den här hästen eftersom vi tidigare varit inne på samma spår i somras.
Han har dessutom kollat honom mindre än en vecka sedan och kan lätt komma ut igen som tur är.

På så sätt känns det som att man aknske skulle börja behandla idag så det inte blir värre över helgen, det har ändå hållt på nu sen i måndags :(

Jag tänker att behandla nu, sen ska vi ändå till klinik den 1:a februari så då kan vi kolla och se om det är nåt "kvar" (om det ens var där från början men det lär vi ju aldrig helt veta men är väl värt det kanske) plus vidarebehandla om det behövs.

Det kan väl vara en vettig plan?

ps. tack för alla bra råd och tankar :)
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Om vetten också tycker det är en bra plan så är det nog en bra plan! Om hästen har varit dålig sen i måndags måste något göras, tycker jag. :)
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Jo jag håller med, jag tar alltdi det rådet jag får av vet oavsett egna åsikter för jag är ju faktiskt inte en vet. så så dryg får man ju inte vara haha.
Skönt iallafall att det inte bara är jag som tycker det är allvarligt när han ratar maten.
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Jag har inget att tillföra ang medecinering av magsårsprep. men jag tänkte på att iom han äter halm så kanske det vore bättre att strö med ngt annat så det grovfoder han får i sig är någon nytta med sas. Alltså hö/silage med näringsvärde mot halmen?

Ja det var bara en tanke för att maximera näringsintaget.
Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Jag protesterade inte mot att någon måste titta på hästen. Det är ju självklart. Utan mot att du skrev att: men det måste ju undersökas om han har sådana problem först som jag tolkade som att det måste ju undersökas om hästen har sådana problem som behandlas med gastrogard. Dvs ha en klar magsårsdiagnos.

Hästen ÄR ju under veterinärvård, så vet kan förvisso telefonförskriva gastrogard helt lagligt till TS häst, men det var att man inte behöver ha säker diagnos på magsår för att prova gastrogard. Utan (veterinär) misstanke räcker.

SJÄLVKLART ska inte djurägaren ringa och säga 'nu ska du skriva ut det här åt min häst'. Men eftersom TS tyckte att då måste hon in till klinik, och det måste hon inte.
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Att utesluta andra diagnoser är ett sätt att ställa diagnos. Att provbehandla är ett annat sätt. Finns en massa olika sätt att komma fram till diagnos. För just magsår är gastroskopi det bästa sättet att vara säker, men som du säger kan det vara en uteslutningsdiagnos också - om hästen svarar på behandling.
Jag skulle rekommendera att man undersöker hästen just pga detta - annars är det ju svårt att utesluta saker. Någon annan rekommendation vågar jag ju inte ge på ett forum såklart. Att stå "under veterinär behandling" gör att man kan skriva ut utan en förnyad undersökning, men inte att man bör. Har man gått på den pumpen nån gång så lär man sig. :)
Fick din gastrogard utringt?
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Fick din gastrogard utringt?

Nej, men utan gastroskopi. Dvs man bedömde (distriktsvet i samråd med stora djursjukhuset) att det var bättre att sätta in gastrogard på ren misstanke, hellre än att svälta honom för en gastroskopi.

Jag har ju aldrig sagt att TS ska få gastrogard inringt, utan att hon inte behöver åka till klinik och göra en gastroskopi för att man ska kunna sätta in gastrogard vid misstänkt magsår. Utan det kan hennes 'vanliga' veterinär som är den som behandlar hästen sätta in om man misstänker magsår.

Så förstår inte vad det reagerar på? Jag har varken rek att TS ska föreslå gg för veterinären, eller att vet ska ringa in gg. Men misstänker man (= vet) magsår kan gg sättas in på ren misstanke, utan bekräftad diagnos (som ju bara kan fås via gastroskopi).

Men jag har aldrig hävdat att 'på TS misstanke' eller 'be vet ringa in recept', så jag vet inte var du fick det ifrån?
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Hur vet du det?

Men det skrev jag ju?? Att gastrogard är ofarligt att ge även om de inte har magsår. Och det kan (och görs en hel del) sättas in av veterinären på ren misstanke. Dvs TS måste inte till klinik (och göra en gastroskopi) för att gg ska kunna sättas in.

Sen är det mycket möjligt att hästen måste till klinik ändå, för att få klart vad den lider av. Men läser du ser du att svaret var ett svar på påståendet att för att behandla med gg måste man veta att det är magsår.

Nu är du ju bara ute efter att tjafsa?
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Du tolkade mig fel. Du tolkade att jag sa att hästen absolut måste göra en gastroskopi först - vilket jag inte sa, thats it. Jag har inte heller sagt att hon måste åka till klinik. Jag skulle personligen åka till klinik med hästen eller plocka ut min veterinär - för att kolla den, vill man evt göra en gastroskopi så är klinik att föredra.
Hittar man inget annat fel så är ju misstanken stark.

Men om TS veterinär sätter in gastrogard utan koll är det ju inte på mitt ansvar.

Jag tycker du tjafsar på lika bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Man kan behandla med gastrogard utan att ha gjort en gastroskopi. Det är inte farligt att ge gastro om hästen inte har magsår.

Jo, det kan vara farligt om det fördröjer att man ställen en korrekt diagnos, om nu orsaken till att hästen äter är någon annan än den som tråden tyvärr snöat in på! Hästar som inte äter normalt under antibiotikabehandling är inte att leka med...
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Givetvis. Men det är liksom ingen ide diskutera när du tar saker ur sitt sammanhang, inte heller när du lägegr ord 'i munnen' på mig.
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Vem lade orden "måste åka till klinik" och "måste göra gastroskopi" i min mun då? Inte var det jag iaf.

Det är väl ändå upprinnelsen till denna orgie i meningslöshet. Det var inte det jag varken skrev eller menade.
Nu minns jag varför jag brukar hålla mig borta från "hästvård". :D Ska nog återgå till det.
 
Senast ändrad:
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

Jag håller med dig helt o tycker att vissa mer eller mindre avsktligt misstolkar dig. Men det blir lätt så när man försöker hålla en professionell attityd i en allmän diskussion med lekmän så det får vi ta.
PL
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

KL

Lugna lugna nu ;)

Fick tag på ena kliniken (jag har två jag brukar använda plus en vanlig vet på hemmaplan) och dom tyckte att vi ska slutföra hippotrimmet (är slut nu på söndag) trtos detta, då det behövs (håller med om det) men att han brode ha normalt aptit och äta igen ett par dagar efter avslutad behandling, så typ onsdag.
Om det inte är fallet så kan jag välja själv om jag åker in eller går på Gastrogard direkt men jag känner att om han inte äter hyfsat då så gör vi gastroskopi direkt på klinik om han ändå är så pass dåligt.
Förutom...om han är jättedålig, så pass att man inte vill svälta honom.
Ett problem är dock att det inte finns annat strö så är svårt att svälta när han vill äta halm ju....det vet i fasan hur jag ska lösa annat än att behöva köpa in massor spån själv.

Fick honom att äta mash idag dock iallafall, även att han totalratar den vanliga maten (tom. från handen)
Den var han riktigt het på, gnäggade och vart till sig så fick i honom hela 8dl i slut ändan och han slickade rent :)
Och hö verkar han äta iallafall, även om det nog är ltie mindre än vanligt.

Så vi får väl se hur det går...

Tack för all hjälp!
 
Sv: Äter inte som normalt :( Teorier välkommna!

tack för förslag, han ska faktiskt flytta till spånstall 1a februari så det är inte så lång tid kvar iallafall som tur är.
Dock är han så svårfödd så han rasar om man inte får i honom kraftfoder vettigt...men vi får väl se hur det går nu.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 663
Senast: -moa-
·
M
Hästvård Hästen har sedan i våras hostat och är senaste månaderna behandlad flertalet gånger för detta. Det var antagligen ett virus från...
Svar
7
· Visningar
2 280
Senast: -moa-
·
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
7 785
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Mitt fullblodsto har börjat äta dåligt :( Just nu står hon själv i en lite hage pga. ett sår på ballen. Tidigare i veckan har hon även...
Svar
12
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp