Hur förvara morötter i stallet?

Mooch

Trådstartare
Hur förvarar ni morötter i stallet under sommaren för att de ska hålla sig fräscha? Det här gäller morötter i påse från butiken, inte fodermorötter i säck. Jag har inte tillgång till kylskåp. Mörkt ska de väl ligga, men är det bättre att de ligger öppet, t.ex. i en hink, eller att de ligger i plastpåse? I påse blir de så snabbt fuktiga, mjuka och äckliga tycker jag.

Några bra tips?
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Jag brukar ta ur morötterna ur påsen och torka dem torra, sen förvarar jag dem i en skål på diskbänken. Sålänge som de inte står i direkt sol så håller de sig fräscha i en par-tre dagar, längre tid än så räcker inte en påse morötter i mitt stall :)
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Jag ger en-två per dag, så en 1-kilos påse räcker ett tag - länge nog för morötterna att börja bli saggiga. Men nu senast tog jag dem ur påsen och lade dem i en öppen hink som sen står i fodertunnan med lock på. De ser fina ut, hellre lite torra än blötsaggiga. Måste ju ha dem så att stallmössen inte hittar dem! :)
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Mörkt, svalt o lite fuktigt typ. Vi har dem i pumprummet och de håller nån vecka iaf.
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Svalt, mörkt och nedstoppade i en låda med sand.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Slår lite liv i denna gamla tråd istället för att slippa starta en ny!

Jag har en säck fodermorötter som har blivit halv dåliga, jag vet inte hur jag ska förvara dom på bästa sätt. Jag har dom kvar i säcken, men vart ska jag ställa den, vi har vårt foder i ett svalt, men lite fuktigt rum med typ jord/sand golv.. Hur ska jag göra, jag har en plasttunna att tillgå, men i den har dom blivit fuktiga och några mögliga...
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Om jag skaffar sand, kan de då ligga i min plasttunna som inte är helt tät upptill?
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Kanske i framtiden, men nu har jag en halv säck med färska som känns dumt att slänga...
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Vi har dem i plasttunnor med papperssäck i botten, sen får man se till att använda dem ganska fort.
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Köper också fodermorötter som jag förvarar i plasttunna där vi har höet, under tak men absolut ingen värme. Håller på att avsluta en säck jag köpte för två veckor sedan, inga morötter har blivit saggiga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Mina har tyvärr redan hunnit bli lite dåliga så får nog göra mig av med dom tror jag.. Grävde runt i säcken idag och många hade blivit mjuka å påväg att mögla, någon var helt mjuk, så dom fodras det inte mer av..:(
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Om moröttern blir "ledsna" kan du fräscha upp dom gm. att lägga dom i kallt vtn.
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Att de är mjuka spelar ingen roll, däremot så får de ju inte vara mögliga eller slemmiga. Ta en kniv och skär bort allt dåligt så kan du fodra med resten, morötter blir inte giftiga som potatis av ljus.
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Köpa torkade är inte samma sak tycker jag:grin: jag ger morötter på vintern som "saftfoder", nåt kg om dagen, dom äter ändå så mycket "torr" mat just på vintern. På sommaren ger jag sällan morötter om det inte är nåt som är väldigt billigt så kan jag köpa, inte annars. Förvarar dom i foderkammaren om det inte är minus i sin säck med ett gammalt täcke runt, i sadelkammaren om det är minus.
En annan fråga, är det nån av er som ger morötter om dom varit frusna sen tinat? Jag slänger mina om dom en gång har frusit men vet flera som ger dom efter att dom tinat upp, har för mig att det bildas mycket socker när morötter frusit, stämmer det eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Det bildas nog inte mer socker i en frusen morot än vad som redan fanns där innan, var skulle det extra kommit från?

Ingen fara att ge upptinade morötter, men de har ingen hållbarhet när de väl tinat så de ska fodras med innan de blir dåliga, dvs tina inte mer än vad du ska ge.
 
Sv: Hur förvara morötter i stallet?

Googlade på det och där stod det på ett ställe att en teori var att proteinet (tror jag det var?) spjälkas och bildar socker när dom blir frysta, är lite som med gräs som bildar "fruktan" hette det så? när det fryser.
Fryser man morötter råa som vi sen äter? Är det inte kokta som man fryser? Jag brukar inte ge någon rå grönsak som är fryst eller har vart till nåt av mina djur, inte till kaninerna inte heller till hönsen, är det kokt och sen frys då ger jag när det tinat, inte annars.
 

Liknande trådar

Mat HUR förvarar man morötter - i kylskåp i typ en vecka? Jag älskar morötter; råa, rivna, i mat, kokta, you name it. Köper påsar med...
Svar
19
· Visningar
1 422
Senast: Sharpless
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 756
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 426
Senast: Spike
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 396
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp