Hur förvara morötter???

Otherside

Trådstartare
HUR förvarar man morötter - i kylskåp i typ en vecka? Jag älskar morötter; råa, rivna, i mat, kokta, you name it. Köper påsar med nyskördade morötter från Skåne, där jag bor numera, året om. Men när jag lägger påsen i kylskåpets nedre grönsaksdel, blir ändarna av morötterna sunkiga och lösa, liksom ruttna, redan efter nån dag, i plastpåsen. Öppnar jag påsen blir de istället uttorkade och mjuka. Jag vill åtminstone kunna spara dem en vecka, max.

HUR förvarar man morötter???
 
Just nu är det hopplöst. Tror de vanligen börjar ruttna redan i affären. Mina brukar stå sig ett par veckor i påsen i kylskåpet men nu blir det rutten sörja efter ett par-tre dagar. Jag vet inte hur många påsar jag fått slänga med mer än hälften kvar.
 
Jag öppnar upp påsen och lägger i kanske... 20cm hushållspapper. Har aldrig problemet med att de blir torra, snarare tvärt om! Dock har jag insett att jag inte ska köpa allt för stora påsar, för jag hinner inte äta upp innan det blir dåligt oavsett hur jag förvarar morötterna!
 
Lägg lite hushållspapper i påsen som suger upp kondens och byt när det är fuktigt. Sen såg jag igår att man kan frysa rivna morötter så kanske göra det om du inte hinner äta upp alla.
 
Jag har en sån här burk till våra morötter.
Den fungerar så att eventuell fukt rinner ner under "näthyllan" grönsakerna ligger på.

https://www.clasohlson.com/se/Kylskåpsförvaring-frukt-och-grönt-Duo-Large,-4,8-l/p/Pr444709003

Ps. tipset med en pappersbit i påsen fungerar också i salladspåsar 😀
Har en vän som testat lite olika varianter. Det hon kom fram till var ett liknande hemmabygge funkade bra, dvs lite vatten i botten, men fixat en upphöjning, för att morötterna in skulle ligga i vattnet.
 
Nja? En hel del av vår morötter odlas i växthusmiljö och är färska en stor del av året. Har jag fått lära mig.
Undrar om det inte kan vara så att man väljer sorter till det, där man prioriterat andra egenskaper än lagringståligheten?

Jag får morötter av en vän som har dem i jordkällare utan problem i ett år. Efter ett tag i kylskåp blir de antingen mjuka av torka eller sätter rötter av fukt, men det tar långt mer än en vecka och då gör jag inget särskilt för att ta hand om dem. Men de är mer kompakta och "hårda" redan när de tas upp än de ljusa färskmorötterna som säljs med blast i affären. Antar hur bra de kan lagras påverkas till viss del av vilken morot det är man har från början.

Edit: Och kanske när i livscykeln de skördas? På hösten är det ju naturligt för dem att förbereda sig för en vinter som "lagrade" i marken.
 
Morötter skördas på hösten och kan hålla ända till nästa höst om dom är odlade i rätt jord, och lagras i rätt förhållande. Rätt förhållande är 1-2 grader och 100% luftfuktighet. Det innebär ändå att det ska vara tort, inte i vatten. Själv äter jag väldigt lite morötter, men jag måste ändå lyckas förvara dom ganska rätt. Har en påse för det mesta i kylen och den har säkert legat över ett halvår flera gånger. Men då är den nog inköpt på hösten, morötter som kommer ut på markande så här års kan vara oldade i jordar som gör att dom redan ligger precis på maxgränsen av vad dom klarar av. /Morotsodlarens dotter
 
Snart kommer det nya morötter och då är problemet ut världen. Man får äta mer efter säsong helt enkelt. Morötterna nu, om de är svenska, är ju snart ett år gamla.
Fast de är nyskördade från trakten. Vilket, antar jag, innebär att de legat i jorden och nyss skördats. De brukar täcka jorden med halm. Det fungerar i Skåne, vad jag förstår.
 
Har en vän som testat lite olika varianter. Det hon kom fram till var ett liknande hemmabygge funkade bra, dvs lite vatten i botten, men fixat en upphöjning, för att morötterna in skulle ligga i vattnet.
Det kan absolut fungera - i den här burken är dock grejen att de inte ligger i vatten/är blöta.
 
Har en vän som testat lite olika varianter. Det hon kom fram till var ett liknande hemmabygge funkade bra, dvs lite vatten i botten, men fixat en upphöjning, för att morötterna in skulle ligga i vattnet.

Det kan absolut fungera - i den här burken är dock grejen att de inte ligger i vatten/är blöta.

Så nu att det troligtvis står "inte" i @Sharpless inlägg - så strunta i mitt förtydligande..

Bra att kunna fixa själv!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur förvarar ni morötter i stallet under sommaren för att de ska hålla sig fräscha? Det här gäller morötter i påse från butiken, inte...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: Pathmaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp