Hur förvarar ni sadel i bilen när ni åker med häst?

Sv: Hur förvarar ni sadel i bilen när ni åker med häst?

Jag ska börja åka och träna regelbundet med min häst (äntligen :bow: ), och jag funderar på hur jag ska förvara sadeln i bilen på ett smidigt sätt för att slippa alltför mycket hår och hästlukt i bagageutrymmet...
Vi ska köpa transport till sommaren, och fram tills dess kommer jag antingen hyra ett Henra-släp eller låna en Ifor Williams, båda utan sadelkammare.

Hur gör ni som inte har sadelkammare i transporten? Jag har köpt en sadelväska, men det verkar inte som min 17" dressyrsadel får plats i den tilsammans med schabrak och padd, så isf måste jag ta av dom, och då får jag ju ändå dom lösa... Nån väska till dom också kanske?

Sist vi körde hade vi mina föräldrars Volvo v70, och den har ju golvskydd bak i skuffen, då det fastnar ju inte så mycket hår, men i min nya bil (Volvo s60 awd) finns det ju inget sånt, utan det är typ "filt"-material, som det säkerligen mer än gärna fastnar både hår, spån och hö i :angel:
'

Du har ju själv lösningen, lägg nåt skyddande på golvet i bagaget. Ett lakan räcker långt men annars finns ju picknickfiltar att köpa, såna somär plastade på baksidan.

Själv när jag hade sedanmodell så hade jag så mkt "bra att ha grejor" i bagaget så där var inte plats till nån sadel. Brukade ha den i baksätet. Nu har jag fortfarande en massa "bra att ha grejor" i kombin + hundbur så där är knappt plats för sadeln ändå men numera har jag sadelskåp fram på släpet så problemet är ju ändå löst.

Ang att ha hö med sig så har jag valt hård mellanvägg i släpet för att kunna packa det i den tomma spiltan.

Har en turfmatta i bagaget. Det mesta ligger stilla på mattan och det är enkelt att ta ut den o skaka o dammsuga mattan.
Läggen en filt eller något så sadeln inte blir skavd när du har den ibagaget. Nu för tiden har jag ett mobilt sadelskåp. Väldigt smigt. Men dyrt. Fördelen är att man kan packa klart i lugn o ro och sälla in i tranporten på tomma platsen.

Jag skaffade mig en egen bil att använda som jag kan skita ner hur mycket jag vill. ;)

stör mig inte om det är lite hästhår i baksätet. gör en storstädning lite då och då där jag dammsuger bilen och gör rent mattor osv. ska jag köra folk i "vanliga civilkläder" så har jag alltid en borste i bilen som man kan borsta bort de värsta håren med. Funkar bra om man inte är pedantisk!:D

Hehe, fast jag har ju en egen bil... Just nu har jag till o med två ;) Men jag är lite trött på att bilen alltid är så skitig just i bagageutrymmet, för i gamla bilen är det också sånt där filt-skit, och det är ju snudd på omöjligt att få rent, och då är jag inte ens pedant! :p

Men jag har funderat på nån form av sadelbock att ha bak i bilen, så som Breccia föreslog, men dom jag har sett (hööks) är nog för stora för en sedan-skuff. Så man kanske skulle ta och snickra ihop en egen, hur svårt kan det va liksom? ;) Anledningen till att jag funderar på det är att det känns som att sadeln hänger stabilare... Sen gillar jag att fnula på sånna här grejer också, jag tycker om att ha ordning på hästgrejerna och funderar ständigt över nya smarta förvaringssätt för alla täcken, sadlar, träns osv, osv :D

Hejsan.

Vi har byggt en sadelvagn av en sån här :)

http://www.rusta.se/stegar___karror_verktyg_s128.html

Har satt på sadelhängare , träns krok
och en låda underst för borstar , skydd mm :)

Bara att rulla in på den tomma platsen och rulla ut och ta med när man är på plats.

Blev inte dyr att göra och fungerar kanon. Vi har för två sadlar och två träns
men det är ju efter vilket behov man har.

Ha en bra dag :bow:

Sedan gör det hela svårare helt klart. Hoppas du hittar en lösning men tävlingsskåp är kanske något att tänka på? Finns ju en del begagnade till salu då och då.

när vi lånade släp hade vi oftast sadelkammare men fanns inte de (eller t'vlingsskåp) blev det bommen eller bakluckan o en ikeakasse. (har v70 och s60)

Jag ska börja åka och träna regelbundet med min häst (äntligen :bow: ), och jag funderar på hur jag ska förvara sadeln i bilen på ett smidigt sätt för att slippa alltför mycket hår och hästlukt i bagageutrymmet...

Har en kombi som vi rivit ur baksätet på och lagt in ett större golv.
Vi har fäst en mindre modell av självstående sadelbock i golvet så jag hänger bara upp sadeln där när jag ska ut och köra häst.
Ifall jag kör en sedan så använder jag ett sadelöverdrag och tar av schabraken och låter det ligga i en egen tillsluten påse för att slippa hästhår i bilen.

jag har inte sadel i bilen och inget sånt när jag åker o tävlar (måste ha hundburen bak osv osv). men tro mig - förutom det har jag ALLT mellan himmel och jord, min bil är som ett extra hem, en extra garderob, delvis sadelkammare med benskydd, schabrak, täcken, foder... alltså det är inte ens roligt hahaha. det är ändå en förhållandevis "fräsch" bil till det yttre men inuti är det min alldeles egna pundarraket :rofl:

kl*

Finns ett citat om det fenomenet.

Du kan känna igen en hästägare på hur det ser ut i hennes bil. Stövlar, lera, hästgodis, halm, diverse skräp och en ihopknölad vaxad jacka av obestämd ålder. Vanligtvis finns det också ett översta lager bestående av barn och hundar.

yes, jag passar in på all of the above! vovve, barn, vagn, en resesäng i bakluckan just nu, smutsiga benlindor och schabrak och någon gammal kaffekopp. nu ligger det dessutom foderjäst, paddar o glansspray där som jag var o köpte.

Haha skönt att höra att jag inte är ensam om att ha ett privat litet kaos i bilen ;)

Jag själv har alltid sadel i baksätet. Mina bilar brukar lukta härligt mycket häst ganska så fort efter att jag köpt dom :D
Annars skulle jag tipsa om sadelväskor tror både Hööks och Horze har det.

Liknande trådar

Utrustning Många nyare transporter har idag Panikbommar. Men går dessa att fälla både upp och ner? Vad gäller för säkerhetsbommar, går de att... 2
Svar
20
· Visningar
7 390
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025