Bukefalos 28 år!

Hur fördelar sig fett på kroppen?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag har nu för första gången i mitt liv bantat för att det behövdes.
Magen tryckte på så att jag spydde om jag böjde mig framåt för mycket efter en måltid.
Det var inte hållbart.
Gissningsvis så har jag också en övre magmun som inte sluter så tätt.

Nu så har jag gått ner 3kg och kan obehindrat böja mig fram hur mycket som helst.
Jag har gått ner från 71,5 till 68,5 och minskat mitt midjemått med 12cm.
Och det är här som jag inte begriper vad som har hänt.
Kan 3kg verkligen vara 12cm runt midjan?

Vad händer egentligen när man bantar?
Varifrån försvinner fettet först?
Och tvärt om när man går upp i vikt.
Var sätter sig fettet först?
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Det är såklart helt olika och individuellt.
Och det är bukfettet som är det farligaste fettet, så det är bara att gratulera :)

Jämför med 3 kilo smör eller margarin. Det tar ganska mycket plats.
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Skulle tro att det är väldigt individuellt, jag har tex precis fått mina ringar ändrade eftersom jag tappade dem.
Har gått ner ca 40 kg, fördelat på en 182 cm lång kropp, 3,5mm runt ett ringfinger är ett ganska så gott betyg på att i mitt fall så var kilona verkligen väl fördelade över hela kroppen;)
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Fascinerande! och kul, det är ju det bästa stället för kilona att försvinna ifrån. Tränade du inte alls? Situps eller ridning eller någonting. Tänkte att musklerna kanske drog ihop sig och håller in också?

Det kanske bara var bukfett innanför magmusklerna som försvann, och de drog ihop sig?
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

För mig sätter det sig på höfter och lår först, sedan mage och sist brösten. När jag går ner i vikt så försvinner det i omvänd ordning, alltså brösten först, sedan magen och sist lår.

58 kg = smala lår, men fult mager i övrigt (höftben, bröstben, nyckelben sticker ut)
59 kg = smal
60 kg = smal med lite tillstymmelse till fett på låren
62 kg = smal med tjocka lår
63 kg = lite mage börjar synas, feta lår
65 kg = tjock både runt mage och lår
68 kg = fyller plötsligt ut en B-kupa! Tjoho! Men alldeles för tjock över resten av kroppen...
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Oerhört individuellt!!

Jag har det mesta på bålen och överarmarna. Inget på låren.

När jag går ner försvinner det först från överdelen av magen. Sedan så småningom från resten av kroppen. Ryggen och handtagen minskar allra minst.
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

När jag håller in på kalorierna så syns det ganska snabbt på mina "lovehandles" ;) speciellt i början, och ofta är det så att det är mkt vätska man gör av med i början.
På en vecka kan man snabbt rasa i vikt just för att överflödig vätska lämnar kroppen. Och det är bara prositivt tycker jag för man får en rejäl kick, wow detta gick ju snabbt!
Sen gäller det bara att hålla i och inte tappa modet om det inte går lika snabbt hela tiden.

Hur fettet fördelar sig vet jag inte dock, är nog ganska individuellt.
Mitt överflöd sitter på lår och rumpa i stort sett, en bit upp med sk lovehandles då också. Ansikte och överkroppen generellt är i rätt bra trim hela tiden, om än lite slappare då jag inte tränar.

På min sambo sätter sig allting på magen och i ansiktet. Rund mage och ansikte när han är i dålig form. Men speciellt i ansiktet försvinner den där plufsigheten ganska snabbt vid reglerat kaloriintag.
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Tränade du inte alls? Situps eller ridning eller någonting.
Jag arbetar ganska så hårt med kroppen så jag är väl musklad under fettet.
Magen ser ut att bli helt platt och det finns rutor på den under fettet.

De senaste åren så har jag byggt på mig säkert 10kg muskler också och dem vill jag ha kvar.

Byxorna ramlar ner så jag letade rätt på ett skärp att hänga upp dem med.
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Det är alldeles väldigt olika. Jag blir uppenbarligen lika rund överallt. När jag lyckas gå ner i vikt så syns det uppifrån och ner.
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Om du ska fortsätta med viktnedgången så se till att fortsätta underhålla kroppen om du vill behålla musklerna. Men det gör du säkert, ville bara inflika :)
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Det har fått och får gå långsamt.
Dessa 3kg har tagit säkert 9 månader.
Jag har inte bråttom.

Det finns en liten "badring" kvar runt midjan som jag tänkte göra mig av med.
Men jag är så rädd om mina surt förvärvade muskler att jag kommer att vara mycket försiktig.
Jag tar ett ½kg i taget och mäter hur det blev.
Låren, rumpan och överarmarna får inte minska.
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Som flera har sagt, det är individuellt. Jag tror också det är kopplat till kroppsformen också. Om man är äppelformad skulle jag tro att bukfettet släpper sist, och jag som är päronformad kan ha jättesmal överkropp och bred rumpa.

På mig sätter sig kilona ganska jämnt. Skulle tro att 40% sätter sig på rumpa och lår och resten fördelar sig på övriga kroppen. Dvs vader, armar, bröst, midja, axlar osv. Jag mins när jag gick ned ca 20 kg i vikt, efter kanske 10 kg kunde jag se mina nyckelben när jag stod avslappnat med händerna utmed sidorna. Det hade jag inte gjort innan.

Det lite tråkiga med detta är att jag inte kan se så stor förändring på måttbandet när jag går ned i vikt. Dvs 3 kg på mig tas från hela kroppen och då blir det bara någon halv cm här och där. Det positiva är väl att jag kan smyga upp i vikt utan att det blir jättepåtagligt direkt. Om det nu är positivt.

Och fettet på rumpan släpper sist. Så jag har för länge sedan accepterat det, gläds åt min fylliga rumpa och fokuserar på en hyffsat platt mage istället.

Lycka till med viktminskningen!
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

Det är nog olika. På mig försvann lite från brösten när jag gått ner i vikt. Brösten, till vilken nytta?!?! Kunde det inte försvunnit från rumpan först, den är störst!!!!!! När jag insåg det blev jag lite nedslagen, det syns ju inte att jag tappat vikt ju! Visserligen har min mage blivit något mer hängig, men ändå!!!! :( Jag vill ju att det ska synas, inte bara kännas!

Men jag ska inte klaga, jag har ju gått ner i vikt! :)
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

som andra skriver så är det genetiskt var det sätter sig.

På mig har jag mest fett på lår och rumpa och överarmar. I övrigt kan jag vara ganska smal, har en smal midja och rätt små bröst. Ju mer jag går ner i vikt desto mindre ser man att fettfördelningen är så ojämn. Så jag är som snyggast när jag är smal, men inte spinkig.
 
Sv: Hur fördelar sig fett på kroppen?

KL

Fettet fördelar sig enl. Murphys lag, där du vill att det ska försvinna stannar det kvar, där du vill ha det försvinner det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp