Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Det är klart du inte kan fega ur! Jag vill gärna veta när det sänds, för då kan jag sitta och skryta med att jag känner dig :p :D

Lycka till!

Nej, nu kommer jag inte fega ur. Det var mer den första tanken när hon ringde, att bra nu svarar jag för mycket fel och så kommer jag inte med och så kan jag gå tillbaka till min frukost.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Ser framför mig nu scenerier där jag får en cykelrelaterad fråga och svarar FEL.
:eek:
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Ser framför mig nu scenerier där jag får en cykelrelaterad fråga och svarar FEL.
:eek:

Hihi, jag skulle aldrig våga. Jag skulle verka senildement - "Ja det är ju hon ... du vet ... som var med i den där filmen vad den nu hette ... och är gift med du vet han med näsan ..." Kan inte komma på ett enda namn eller plats eller titel när jag behöver göra det ...:o

Men jag ska heja på dig!!!:banana:
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Jag kan säga att jag var likadan i telefon när hon ställde uttagningsfrågorna.
"Ahhhhh.....ehhhh, men hon du vet, den lilla mörka!"
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Lita på att din livserfarenhet ar förberett dig. Viktigaste är att slappna av så du inte låser dig.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Jag tror inte att det hjälper så mycket att öva på frågor. Det viktiga är att överleva i studion med huvudet kallt.

Jag var med i en annan tv-tävling en gång och det gör jag aldrig om. Blackouten när man står där med allt ljus och alla kameror och man får frågan om rött är en röd färg och man svarar cykelställ... Nä, aldrig mer:cry:
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Åh, vad roligt! Jag älskar Vem vet mest! :love:

Prova att läsa alla frågor till TP, Quiskampen och framför allt titta på programmet, det går ju alla vardagar. Jag lär mig jättemycket allmänbildning av att titta på frågeprogram. Lycka till!
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Taktiktips:

Ett fel som jag tycker är vanligt att deltagare gör är att de är alldeles för dumsnälla i andra omgången. Vill man gå till finalen gäller det att få ut de andra deltagarna så fort som möjligt, dvs ge frågan till de som har minst antal lampor. Många tycker det är taskigt och ger frågan till den som har flest lampor istället. Då tar det längre tid att komma till finalomgången och man löper då större risk att åka ut själv. Andra omgången riskerar också att ta så lång tid att frågorna börjar bli svårare. Till slut blir frågorna omöjliga att svara på, och så långt vill man inte att det ska gå, för då är man chanslös om man råkar vara den som får frågan nästa gång.

Väl i finalomgången är ett annat vanligt fel att man inte vågar svara själv på frågorna, utan bara ger bort dem hela tiden. Då riskerar man inte bara att tappa poängen, utan man ger även bort spelet till motståndaren om denne svarar rätt. Svarar man på frågan själv, men svarar fel, så ger man visserligen motståndarna poäng, men man har fortfarande chans att ta tillbaks spelet i "snabbast på knappen". Bästa sättet att vinna är att vara den som tar kontroll över spelet.

Lycka till!
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Taktiktips:

Ett fel som jag tycker är vanligt att deltagare gör är att de är alldeles för dumsnälla i andra omgången. Vill man gå till finalen gäller det att få ut de andra deltagarna så fort som möjligt, dvs ge frågan till de som har minst antal lampor. Många tycker det är taskigt och ger frågan till den som har flest lampor istället. Då tar det längre tid att komma till finalomgången och man löper då större risk att åka ut själv. Andra omgången riskerar också att ta så lång tid att frågorna börjar bli svårare. Till slut blir frågorna omöjliga att svara på, och så långt vill man inte att det ska gå, för då är man chanslös om man råkar vara den som får frågan nästa gång.

Väl i finalomgången är ett annat vanligt fel att man inte vågar svara själv på frågorna, utan bara ger bort dem hela tiden. Då riskerar man inte bara att tappa poängen, utan man ger även bort spelet till motståndaren om denne svarar rätt. Svarar man på frågan själv, men svarar fel, så ger man visserligen motståndarna poäng, men man har fortfarande chans att ta tillbaks spelet i "snabbast på knappen". Bästa sättet att vinna är att vara den som tar kontroll över spelet.

Lycka till!

My point exactly. Jag är lite opedagogisk av mig, så jag kommer inte vara tjejsnäll om jag är kvar så länge att det blir aktuellt med taktik. Just nu ser jag iofs mer av Mandalakis scenario framför mig; "Öh, cykelställ?" och så åker man ut. Men det du listar ovan är två saker jag alltid sitter och stör mig på.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Väl i finalomgången är ett annat vanligt fel att man inte vågar svara själv på frågorna, utan bara ger bort dem hela tiden. Då riskerar man inte bara att tappa poängen, utan man ger även bort spelet till motståndaren om denne svarar rätt. Svarar man på frågan själv, men svarar fel, så ger man visserligen motståndarna poäng, men man har fortfarande chans att ta tillbaks spelet i "snabbast på knappen". Bästa sättet att vinna är att vara den som tar kontroll över spelet.

Lycka till!

+ att det är jättesvårt att förutse om en fråga som låter svår verkligen kommer att vara svår. Den kan beskrivas på ett sätt som gör att den låter jättesvår, men när frågan väl kommer är den löjligt enkel.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Jag läste en artikel om frågesportprogram i tv. Bland annat togs Vem vet mest upp. Programmet är ganska mallat, enligt artikeln så tar de reda på vilka expertområden man har och sen får man frågor utifrån det. Blir det för kort tid kvar i första omgången så att för många är med så ställer de frågor till deltagare som är nära att åka ut inom sånt som inte är deras expertområde så att de ska åka ut snabbt. Och tvärtom om det är för många som hänger löst för tidigt i första omgången. Känner dock ingen som har varit med i verkligheten så hur sant det är som stod i tidningen kan jag inte riktigt svara på såklart men det lät ju ganska logiskt och de hade intervjuat programledaren så nån sanning finns det väl i det antar jag.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Jag läste en artikel om frågesportprogram i tv. Bland annat togs Vem vet mest upp. Programmet är ganska mallat, enligt artikeln så tar de reda på vilka expertområden man har och sen får man frågor utifrån det. Blir det för kort tid kvar i första omgången så att för många är med så ställer de frågor till deltagare som är nära att åka ut inom sånt som inte är deras expertområde så att de ska åka ut snabbt. Och tvärtom om det är för många som hänger löst för tidigt i första omgången. Känner dock ingen som har varit med i verkligheten så hur sant det är som stod i tidningen kan jag inte riktigt svara på såklart men det lät ju ganska logiskt och de hade intervjuat programledaren så nån sanning finns det väl i det antar jag.

Fast är inte det fusk?
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Tja, samtidigt måste de ju få både första omgång, andra omgång och final varje dag. Om andra omgången håller på och håller på är ju en viss kontroll av frågorna ett sätt att styra hur lång tid leken tar. Jfr Så ska det låta där det knappast är en slump att Peter Jöback får sjunga Kristina från Duvemåla varje gång.

Man kan ju inte frågorna, men man kanske är bevandrad i området.
Jag tror på det, för de frågade mig mycket vad jag hade för hobbys, intressen, om jag reste osv, och sen förlorade vi oss i en lång resediskussion om Nordkorea och Uzbekistan.
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Jag har hört ryktas att i Brittiska frågetävlingar och liknande program, får deltagarna ett glas vin före programmets början! Jag vet dock inte hur mycket sanning som ligger i det påståendet ;)
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Om mina ögon vill mötas inåt näsroten så har jag fått ett glas vin, så det blir nog rätt lätt att se. :-)
 
Sv: Hur förbereda sig för Vem vet mest?

Tja, samtidigt måste de ju få både första omgång, andra omgång och final varje dag. Om andra omgången håller på och håller på är ju en viss kontroll av frågorna ett sätt att styra hur lång tid leken tar. Jfr Så ska det låta där det knappast är en slump att Peter Jöback får sjunga Kristina från Duvemåla varje gång.

Man kan ju inte frågorna, men man kanske är bevandrad i området.
Jag tror på det, för de frågade mig mycket vad jag hade för hobbys, intressen, om jag reste osv, och sen förlorade vi oss i en lång resediskussion om Nordkorea och Uzbekistan.

Nu tar jag upp en asgammal tråd för mitt program sänds nu i vår :) Jag fick definitivt inte frågor som var anpassade till mig, snarare tvärtom!

Jag har hört ryktas att i Brittiska frågetävlingar och liknande program, får deltagarna ett glas vin före programmets början! Jag vet dock inte hur mycket sanning som ligger i det påståendet ;)

Jag fick tyvärr inget glas vin (men väldigt god mat och äppeljuice :D) men det hade nog hjälpt med en liten sipp för jag var så sjuuuukt nervös innan inspelningen att jag skakade i både knän och händer ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp