Hur fräscha upp gamla seldon?

kopur

Trådstartare
Jag har ärvt några gamla lokselar, vilka förvarats på en ladugårdsvind i MÅÅÅNGA år. Förutom att de förståss är väldigt dammiga så luktar de URK!!! Är det möjligt att få bort denna lukt på något sätt - skulle vilja hänga upp den finaste på väggen inne i huset men som det är nu går de inte att ha i möblerade rum...

Törs man gå på sådant gammalt läder med såpvatten? Tror ni trälokorna klarar det? Om nu såpa tar bort den hemska lukten...

Sv: Hur fräscha upp gamla seldon?

jag fick också en gammal sele för ett år sedan men jag använde matolja först på den för att mjuka upp lädret och sedan använde jag vanlig smörtvål och sedan läder olja..För att putsa upp detaljerna som inte är i läder så använde jag först stålull och sedan använde jag mig av en färg och målade på dom detaljerna som jag ville ha i silverfärg..den blev skit snygg..Har fått en till som har mässingdetaljerna och det är bara att puttsa och feja så blir den snygg..Lycka till..

Vad avis jag blir, jag älskar att rusta upp gammal utrustning. Tyvärr har jag inget direkt tips men ta med vanlig lädertvål först, om du är osäker kan du ju prova på en lite mindre bit av lädret där det inte syns så mycket.

Är inte träet jättedåligt och du låter det torka ordentligt sen så är det nog ingen fara att tvätta selen.
Glycerintvål kanske?

*knapplån*

Gäller tipsen även om selen ifråga har legat på en vind i...tja, inte vet jag.. säkert 40-50 år? :crazy: Jag har hittat en gammal finsele med silverbeslag på min farmors gård och jag är helt kär i huvudlaget. :love: Lädret är rätt tjockt, stelt och torrt... tror inte den luktar så mycket dock. Tror ni den går att rädda? :crazy:

*knapplån*

Gäller tipsen även om selen ifråga har legat på en vind i...tja, inte vet jag.. säkert 40-50 år? :crazy: Jag har hittat en gammal finsele med silverbeslag på min farmors gård och jag är helt kär i huvudlaget. :love: Lädret är rätt tjockt, stelt och torrt... tror inte den luktar så mycket dock. Tror ni den går att rädda? :crazy:

matolja har funkat jättebra för mig....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka