Hur fungerar det med försäkringsbolag?

malinsky

Trådstartare
Jag har varit hos vet med min häst idag, han blev behandlad för kotledsinfl vä fram- hö bak. Om jag skickar in detta till försäkringsbolaget för att få ersättning, kommer jag att få reservation för detta då?

Sv: Hur fungerar det med försäkringsbolag?

Nej det ska du väl inte få, du har ju en försäkring för att kunna nyttja den när hästen blir sjuk och måste behandlas.

Min förra häst behandlades under flera år för ledinflammationer oc h det var aldrig tal om några reservationer. Skulle du däremot vilja byta bolag så kan jag tänka mig att ett nytt bolag skulle kunna sätta reservationer för det som hästen har behandlats för, om det skett upprepade gånger dvs.

Det finns vissa bolag som försöker sätta reservation per automatik när man varit på behandling. Det ska självklart överklagas.

Du ska inte få någon reservation. Under löpande försäkring kan endast fel som funnits innan försäkringen tecknades utgöra grund för reservation. Om du däremot höjer försäkringen, eller vill teckna tilläggsförsäkring, då kan du få reservation. Men det är en annan historia!

Mitt försäkringbolag försökte sig på det tricket men backade omedelbart när jag begärde omprövning. Då skulle man ju inte kunna behandla hästen överhuvudtaget . Min häst behandlades i båda frambenen med röntgenförändringar på båda. Jag hade iofs lagt till plusförsäkring några månader tidigare och det var det de försökte ge reservationer på men jag hade varit hos veterinär en månad tidigare och då var hästen frisk. Såklart ska du skicka in till föräkringsbolaget. Sen är j frågan hur länge har du haft den försäkrad? Är det nyligen du tecknat/ändrat försäkringen så kan det bli problem.

Tack alla!

Jag har haft hästen i 1 1/2 år och hästen har varit i samma försäkringsbolag sedan han var 3 år (7 nu) Då borde det inte vara ngt problem alltså.

:bow:

Men stackars pålle :cry: har du märkt något ridmässigt och vad hade vet för förklaring till den diagonala infl. ?

Vad trodde vet var orsak ?

Han var sned i sitt bäcken och ganska överbelastad hö fram samt svagare vä bak när jag köpte honom och har lagt ned rätt mkt pengar på att "räta ut honom" av ET. Det går tillbaka och nu ville jag kolla upp "en gång för alla" om det var ngt som spökade hos veterinär.

Så var det ANDRA diagonalen som var tok samt i kotorna och inte hasen som jag trodde!?!?! Fattar ingenting. Dessutom var det värre fram än bak.. dock är det ganska lite han markerar och lite "diffust" enl vet. Han har haft svårt för sidvärtsrörelser åt ett håll, har inte velat jobba lika mycket med vä bak.. förstår ingenting längre :confused: Vet kollade ev benbitar, men det fanns inget.

Men vila i 2v och sedan återbesök.

Men vad tråkigt !!
Alltid värre när man inte kommer till en tillfredsställande skadeorsak.

Måste väll rimligvist finnas en orsak till dina bägge diagonala problem...:confused:

Har du haft hästen hos duktig kiro ?

Duktigaste som finns häromkring.. Dock har en duktig ET från Skåne behandlat honom, men sannorlikheten att han ska få behandling av den igen är väl obef.. tyvärr.

Men, vad trist!!

Vad ansåg vet om snedheten?

Om du får ordning på den så lär inflammationerna försvinna.

Jobbigt att bo långt ifrån duktigt folk, lider med dig.:(

Jag har varit hos vet med min häst idag, han blev behandlad för kotledsinfl vä fram- hö bak. Om jag skickar in detta till försäkringsbolaget för att få ersättning, kommer jag att få reservation för detta då?

Nämen vad tråkigt att höra...

Håller med dig om att det är förvånande att det är DEN diagonalen som spökar... har ju inte sett din häst på nästan ett år så jag vet ju inte om han bytt sida kraftigt, men förra vårvintern var han ju benägen att landa hårdare på höger fram (utifrån tendensen att skjuta ut ytterbogen mer i vänster varv).

Skumt *tänker*

Kan du hitta en möjlig orsak i något av följande:

Dåligt passande sadel?

Någon överbelastning/vrickning av det knaggliga, hårda hala underlag som vi hade tills alldeles nyligen?

Gått omkull eller utsatts för annat "trauma", typ härjat extra mycket i hagen eller kommit lös och sprungit?

De små liven kan ju dra på sig vrickningar osv som kanske inte märks direkt, men som med fortsatt träning/belastning kan övergå till kotledsinflammationer.

ET har du ju haft regelbundet, stämmer hältorna med snedheter som denne funnit/behandlat?

Ang försäkringen borde inte ens frågan uppkomma om reservation, skadan har ju uppkommit efter att han varit försäkrad en längre tid.

Hoppas han är ok på uppföljande kontroll och att problemen håller sig borta sen....

allt du nämnt :angel: plus taskig ridning, inte undra på att han e paj. på sadelfronteu är jag nu inne på prestige, de har ngr modeller att avhandla..

Nänä, upp med hakan nu (Malinskys självkritik lyser igenom i det korta svaret)

Sadel antar jag att du letar efter om du redan konstaterat att den du har inte ligger bra. Inte så lätt med sadlar, men det GÅR att hitta rätt tillslut.

Knagglet är borta och ersatt av härlig snö!

Gått omkull/härjat är ju sånt som kan hända den bästa, men hör förhoppningvis inte till vardagligheterna! Oftast går såna äventyr bra, men har man otur kan det ju bli nåt "skit" som ligger kvar.

Att han felar på den "otippade" diagonalen tyder förhoppningvis på att det inte handlar om förslitningsskador.

Håller tummarna för att det är olyckliga, och högst tillfälliga, omständigheter som ligger bakom hältorna och att de går över med behandlingen och vilan.

Jag med :)

När han blir "frisk" ska jag lägga upp ett träningsschema för att få snurr ordentligt! Det ska bli kul att lägga på den sprillans nya prestige dodge jag har lånat hem. Men 20 000 för EN sadel, jag behöver ju 2.. *suck*

Nä, nu får jag rycka upp mig

Hej!

Detta är en vanlig missuppfattning att man per automatik får reservation vid skada.

Det är helt galet, vad skall man då ha försäkring till. Självklart skall man begära ersättning för kostnader man haft. Varför bjussa på det?

Däremot...
En försäkring gäller inte för någonting som funnits eller påbörjats innan en försäkring tecknas, oavsett när symptomen märktes.

Om en skada eller sjukdom påbörjats innan försäkringen tecknas får försäkringen ett undantag (reservation) mot just den skadan eller sjukdomen.

Har hästen varit försäkrad en tid utan bekymmer och en skada uppstår - inga problem.

Men om man kan konstatera att skadan redan funntits innan försäkringen tecknats, då blir det en reservation.

Det är samma sak om man vill höja försäkringen. Det som funnits tidigare får man undantag för i den höjda delen.

Det spelar ingen roll om man skickar in papper eller inte. Skall man byta bolag eller höja försäkringen eller förbättra omfattningen är man som hästägare skyldig att uppge alla skador, sjukdommar eller besvär hästen haft. Gör man inte det begår man försäkringsbedrägeri och om det uppdagas i ett senare läge = ingen ersättning och i värsta fall polisanmälan och åtal. I värsta läge frihetsstraff.

För att vara på den säkra sidan skall man alltid, alltid berätta så mycket man någonsin kan komma på.

Ett råd till, byt för allt i världen inte bolag om du haft en skada. Då kan man bli utan ersättning helt. Det nya bolaget betalar inte för sådant som funnit även om det var länge sedan och det gamla bolaget betalar inte heller.

Jag vet att det är ett av bolagen som försökt få de övriga till en frivillig överenskommelse men misslyckats då det mycket större bolaget inte var intresserat att stärka konusmenternas ställning.

Malinsky, liknar min historia lite.

trodde det satt i vänster bak, troligen högt.
Men naj, det satt lågt i höger fram.
De avbelastar genom att tynga ned diagonala bakbenet, vi ser det som att de rör det benet mindre.

fast jag trodde det satt i hasen vä bak, det är ju den han inte vill vinkla riktigt / jobba med samt att han blaffar på med höger fram, men enligt vet så är det vänster fram!!! och liite i höger bak

Jag får gå kursen helt enkelt, för jag får inte ihop det!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 373
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 173
Senast: morgaine
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 684
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka