Hur fästa BoT ryggvärmare?

Comfort

Trådstartare
Igår fick jag den äntligen!

men nu är ju frågan hur den ska fästas... funderade på att sy fast kardborren i ett tunt bomullstäcke som man kan ha under de andra ute utan att det värmer nåt extra, men ringarna - går det sätta snören som man sen knyter i ringarna eller är det risk att de skaver? Skavkänslig häst!

hur har ni gjort?

behöver man "vänja in" den?
Hästen är öm, den är inte bara i förebyggande.

Sv: Hur fästa BoT ryggvärmare?

Jag har inte haft den, en i stallet hade den dock. I början hade hon en vanlig täckesgjord, men sydde sedan fast den i täcket, tror jag.. Hm..

Läste om den:
Fästes på insidan av ordinarie täcke med hjälp av öglor, kardborrband eller sys fast.

Eftersom det är öglor både fram och bak så kan du även göra på följande sätt: Fram för ett band runt halsen och bak för ett band runt svansen. Beroende på hur "livlig" och "rörlig" din häst är kan olika infästningar vara att rekommendera. En variant som fungerar är ett elastiskt bensnöre (egentligen för täcken) fram om bogen och två bensnören, fästa i de bakre ringarna, kopplade under magen.
Nu är ena delen av ett brett kardborreband fäst i mitten. Den andra mjuka delen av kardborrebandet följer med och den kan du sy in i ditt eget täcke. Du kan då lätt ta bort ryggvärmaren för tvätt osv.

hästen är av modell huligan och får x antal ryck i hagen varje dag;) Frågan är om inte ett elastiskt bensnöre runt bogen kommer skava?

Jag fäste min ryggvärmare i ett täcke som satt bra på hästen, ett bomullstäcke. Inga skav och ryggvärmaren låg där den skulle! :D

Nu har min dåvarande häst dock fått gå till de evigt gröna ängarna och min nya häst är mindre än han var så nu får jag nog köpa mig ett nytt täcke att sy in kardborren i när jag känner att jag vill använda ryggvärmaren.

Jag sydde fast ena delen av kardborrbandet i ett fleecetäcke och klämde fast ryggvärmaren på insidan. Sitter väldigt bra, och man kan ta av och tvätta vid behov.

kl

Nu har jag satt dit den, fåår se om det håller:D

satte ett elastiskt bensnöre runt bogen, täckgjord och ett stelt bensnöre under svansen.

Du har fått många tips om hur du ska fästa den. Då svarar jag på frågan om du ska vänja in den. Och självklart ska du det som med alla bot produkter!

ja jag tänkte hon skulle få ha den nån timme idag och sen öka successivt.

Blir ett himla meck med av och på vintertäcke för jag har inga boxar än att ställa in henne så länge. de är under uppbuggnad:D

Liknande trådar

Hästvård Min häst lider av shivering och har normalt inga problem med det så länge hon inte blir för kall om ryggen/rumpan. Jag tycker inte att...
Svar
19
· Visningar
2 327
Senast: muppia
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 994
A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 354
Senast: Nica2
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 341
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S