Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Gabbi

Trådstartare
Lite lagom överrumplad blev jag när de ringde från SVT i morse när jag satt och nosade på den första koppen kaffe. Sambon har tydligen tröttnat eller inspirerats av mitt ivriga tittande på nämnda program och anmält mig dit. Nu ringde de och hade tjugo frågor i beredskap. Jag svarade så gott jag kunde och tyckte att jag sög, när intervjuaren plötsligt förkunnade att; Ja, det där gick ju fantastisk, välkommen hit till programmet.
Jaha?

Hur ska jag träna inför detta? Lite vill jag gärna fördjupa mig även om jag lika gärna kan åka ut på andra frågan. De frågor jag fick i telefon var ganska lätta (tyckte jag då), men jag hade fel på en fråga om opiumkriget bla. Detta och tidigare erfarenhet säger mig att jag inte är så duktig på krig, heller inte på kungar och svenska partiledare. Kanske spela en himla massa TP?
Favoritämnen är religion, litteratur, geografi och allt som rör djur och natur.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Grattis! Jag har också blivit uppringd en gång och kvalat in till programmet men jag fegade ur :o Ångrar mig lite varje gång jag tittar på programmet men samtidigt hade jag varit väldigt obekväm med att se mig själv i tv, är högst osäker på om jag hade kunnat prestera.

Jag tror att frågesport i allmänhet är bra uppladdning. Kanske spela Quizkampen i luren med vänner och bekanta och såklart titta på gamla program.

Lycka till!
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Jag fegade också ur för jag hade tenta den aktuella dagen. Men som sagt Vem vet mest går ju varje dag nu, titta på det! Även om inte samma frågor kommer så kommer frågor som liknar varandra. Spela TP och liknande frågesportsspel!
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Spela mycket TP låter smart! Annars handlar det nog mycket om tur med frågorna tror jag. :p

Har många vänner som vart med, bland annat en som blivit lite av en youtubekändis med cirkus 1 000 000 views, genom sitt "kan det va Hitler"-svar på en fråga. :D
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Om du har en smartphone kanske Quizkampen kan vara något att ladda ner. Ett drös med blandade frågor. Kanske dock lite väl lätta ibland. Men kan ju vara värt att kolla upp åtminstone :)
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Skaffa kono-appen ifall du har en läsplatta eller smartphone, det är typ som tp. Tror det är nationalencyklopedin som står bakom den.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Känner du till Derren Brown? Han gjorde ett program runt 2007 som hette Trick or Treat. Där var det en man som skulle drillas till att bli pub quiz geni och fick lära sig en massa tricks.

artikel

Du kan säkert söka på Derren Brown Trick or Treat för att se om du kan se det avsnittet på nätet någonstans.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Spela mycket TP låter smart! Annars handlar det nog mycket om tur med frågorna tror jag. :p

Helt klart lite tur. Jag fick bland annat frågor om K2 i telefonen (har vänner som klättrat), om hammarhajar (jobbar med fisk), om författare (är en själv + älskar att läsa), om film (en vän hade diskuterat den filmen på FB några dagar tidigare), om Dalarna, (halva bekantskapskretsen är därifrån) om vetenskapliga namn på kroppsdelar (mitt paradämne) osv.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Ja och det är ju väldigt varierat bland frågorna som ges i programmet också! Ibland känns det som att vissa bara får helt omöjliga frågor! :p
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Vad roligt!
Det är något jag också gärna skulle göra (eller någon liknande frågesport), men i slutändan skulle jag säkert fega ur.

Jag tror på TP och liknande kunskapsspel där man kan "mala" frågor på ett ganska lättillgängligt sätt.

Sen kan man ju som sagt ha tur också. En klasskompis var med och tog sig till final genom att bli "bortglömd" i omgång 2, dvs. på sin höjd fick hon en eller två frågor (och då gissar jag högt), eftersom hon stod längst ut på plats 10 och de andra var upptagna med att slå ut varandra :p
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Grejen är att jag tänkte fega ur, eller svara på hennes frågor och sen skulle hon säga; Jaha, det var ok men inte tillräckligt, och så skulle hon önska mig en fortsatt bra dag. Istället lät hon jätteglad och sa att det här var alldeles strålande. När hon redan hade sagt datum var det lite sent att fega ur, + att det inte ligger för mig att fega. Det som inte dödar vidgar vyerna, antar jag.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Blir man inte tom i huvudet när man måste kunna svaret så snabbt? Tre sekunder är ju inget, om man inte är inne i ett extremt flow.
Jag tänkte se till att ha en lugn vecka innan, inte plugga massa språk och stresskriva böcker osv, utan bara låta hjärnan få en chans att fungera ordentligt.
Vad fick du för frågor? (mest av allmänt intresse, inte för att jag tror att jag får samma.)
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Visst blev jag tom i huvudet ibland men konstigt nog så var det inte så ofta.. Och tre sekunder gäller från det att Rikard läst klart frågan, du kommer se den på en skärm samtidigt och läsa den själv. Det ger någon extra sekund att tänka på.

Jag fick frågor om det mesta, några frågor i första omgången var, misstänker jag, specialskrivna för mig. De vill ju ha kvar så många som möjligt in i andra omgången. Jag fick någon fråga om musikaler vill jag minnas, en sån där lyssna-fråga. Annars var det väldigt blandat vad jag fick för frågor.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Grejen är att jag tänkte fega ur, eller svara på hennes frågor och sen skulle hon säga; Jaha, det var ok men inte tillräckligt, och så skulle hon önska mig en fortsatt bra dag. Istället lät hon jätteglad och sa att det här var alldeles strålande. När hon redan hade sagt datum var det lite sent att fega ur, + att det inte ligger för mig att fega. Det som inte dödar vidgar vyerna, antar jag.

Det är klart du inte kan fega ur! Jag vill gärna veta när det sänds, för då kan jag sitta och skryta med att jag känner dig :p :D

Lycka till!
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Jag vill oxå veta :-)
Älskar programmet, kul att du ska vara med TS jag skulle aldrig våga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp