Hur fodrar ni era fullblodston?!

Fashionistan

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett fullblodsto och som många andra är detta sto väldigt svårfött och i dagens läge även i underhull!
Om jag köper henne så kommer hon bara få gå o äta upp sig och tömköras ett bra tag tills hon är rund och go igen! :)

Hur fodrar ni era ston? :) Även gärna bilder!

Sv: Hur fodrar ni era fullblodston?!

Det är väl bara att räkna?

Min fullblodsvalack fick 110MJ och en kvot på 8 när han var igång och i normalhull.

Bra grovfoder med fri tillgång och komplettera med lucern.

Äter hästen inte de grovfodermängder som krävs så lägger du till ett kraftfoder som passar.

det finns redan en tråd om att fodra fullblod, i övrigt håller jag med föregående talare.

Jag fattar inte att folk inte fodrar mer med havre, det är ett skitbra foder speciellt för fullblod som har svårt att hålla hull.

Hur "skitbra" havre är beror väl på hur näringsvärdet i grovfodret ser ut?

Havre är bra, men knappast något mirakelfoder om resten av foderstaten är sk-t.

Har ju en del fullblod och alla har individuella foderstater.
Sto 1
Är mycket lättfödd och klarar sig mycket bra på bara fri tillgång av bra grovfoder.
Sto 2
Är förhållandevis lättfödd men behöver lite mer och får kraftfoder som komplement. Förr vintern gick hon på proteintillskott i form av potatisprotein, betfor, morötter (för att få henne att äta) Lympos avel och lusernpellets.
Sto 3
Extremt svårfodrat på vintern. Så hon får fri tillgång på lusern, D&H Stud Balanser och havre.

Jag fattar inte att folk inte fodrar mer med havre, det är ett skitbra foder speciellt för fullblod som har svårt att hålla hull.

Håller med!! Äntligen nån som har vettig syn på havre och fullblod:bow::bow:

Havre tycker jag är basen (när det gäller kraftfoder - självklart utöver grovfodret) sen kompletterar man med det som kan behövas. Finns speciella skäl att det inte fungerar, vilket är undantag, så måste man självklart acceptera det.
Med mer havre i foderstaten kanske inte så många fullblod vore så "svårfödda". Och det menar jag på fullt allvar.

Det är väl bara att räkna?

Min fullblodsvalack fick 110MJ och en kvot på 8 när han var igång och i normalhull.

Bra grovfoder med fri tillgång och komplettera med lucern.

Äter hästen inte de grovfodermängder som krävs så lägger du till ett kraftfoder som passar.

Kan bara instämma.

Man ger så mkt grovfoder (med bra kvot) de vill äta, och sen kompletterar man med det kraftfoder som passar.

Mina har ätit så mkt silage de velat, och sen fått kraftfoder för att täcka glappet. Vad för kraftfoder har berott på, men hestekraft och korn/havre (havre till förra stoet, korn till nuv valacken) och olja brukar funka bra för mina. (Lucern tycker/tyckte de inte om dessvärre)

Jo självklart räknar jag! Det gör jag även till mitt sto jag har nu som är halvsvårfött.

Men som jag läst i lite andra trådar är det extra "svårt" att hitta rätt balans till just fullblod, det var därför jag frågade! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 825
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka